En un exercici d'autoflagel·lació, aquest article començarà posant en dubte la seva màxima: és realment car un iPhone? En diverses entrevistes, el CEO d'Apple, Tim Cook, ha fet valdre el seu producte estrella amb un argument irrefutable: un sol dispositiu ha agafat el paper que abans jugava el telèfon, la càmera de fotos, la de vídeo, el reproductor de música, la calculadora i molts altres gadgets. Però vaja, Cook no seria el jutge més neutral en el cas que ens ocupa i, al capdavall, hi ha molts altres telèfons intel·ligents al mercat que fan les mateixes funcions sense deixar un forat de més de 1.000 euros en el compte corrent dels seus usuaris.
Els productes d'Apple mai han estat barats i els seus preus s'han incrementat any rere any. El primer iPhone el 2007 costava, com a mínim, 499 dòlars. Fins i tot hi ha un terme per a aquest fenomen, la taxa Apple, que descriu la quantitat de diners que els clients estan disposats a pagar per davant del producte de la competència amb característiques similars.
Precisament els preus dels seus productes han ajudat Apple a esdevenir una de les empreses més valuoses del món. De fet, la firma de Cupertino va ser l'any 2015 la companyia que va assolir el benefici més gran que mai ha registrat una societat. Concretament Apple es va consolidar com la companyia privada més rendible del món en aconseguir un benefici anual de 53.840 milions de dòlars (48.945 milions d'euros), per sobre del rècord que anteriorment va marcar la petroliera ExxonMobil, que va aconseguir un benefici de 45.200 milions de dòlars.
"Crear el producte més innovador no és barat de fer", va dir Cook. Així, en teoria, tots els diners gastats en Apple van destinats a finançar innovacions futures. I innovació és el que ha fet que Apple sigui el que és, de fet, l'iPhone va ser el primer smartphone del mercat.
Preu de cost i beneficis
Potser el baròmetre més just és conèixer el cost de fabricació de l'aparell. Una informació que, evidentment, Apple no fa pública, però que mitjans especialitzats com TechInsights ja han detallat a còpia d'obrir l'smartphone i examinar cada peça.
Segons la web, el cost de fabricació del nou iPhone 11 Pro Max és de 490,50 dòlars, amb les partides més generoses dedicades a les dues càmeres Sony que incorpora per 73,50 dòlars, els processadors Intel de 64 dòlars, i els components no electrònics.
Aquest darrer apartat parla de la cura d'Apple per oferir productes fets amb materials de primera qualitat, ben acabats i amb una esperança de vida més llarga que els aparells de la competència.
Ara bé, un producte que frega els 500 dòlars acaba sortint al mercat per 1.449 dòlars. Sense comptar costos de distribució, màrqueting i altres despeses relacionades, Apple triplica el preu dels seus telèfons un cop surten a la venda.
Més. Una anàlisi de l'any 2017 va concloure que el cost de producció de l'iPhone X és de 357,5 dòlars un 25% més elevat que el de l'iPhone 8. Això no obstant, el preu de l'iPhone X té un preu de 999 dòlars, un 43% més elevat que el del seu predecessor. Si fem les matemàtiques, el marge de benefici per cada iPhone X és del 64%.
És un abús? Tornem als mitjans especialitzats. Segons una anàlisi de la web Phonearena, publicat el 2017, Apple era el fabricant de telèfons intel·ligents que obtenia majors beneficis amb els seus llançaments, amb un marge del 42% sobre l'iPhone 7, un dels seus models estrella. Tot i això, compartia lideratge amb Huawei que, malgrat posicionar-se al mercat amb models molt més econòmics, treu el mateix rendiment que Apple per cada unitat venuda. Just per darrere se situava Samsung, amb un marge de benefici del 34% per cada Galaxy S7 que col·locava al mercat.
Un luxe de consum massiu
Les vendes d'Apple no han anat gaire bé en països emergents com la Xina, Índia o Brasil, mercats que l'empresa de Cupertino necessita per seguir creixent. La competència d'Apple és ferotge i compta, si més no, amb preus (una mica més) competitius: els preus dels iPhone dupliquen o tripliquen els dels telèfons més cars de Xiaomi o Huawei. De fet, aquesta darrera empresa va superar Apple en el rànquing de telèfons més populars al món deixant els californians amb el bronze.
Totes aquestes dades donen perspectiva sobre si el preu de l'iPhone és adequat o no, però el que realment determina el seu valor són els milions d'usuaris que estan disposats a pagar el preu que marca Apple.
El 2017, Apple trencava la barrera dels 1.000 dòlars en el preu dels seus smartphones amb el llançament de l'iPhone X. Una tendència que ha continuat fins avui en dia, amb la convivència de models de gamma alta amb d'altres més assumibles, però que, malgrat tot, ja se situen sobre els 800 dòlars. Ara bé, les darreres dades de quota de mercat d'iPhone indiquen que només ha crescut un 0,7%, una xifra alarmant que hauria de fer pensar a Apple que potser cal fer qualque cosa més que apujar preus.
Malgrat això, l'iPhone segueix sent un dels mòbils més venuts del món i, el que hauria de ser un objecte de luxe, s'han convertit en un producte de consum massiu.
Trencar la barrera dels 1.000 dòlars no només va suposar una revolució en l'escala de preus dels telèfons intel·ligents, sinó també un test per veure fins on està disposat a arribar el consumidor per tenir l'últim d'iPhone.
A la web de finances WalletHub van fer una enquesta en què preguntaven als seus usuaris si demanarien un crèdit per fer-se amb l'últim telèfon d'Apple, al que el 18% van respondre afirmativament. El preu, al final, el marca el desig.