Darrere de la majoria de decisions hi ha un motiu personal. Decidir sortir a una hora i no a una altra, prendre aquest o altre camí també està condicionat per l'interés personal de cadascú de nosaltres. I sobretot, pel gènere. És el que se'n deriva de l'estudi Mobilitat des d'una perspectiva de gènere que han presentat aquest dimarts telemàticament el RACC i Zurich Seguros. Elles fan menys desplaçaments llargs, però són més curts i es realitzen per motius personals. Ells, per contra, es desplacen més en transport privat i sobretot, en horaris de treball. Les dades de l'informe fan referència a desplaçaments a Barcelona i àrea metropolitana.
Alba Rey, mobility project manager de la Fundació RACC, encarregada d'explicar el contingut de l'estudi, ha explicat com les dones realitzen més desplaçaments i usen més el transport públic i també més a peu, perquè "la seua rutina diària hi ha més desplaçaments de cura de tercers o altres gestions, per tant, són gestions que estan més a prop de casa". Per la seua part, Lluís Puerto, director de la Fundació RACC, ha afegit que "quant als homes, no és tant que es desplacen més sinó que concentren més els desplaçaments, ja que les dones tenen una mobilitat més repartida perquè la divideixen en altres tasques, perquè les dones assumeixen més tasques domèstiques".
Puerto: "Les dones tenen una mobilitat més repartida perquè la divideixen en altres tasques, assumeixen més tasques domèstiques"
Tant de dia com de nit, les dones fan un major ús del transport públic que els homes. De nit, elles caminen menys (passen del 62% al 35%), i en canvi condueixen més, tant cotxe com moto (passen del 28% al dia al 40% de la nit).
L'informe també estableix que el taxi és un mode de transport que incrementa el seu ús de forma substancial durant la nit en ambdós gèneres, tot i que les dones són les que més els utilitzen. En el seu ús té molt a veure la percepció de seguretat que tenen les dones, un aspecte important que l'estudi ha posat en valor i que mostra com les dones se senten, generalment, més insegures de nit i sobretot durant els desplaçaments en metro. Assetjaments i atacs han format part de les respostes dels enquestats barcelonins en 1.500 enquestes i 17.000 observacions dels desplaçaments en hora punta.
L'estudi s'ha elaborat a partir de 1.500 enquestes i 17.000 observacions de desplaçaments en hora punta
Tot i que l'informe ha estat elaborat durant mesos previs a la pandèmia, Rey ha considerat que les conclusions no es veuen afectades per la situació actual, tot i que la mobilitat és un dels àmbits que està tenint una transformació important per les limitacions d'aforament, les percepcions i la recuperació de l'espai públic que obliga el fet de poder gaudir més de l'espai a l'aire lliure. "La percepció de seguretat pot condicionar les condicions de mobilitat", ha reconegut Rey, que ha afegit que "volem servir de referència per a les futures polítiques de mobilitat".