El comerç a Espanya suposava l'any 2010 el 14,6% del valor afegit brut del sector serveis i un 10,4% del total nacional, segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística. Així, constitueix el sector més important de l'economia espanyola després del turisme, donant feina a més de 2,5 milions de persones. A més, es tracta d'un sector sense barreres d'entrada, pel que no és difícil obrir un nou negoci. Tanmateix, el 80% de les noves botigues que obren cada any acaben tancant al cap de cinc. Per evitar que això passi, Luis Lara i Jorge Mas donen les claus perquè un negoci del retail sobrevisqui i tingui èxit al llibre Por qué unas tiendas venden y otras no (Libros de Cabecera, 2016).
La globalització està canviant la manera en què les empreses del retail han de funcionar. Els consumidors cada cop tenen més productes i més marques d'on escollir. Per això, qualsevol empresa que vulgui sobreviure a aquests canvis ha de saber diferenciar-se. I no només diferenciar-se, sinó aconseguir un avantatge competitiu en el seu model de negoci que posicioni aquella marca per sobre de la competència.
El 80% de les noves botigues que obren cada any acaben tancant al cap de cinc
I com aconseguim tot això? Lara i Mas conviden a qualsevol empresa del retail a seguir el mètode de les 7 P. Les 7 P del retail corresponen als diferents elements que formen part d'un establiment: plaça (o espai, emplaçament), producte, persones, processos, promoció i posicionament. Un cop es coneguin quines són les 7 P de l'empresa i es dediquin esforços a millorar-les, l'empresa del retail té grans nombres per funcionar.
Segons Lara i Mas, una prova per saber si l'empresa té un model de negoci diferenciat i amb un avantatge competitiu sostenible és que pugui ser internacionalitzada amb èxit. Tot i així, abans d'iniciar un procés d'internacionalització, cal realitzar una anàlisi contestant a sis preguntes: per què internacionalitzar, quan internacionalitzar, què s'internacionalitza, amb qui s'internacionalitza, on s'internacionalitza i com internacionalitzar.
I per demostrar que totes aquestes claus funcionen, Lara i Mas conclouen la seva obra amb un recull de les històries dels principals gurus del retail internacional i amb el cas d'èxit de tres empreses com són Abercrombie & Fitch, Zara i Camper.
Les '7 P' del retail són la plaça (espai), el producte, les persones, els processos, la promoció i el posicionament