Red Points: la sort del Rock n'Roll

El fundador de l'empresa Josep Coll narra la seva "travessia pel desert", de l'emprenedoria al seu recent Rock & Business

El fundador de Red Points i autor de Rock & Business, Josep Coll | Cedida
El fundador de Red Points i autor de Rock & Business, Josep Coll | Cedida
Barcelona
15 de Juliol de 2022
Act. 15 de Juliol de 2022

A la magistral sèrie d'animació de Disney Ducktales, sobre les aventures del clan McDuck, l'Oncle Garrepa, l'ànec més ric del món, té una moneda màgica. El primer dòlar de plata que va aconseguir, netejant botes a l'equivalent de la Cinquena Avinguda de la ciutat fictícia de Duckburg, té la propietat de portar sort en el negoci i l'exploració –és l'objecte de desig de tots els seus enemics, des de rivals empresarials a bruixes i semideus–. JosepColl, fundador de Red Points, la tecnològica catalana que domina el mercat de la protecció de la identitat a internet més enllà de les fronteres del país, no va tenir suficient amb una moneda; va fer servir 3.000. Al seu darrer llibre, Rock and Business: Cómo montar una startup de éxito con 3.000 euros al cuarto intento (Seurat, 2021), l'emprenedor ofereix una finestra a les trinxeres del fet empresarial en un mercat emergent hipercompetitiu; un mercat que demana excessiva feina, màgia i tota la sort que es pugui trobar. "La mala sort a un projecte vital no dura per sempre", raona l'autor.

Coll tria l'autobiografia, i no l'assaig, per transmetre els ensenyaments del seu tortuós camí cap a l'èxit empresarial. Funciona especialment quan es deté a explicar el vessant filosòfic del seu plantejament emprenedor, els tres "valors del Rock" que informen la seva activitat professional, empresarial i musical: lleialtat, llibertat i respecte. Des d'una gira benèfica per la Bòsnia de postguerra a un viatge en furgoneta a Milà, passant pels assajos de la banda, Coll és hàbil a l'hora de suggerir ponts entre la vida a la carretera del músic i la batalla amb inversors, companys i talent de l'emprenedor. Si en algun moment de Rock and Business una anècdota sembla llunyana a la teoria i la praxi empresarial, no es preocupin; seixanta pàgines més endins ho veuran tot molt més clar. "El rock ens ho va donar tot: ens va marcar el camí de com i amb quins valors s'ha d'anar per la vida, acceptar el fracàs per continuar, superar problemes i, per descomptat, emprendre", subratlla l'empresari.

Coll: "El rock ens ho va donar tot: ens va marcar el camí de com i amb quins valors s'ha d'anar per la vida, acceptar el fracàs per continuar, superar problemes i, per descomptat, emprendre"

Al voltant d'aquests tres valors s'estructura el llibre, que enceta amb un origen de Red Points que difícilment podria encaixar millor amb la narrativa. L'empresa que ha superat el concepte de legal tech al voltant dels drets digitals va sorgir d'un cap de setmana a Sant Feliu de Guíxols. "Sí, amics, és l'amor i no la pirateria l'origen de Red Points": les imatges d'un fotoreportatge de l'ara dona de Coll, una reconeguda actriu de teatre, es distribuïen il·legalment a prop d'un miler de llocs web als que l'autor, advocat de professió, va escriure individualment reclamant-ne el cessament de l'ús. Rock and Business enceta aquí una sort de monomite en quatre actes, cadascun valedor d'un volum per sí mateix, amb els quatre intents d'escalar "el 8.000 de l'emprenedoria", en paraules de l'autor – tres d'ells fallits, sovint per culpa de no fer cas als valors fundacionals fruit d'una rutina empresarial que va més ràpidament que l'estratègia–.

El quart episodi és l'únic que no recull al seu títol un dels tres puntals del Rock: quan tot funciona, com deia el filòsof, no cal que en pensem. L'èxit empresarial, però, dista de ser un final feliç. La quarta versió de Red Points, amb capità, oficials, tripulació i un motor sòlid, és la que arriba al capdavant del valor empresarial de l'Estat; la que guanya guardons de l'acadèmia al món del negoci i que el porta a ser reconegut amb el premi Emprenedor XXI de CaixaBank. El 2018, però, Coll deixa la firma. Havent multiplicat per 10 la facturació en dos exercicis, l'emprenedor reconeix que i superen "uns altres errors, els de l'èxit". Si bé a l'inici del llibre Coll explica que l'objectiu és "fundar una empresa que sigui una jubilació en sí mateixa", ja està embarcat en un nou projecte, el SaaS RedScan. I si el volum comença a la vida, hi acaba també: fa d'epíleg la lletra de Si tu vida es una mierda, de Predicador JJ Bolton: "Soluciona tú mismo tu vida de mierda".

Rock i amistat

A una de les cancions més exitoses del panorama barceloní dels darrers anys, Mujeres i Carolina Durante obren el vers amb un sonor "Yo sé//que nada está muy bien//que es lo que todos ven//todos menos nosotros". Si bé la tasca empresarial és un essencial recobriment temàtic per a un llibre que té, de fet, una empresa com a horitzó, Coll tria contar una història sobre la rellevància dels valors i el propòsit a l'hora de portar a terme qualsevol projecte –que en aquest cas és una startup, però també un grup de rock i una vida personal–. Els aprenentatges més professionals de Rock & Business, si bé valuosos, són coneguts: llargues hores de feina, una bona idea empresarial, captació de talent. Del conte del fundador, així i tot, s'extreu una màxima que l'actual CEO de l'empresa, Laura Urquizu, reitera allà on va: és important tenir una identitat –empresarial, laboral, de projecte i també ètica–; i encara és més important reconèixer quan un treballador, un client, un inversor o fins i tot un directiu no hi encaixa, o fins i tot quan pot ser una amenaça per ella. Todos menos nosotros.

Com a bon emprenedor tecnològic, Coll és conscient de la rellevància de l'hipertext a l'hora d'explicar una història. A banda d'una munió d'imatges –des de fotos personals a cartells de concerts– Rock and Business incorpora cada poques pàgines un codi QR que redreça el lector a cançons, reflexions, recomanacions i materials diversos, generalment en format audiovisual. No en va l'autor reserva unes línies de les prop de 200 pàgines que ocupa el volum a cantar les lloes de YouTube: "És el més gran que s'ha creat a internet; que tots tinguem una televisió en què continguts infinits de franc em sembla brutal", etziba. Així, Coll es para a crear tot un ecosistema que complementa els ensenyaments del llibre –que els fa sencers, sovint– i que els ajuda a transcendir l'experiència de l'autor. Així, ell mateix aspira que esdevingui "alguna cosa més que una guia per a futurs emprenedors".