RuPaul i la indústria del 'drag'

L’estrella nord-americana ha tret les 'drag queens' de l''underground' per crear una indústria entorn a la seva figura i les desenes de successores que sorgeixen del seu programa

RuPaul és el drag queen més famós dels Estats Units
RuPaul és el drag queen més famós dels Estats Units
Victor Solvas | Aiats Agustí
Barcelona
01 de Desembre de 2017
Act. 01 de Desembre de 2017

Definir al RuPaul professional és tot un repte. Cantant, actriu, emprenedora en la indústria de la cosmètica i l’alimentació, presentadora de televisió... Però, al cap i a la fi, tot forma part d’una màxima. RuPaul és la pionera a explotar el fet de ser dragqueen per crear tota una indústria. I no contenta d’assolir l’èxit en primera persona, l’estrella busca les seves successores. A RuPaul’s Drag Race, el programa de Logo i VH1, ja en porta més d’un centenar en nou temporades.

 

Deia el cantant Boy George que pocs havien elevat a les drag a la categoria d’estrelles que avui tenen com RuPaul, “la responsable que a cada habitació dels Estats Units hi hagi una referència drag”. I aquest és el gran mèrit d’aquest polifacètic personatge. Seguint la lògica d’aquesta secció, hauríem de parlar de com la cantant ha buscat una vida professional paral·lela creant els seus perfums, maquillatges, xocolates i sortint a la televisió, però la realitat és que tot plegat forma part de l’univers RuPaul. Un camí a seguir que deixa en herència a les desenes de drag queens que cada setmana s’exhibeixen davant d’aquesta pionera i de milions d’espectadors per convertir-se en la nova estrella de l’escena drag.

La figura de RuPaul comença a sonar a principis dels anys 90. Després de convertir-se en un dels personatges més populars de la nit a Nova York, l’artista aconsegueix gravar el seu primer disc, Supermodel of the World, gairebé al mateix temps que participa en les seves primeres i fallides pel·lícules. Contra tot pronòstic les seves cançons triomfen a l’MTV i es fan un forat en les llistes d’èxit.

 

La seva popularitat creixent la posa en el punt de mira de les marques, i poc després de publicar el seu primer disc aconsegueix un contracte amb la firma MAC Cosmetics. Per primer cop, una drag queen apareixia com a imatge d’una companyia de l’àmbit de la moda. La primera pedra del que seria el seu posterior imperi.

El 'reality show' de RuPaul és una plataforma que ha llançat a l'èxit desenes de drag queens desitjades per la indústria de la moda, la cosmètica o el cinema

L’èxit de RuPaul va mantenir-se durant els ’90, gràcies a l’aparició de nous discos d’èxit i la seva magnètica presència en el seu primer programa de televisió, The RuPaul Show, per on van passar estrelles com Nirvana, Cindy Lauper o els Backstreet Boys. RuPaul Charles, el seu nom complet, començava a fer-se un lloc entre les estrelles i va col·laborar amb Elton John a Don’t Go Breaking My Heart o també amb Martha Wash a It’s Raining Men.

Un llegat al businessdrag

Però la conversió definitiva de RuPaul en una màquina de fer diners i, per extensió, de la sortida de les drag queen de l’underground a l’estrellat, va arribar el 2008, amb l’estrena del realityRuPaul’s Drag Race. Ru reuneix cada temporada en aquest reality show 14 drag queens d’arreu dels Estats Units per competir en una espècie de talent show que mescla Operación Triunfo, America’s Got Talent, America’s Next Superstar i Gran Hermano. 14 drag queens en una habitació de treball en què cada setmana hauran de superar reptes que van des de cosir vestits, fer un standup comedy o convertir un exmarine en una reina de la nit. La guanyadora s’endú ni més ni menys que 100.000 dòlars.

Rupaul’s Drag Race s’ha convertit en el trampolí que ha dut a l’èxit a moltes de les drag queens que han passat pel programa. Detox, Courney Act, Bianca Del Rio, Alaska Thunderfuck, Violet Chachki, Trixie Mattel, Katya, Sasha Velour, Willam, Adore Delano i un llarg etcètera que arriba fins a més de cent són alguns dels noms artístics d’algunes de les drags que s’han fet un nom a partir del programa. Algunes d’aquestes noies són imatges de marques tan conegudes com L’Óreal, Marco Marco o Marc Jacobs. D’altres tenen el seu propi espectacle a Brodway i fan gires mundials on són aclamades pels fans; les marques de moda com Miu Miu les conviden a festes i les revistes com Vogue les volen per les seves portades. Fins i tot les conviden a festivals de cinema a Cannes.

El 'drag' mai serà 'mainstream', segons Rupaul, però de moment ell ha creat un imperi i els seus fans no paren de créixer

El programa ha servit perquè Miley Ciryus contractés una vintena de drags per a la seva gira o Victoria’s Secret hagi comptat per primer cop amb una model transgènere. La guanyadora de la temporada sis fins i tot ha fet la seva pròpia pel·lícula, Hurricane Bianca, disponible a Netflix.

Nou temporades més tard (i dos All Stars), la ruta nord-americana de Ru pels Estats Units és una indústria en marxa que genera tot tipus de productes: samarretes, dolços, biografies, més i més discos, perfums i, fins i tot, figures en miniatura de l’artista. RuPaul s’han convertit en la cara més coneguda al món LGBTQ, i la seva simple presència ha convertit a Logo en l’únic canal que acumula creixements en els darrers deu quadrimestres.   

Malgrat que fa un parell d’anys es va filtrar que el seu sou per fer programa arribava als 6,5 milions de dòlars, ningú és capaç de calcular fins on arriba la fortuna acumulada per RuPaul.

En una entrevista a la cadena ABC, RuPaul va dir que el drag mai seria mainstream, "perquè pel mainstream hi ha d’haver unes regles clares, en canvi el drag és tot al contrari d’això, és agafar el gènere i doblegar-lo i enrure-se’n”. Potser ell no considera que ho hagi aconseguit, però els seus fans i els de les seves reines no paren de créixer.