• Afterwork
  • "Si adaptes el teu negoci pel 'take away', pots servir a molta més gent"

"Si adaptes el teu negoci pel 'take away', pots servir a molta més gent"

La cultura del menjar per emportar-se ha arribat amb força per quedar-se amb noves propostes gastronòmiques de qualitat que han obligat a reinventar el sector de l'alimentació i el packaging

El sector del menjar per emportar busca un constant salt qualitatiu
El sector del menjar per emportar busca un constant salt qualitatiu
Xavi Segura
03 de Juliol de 2015

La vida laboral atrafegada i amb poc temps a la qual s'ha instal·lat la societat actual ha obligat a canviar molts hàbits del nostre dia a dia. Un d'ells és, sens dubte, el menjar, cosa que ha implicat un canvi en el sector gastronòmic i de restauració del nostre país. La cultura del take away (el menjar per emportar) s'ha començat a instal·lar amb força per facilitar que la gent s'emporti el menjar a la feina o pugui fer els àpats caminant pel carrer o de forma ràpida a casa, sense necessitat d'entaular-se amb la pèrdua de temps que això comporta. Això ha propiciat l'aparició de nous negocis d'alimentació a peu de carrer i també de packaging, com ara Pick d Pack, empresa de Montcada i Reixac que fabrica els envasos i materials usats per servir el menjar per emportar i l'èxit que ha obtingut en el seu primer any de vida corrobora el moment de creixement que viu el sector del take away.

Aquest tipus de negoci fa anys que està instal·lat en altres països com els Estats Units. I tot i que la cultura mediterrània és diferent, ara és un sector emergent a casa nostra però amb característiques peculiars. A diferència del fast food, la qualitat del menjar que se serveix en la majoria d'aquests negocis és bona i amb productes frescos del di. A més, els envasos utilitzats cada vegada són més originals i biodegradables, cosa que permet un menor impacte mediambiental de les grans quantitats de deixalles generades en aquest sector. Una nova filosofia, però, que sovint es torba amb els impediments legals per vendre menjar a peu de carrer i que limita la ràpida evolució d'alguns negocis que només poden ser presents en fires gastronòmiques.

El packaging i el 'take away', dos aliats en alça
"Molts negocis tradicionals s'estan adonant que si enlloc de servir només les 10 taules que tenen al local, també obren una finestra al carrer per servir a peu dret, el negoci creix considerablement perquè la restauració sovint es veu limitada per espai i horari. Si adaptes el teu negoci pel take away, pots servir a molta més gent del que et penses", explica Jordi Valls, director de comunicació de Pick d Pack.

 
 
Pick d Pack ja té prop de 800 clients o negocis d'alimentació. 


L'empresa de Montcada i Reixac va obrir la botiga/magatzem l'any passat enfocada als professionals del món de l'alimentació on el client pot anar a veure in situ els productes de packaging i escollir els models que més s'adeqüi a les seves necessitats. "Quan vols innovar el teu negoci, sovint no saps si el nou material que has comprat per catàleg quedarà bé, però si vens a la botiga pots comprar un nombre baix d'unitats i fer la prova de diversos models per saber quin t'agrada més", afegeix Valls.

Coberts, plats, envasos, gots, tovallons, safates i tot tipus d'elements pel sector del càtering i de la restauració que poden ser de plàstic, de canya de sucre, cartró o biodegradables. Uns productes que estan tenint molt d'èxit sobretot per la seva constant renovació i que estan canviant el concepte i l'estil de vendre menjar per emportar en els negocis del take away, càterings, restaurants o pastisseries, entre d'altres. Pick d Pack ja té prop de 800 clients o negocis d'alimentació, 2.000 productes a la venda amb 22 treballadors i la previsió d'assolir en breus el milió d'euros anuals facturats. Actualment han arribat a un conveni amb Gros Mercat per vendre els productes als centres de L'Hospitalet, Montcada, Figueres i Girona.

El 'fast good' com a filosofia de vida
A diferència de països com els Estats Units, la tendència a l'alça del take away a casa nostra no està sent acompanyada estrictament del concepte de fast food amb els perjudicis per a la salut que això pot comportar si es consumeix en accés aquest tipus d'aliment. En aquest sentit, molts negocis emergents del sector aprofiten que estalvien diners amb la reducció d'espai del local per centrar-se en cuinar un menjar bo i de qualitat, el que es coneix com a fast good. "El que estem dient és que un restaurant bo treu les taules i cadires i es centren en la cuina per oferir un producte molt millor i alhora més barat gràcies a la reducció de despeses pel que fa a l'espai", explica Valls.

