• Afterwork
  • Baby Jalebi, sabors del Punjab a la Gran Via

Baby Jalebi, sabors del Punjab a la Gran Via

Amb sis locals muntants en cinc anys, els germans Alam són referents de l’empresariat de la comunitat pakistanesa a Barcelona i han aprofitat la pandèmia per baixar els costos fixos en personal

Els germans Alam i Bilal Khan, responsables del restaurant Baby Jalebi, situat a la Gran Via de Barcelona
Els germans Alam i Bilal Khan, responsables del restaurant Baby Jalebi, situat a la Gran Via de Barcelona
Lourdes López | VIA Empresa
Periodista experta en gastronomia
Barcelona
16 d'Octubre de 2020

Magid i Mani Alam, juntament amb el seu cunyat, Bilal Khan, obriren el març del 2019 el Baby Jalebi, un petit local d’street foodpakistanès al mig de la Gran Via de Barcelona. Els germans són amos del veí The Fish & Chips Shop, obert el 2015 al carrer Rocafort, un lloc on encarar una bona dosi del menjar que més agrada als londinencs. A punt ja de complir l’any de vida, el Baby Jalebi és allò que diuen un must entre la comunitat pakistanesa de Barcelona, encara que també s’ha convertit en un lloc d’interès per a molts barcelonins que volen anar una mica més enllà del kebab.

 

La comunitat pakistanesa és la tercera més gran a la capital catalana (19.285 membres segons l'últim padró municipal) i la primera a Ciutat Vella (el 20%). “És justament on ens vam criar. Molta gent ens coneix per les botigues que hem obert a tota la ciutat, però també pels restaurants que normalment es recullen sota l’apel·latiu hindú, perquè dona més prestigi i és més fàcil de vendre. Era el nostre repte identificar-nos com a pakistanesos i fer cuina pakistanesa, tal qual”, expliquen. A la seva família, originària del Punjab, són emprenedors. Des del pare, que va venir el 1988 i va tornar el 1992 de la mà de la crida de Barcelona 92 i les noves oportunitats; fins a portar la família el 1995. De fet, els seus tiets havien estat dels primers pakistanesos a establir-se a la ciutat encara una mica abans: el 1970. 

L’ADN diu que un pakistanès als sis mesos ja ha muntat una botiga, que són gent sense por a l’emprenedoria, que són treballadors i que s’ajuden entre ells. Alam afegeix: “En general, tot això és veritat. Ens va bé perquè no som gens ostentosos, mirem que els números quadrin. Som partidaris de fer el negoci i després reinvertir si cal”. I aquesta ha estat la seva indubtable fórmula d’èxit: en sis anys, cinc locals de The Fish & Chips Shop, el Baby Jalebi i un local d’incipient obertura amb 1.000 metres quadrats a La Maquinista que es dirà La Citi, juntament amb Downton Collective com a socis.

 

"En total, incloent l'actualització de la cuina, vam invertir-hi 30.000 euros; sóc de muntar negocis que em donin una rendibilitat ràpida", explica el responsable de Baby Jalebi 

És el repte dels germans Alam i de Khan: ser referents empresarials en el seu barri —de fet, ja ho són—. “De la nostra promoció guardem contacte amb 10 persones que venien a fer xerrades a la nostra exescola, al Raval, on vam créixer des que els nostres pares van establir-se definitivament a Barcelona, perquè molts som empresaris. Tots hem passat per l'hostaleria, al restaurant del carrer Pintor Fortuny amb Doctor Grau dels meus tiets; era on fèiem les hores extra per guanyar-nos unes pessetes. Als estudiants se’ls ha de fer veure que hi ha més opcions que muntar botigues o obrir restaurants. Tenir referents és interessant”, anoten.

