• Afterwork
  • Per què unes botigues venen i altres no?

Per què unes botigues venen i altres no?

El comerç és un dels sectors amb més pes dins de l'economia, però no totes les botigues aconsegueixen fer-se un lloc en el mercat. Luis Lara i Jorge Mas donen les claus per rellançar un establiment i augmentar les vendes

El supermercat, anomenat Amazon Go, no funciona com la típica botiga
El supermercat, anomenat Amazon Go, no funciona com la típica botiga
Barcelona
11 d'Agost de 2017

El comerç a Espanya suposava l'any 2010 el 14,6% del valor afegit brut del sector serveis i un 10,4% del total nacional, segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística. Així, constitueix el sector més important de l'economia espanyola després del turisme, donant feina a més de 2,5 milions de persones. A més, es tracta d'un sector sense barreres d'entrada, pel que no és difícil obrir un nou negoci. Tanmateix, el 80% de les noves botigues que obren cada any acaben tancant al cap de cinc. Per evitar que això passi, Luis Lara i Jorge Mas donen les claus perquè un negoci del retail sobrevisqui i tingui èxit al llibre Por qué unas tiendas venden y otras no (Libros de Cabecera, 2016).

por que unas tiendas venden y otras no

La globalització està canviant la manera en què les empreses del retail han de funcionar. Els consumidors cada cop tenen més productes i més marques d'on escollir. Per això, qualsevol empresa que vulgui sobreviure a aquests canvis ha de saber diferenciar-se. I no només diferenciar-se, sinó aconseguir un avantatge competitiu en el seu model de negoci que posicioni aquella marca per sobre de la competència.

El 80% de les noves botigues que obren cada any acaben tancant al cap de cinc 

I com aconseguim tot això? Lara i Mas conviden a qualsevol empresa del retail a seguir el mètode de les 7 P. Les 7 P del retail corresponen als diferents elements que formen part d'un establiment: plaça (o espai, emplaçament), producte, persones, processos, promoció i posicionament. Un cop es coneguin quines són les 7 P de l'empresa i es dediquin esforços a millorar-les, l'empresa del retail té grans nombres per funcionar.

Segons Lara i Mas, una prova per saber si l'empresa té un model de negoci diferenciat i amb un avantatge competitiu sostenible és que pugui ser internacionalitzada amb èxit. Tot i així, abans d'iniciar un procés d'internacionalització, cal realitzar una anàlisi contestant a sis preguntes: per què internacionalitzar, quan internacionalitzar, què s'internacionalitza, amb qui s'internacionalitza, on s'internacionalitza i com internacionalitzar.

I per demostrar que totes aquestes claus funcionen, Lara i Mas conclouen la seva obra amb un recull de les històries dels principals gurus del retail internacional i amb el cas d'èxit de tres empreses com són Abercrombie & Fitch, Zara i Camper.

Les '7 P' del retail són la plaça (espai), el producte, les persones, els processos, la promoció i el posicionament