L'Agosarada només pot anar a fires gastronòmiques com el Van Van Market. 

Aquest és el cas de L'Agosarada, un projecte nascut fa un any i que es tracta d'una petita i antiga caravana atrotinada que ha estat adaptada i remodelada per esdevenir una cuina mòbil de menjar per emportar. La idea va sorgir del propietari del restaurant Contrast de Sabadell que, després de cinc anys d'èxits, va decidir emprendre aquesta iniciativa per apropar el menjar fresc del dia cuinat a peu de carrer en diferents esdeveniments i fires del país, majoritàriament a Barcelona. Peix fresc del dia amb productes com ara hamburguesa de tonyina, salmó curat o tall de llom de peix amb verdures. Plats exquisits per emportar a un preu raonable.

"És una experiència molt intensa que ens ha donat l'oportunitat d'obrir la cuina del contrast a un altre públic diferent i més jove ja que el de Sabadell sempre és el mateix. I això és positiu perquè L'Agosarada ha comportat rebre nova clientela al restaurant que li ha agradat el nostre producte a una fira qualsevol", explica la Carla Garcia, responsable de L'Agosarada. El vehicle només pot anar a fires gastronòmiques com el Van Van Market o l'Eat Street de Barcelona, ja que la legislació posa difícil, per ara, poder vendre menjar amb facilitat al mig del carrer.

Aquesta caravana és un cas d'entre molts altres que han apostat per aquesta tendència alternativa de la manera de menjar. Fa un parell de sortides al més com a mínim i serveix una mitjana de 500 racions diàries facturant entre 800 i 4.000 euros, depenent del volum de venda. Un exemple d'èxit que comença a estar de moda a casa nostra. "Ens reinventem i a cada parada proposem un nou plat que si no triomfa el traslladem al Contrast, ja que mai tenim la seguretat de saber si el producte que oferim anirà bé i agradarà", assegura Garcia.

La tendència dels materials biodegradables i de disseny
Uns dels problemes del take away és que els envasos i els estris amb els quals es serveix el menjar per emportar sovint són de plàstic i acaben creant una quantitat important de deixalles que altera considerablement el medi ambient. Per aquesta raó, les empreses de packaging ja fa temps que venen cada vegada més productes biodegradables com ara plats o gots de canya de sucre o cartró, per exemple. Una tendència ecològica que coincideix amb l'impuls de nous dissenys dels envasos per fer-los més originals.

 
 
Els envasos biodegradables, a l'aparador de la botiga de Pick D Pack.



"L'envàs no només té una utilitat, sinó que se li ha de torbar una altra sortida perquè després és una deixalla i el sector dels envasos es veu afectat per la revolució gastronòmica", explica Valls. El director de comunicació de Pick d Pack afegeix: "En aquest país, la presentació del menjar té molt més a veure que el gust, i els negocis se n'adonen que pots explicar qui ets sense gairebé menjar. Un envàs amb un disseny característic, amb el color corporatiu i el nom d'una marca de restauració en concret és un anunci que la gent s'endú a les seves mans quan compra; això fa que aquest sector guanyi vida i creativitat".

Caminant cap a un futur de consolidació
Els experts del sector del take away asseguren que ara arriba una època en el que el menjar per emportar es consolidarà com una eina clau de la societat on el disseny i la innovació dels envasos, el respecte a la natura i la qualitat del menjar prevaldran per potenciar els negocis. "Els plats en els que menjarem cada vegada tindran dissenys més impressionants i s'inclouran elements tecnològics als envasos com ara el ja existent detector de la temperatura dels líquids dels gots", explica Valls.

"Som una cultura d'entaular-nos i beure vi, i ho continuarem tenint, però el take away està en alça i ho demostra l'oferta de qualitat i la demanda que tenim nosaltres", assegura Garcia. "Tot i que crec que és important regularitzar el sector -sobretot pel control sanitari dels productes-, s'haurien de canviar les lleis en un futur per poder vendre en més punts dels carrers de les ciutats i que els restaurants no ho vegin com una amenaça perquè la competència sempre és bona", afegeix Garcia.

"Jo espero que tota la línia d'envasos biodegradables i de disseny acabi augmentant entre els nostres clients perquè, per quasi el mateix cost econòmic, podem tenir una alternativa al plàstic i als materials no compostables evitant així l'afectació de l'augment del sector (i en conseqüència, l'augment de les deixalles) al nostre entorn", conclou Valls.