Magid explica que va estudiar fotografia i el seu germà, disseny gràfic, i que alguns companys de la seva promoció han muntat les seves pròpies empreses, que han viatjat i han conegut món. I fou, precisament, de les seves estades a Austràlia i Londres que va portar la primera idea de negoci amb l’exitós The Fish & Chips Shop: 29 metres quadrats molt ben aprofitats per servir el peix fregit que adoren els anglesos i que a Barcelona tant costa de trobar. En pocs mesos el van replicar per diferents barris de la ciutat (un d’ells sense gluten, per a celíacs, a Casanova amb avinguda Roma).

__galeria__

El Baby Jalebi és un local ben discret, amb una entrada que fa veure que sempre ha estat allà si no fos per l’estètica de rètols de color taronja que reciten aquí i allà frases ben simpàtiques. No els va costar trobar-lo. El van veure a uns 20 metres girant cantonada del primer negoci: “Un lloc petit de 30 metres quadrats, un xinès que perseguia el meu cunyat amunt i avall fins que ens el van donar sense traspàs en jubilar-se. Va ser un any i mig de persecució —riu— . De l’interiorisme me’n vaig ocupar personalment, buscant una estètica d’street food, una façana gastada, el terra original... i només vuit llums vintage d'MBM Arquitectes que vaig anar a buscar a València. En total, incloent l’actualització de la cuina, vam invertir-hi 30.000 euros. Sóc de muntar negocis que em donin una rendibilitat ràpida”, revela. I segueix: “La Coma Studio va fer la resta del disseny gràfic, de la carta al sostre. Pots gastar-te milers d’euros, si ets un hortera, serà hortera l’establiment....”.

Bilal està en el dia a dia (de fet, la seva cara, encara sense mascareta, és clar, decora les estovalles individuals). Una quarantena de persones poden seure dintre i nou, a la concorreguda terrassa, al mig del passeig de vianants. La cuina pakistanesa i índia és del tot present, menys en el cas del bunny chao, que és un plat típic de la regió sud-africana de Durban (a mig camí entre la nostrada clotxa tarragonina i l’entrepà que es menja al carrer amb un farcit de curri que sobrepassa el seu límit físic). El kima masala bikini és distintiu i només el menjareu aquí perquè és com l’entrepà que els preparava la seva mare per a l’escola (una mica diferent, aquest amb formatge cheedar, aquell amb paneer). Tot és una festa de colors, sabors i espècies: gol gappes, les samosas, el shami kebab burger, i el chicken tikka masala, que és el plat estrella de la casa (en venen 250 cada setmana) segur que us deixaran satisfets.

La pandèmia els ha fet retallar personal i han reduït el cost de la plantilla de 50.000 euros a 25.000

La pandèmia els ha servit per redimensionar el personal, per fer números i per escurçar la despesa al màxim: “Hem reduït el personal i ara és més eficient i, si han de fer hores extra, els les complementem a part. Amb sis locals ens n'anàvem de costos fixos en personal i seguretat social als 48.000 o 50.000 euros i ara ho hem reduït a 25.000. Tenim més beneficis”, detalla l’empresari.

El jalebi que dona nom al restaurant són unes postres, pastís o xurro, que es poden menjar a qualsevol hora del dia perquè a cada cantonada al Pakistan hi ha un lloc de jalebis. La seva dolçor ho impregna tot. Entre els postres més típics de la gastronomia indio-pakistanesa (mango lassi inclòs) el jalebi és a carta, en aquest cas, acompanyat d'un gelat de vainilla de Natas Heladas. Una pista: el nom fa referència a la mare de Magid i Mani, Kishwar Naz. Un sobrenom afectuós amb què els seus pares i germans encara la coneixen avui en dia per la seva addicció confessa a aquest dolç tradicional. Els de Laser Barcelona li han fet una samarreta amb foto inclosa, en urdú i en castellà, per fer branding del restaurant o posar-se-la de record. Total, que tot queda en família i veniu al Baby Jalebi, demaneu jalebis de postres i no jugueu amb el nom de la sogra.

Baby Jalebi

Adreça: Gran Via de les Corts Catalanes, 452, Barcelona

Telèfon: 931 38 25 99

Preu mitjà: 20€