Com cada desembre, el sector de la restauració es vesteix de gala per acollir un dels mesos amb més moviment de l’any. Els sopars de Nadal són una cita que, amb els anys, s’ha transformat en un ritual, tant en l’àmbit familiar com en el professional. Tant és així que, segons un estudi de l’empresa d’experiències gastronòmiques Uncovercity, el 40% dels restaurants ja han assegurat reserves per a aquestes dates des de principis de setembre. Les ganes de celebrar el final d’any es confirmen amb les dades facilitades per TheFork, que apunten que aquest Nadal el 50% dels espanyols celebrarà entre un i tres dinars o sopars amb amics i familiars. Tenint en compte, a més, que de les més de 21 milions de persones ocupades a l’Estat bona part celebrarà sopars d’empresa, trobar lloc en segons quins restaurants, a hores d’ara, és sens dubte missió impossible.
“La trobada de Nadal és sempre un moment ideal per fer equip i passar-ho bé junts, que ha guanyat valor especialment arran de la pandèmia”, explica a VIA Empresa Aida Jurado, consultora de recursos humans i coach executiu, qui considera que aquesta tradició ha anat perdent nocturnitat en trobar un ventall més ampli de possibilitats: “Moltes empreses aprofiten per fer activitats de team building, per tant, organitzen una trobada al matí i en comptes d’anar a sopar, acaben fent un dinar”. En aquest sentit, malgrat la varietat de propostes a l’hora de celebrar Nadal en l’entorn professional, l’experta assegura que, de moment, “guanyen els restaurants”.
El 40% dels restaurants ja han assegurat reserves per a aquestes dates des de principis de setembre
Un impuls al sentiment de pertinença
“Generalment, els empleats sempre han percebut el sopar d’empresa com un esdeveniment important, i avui dia considerem que ho és encara més”, apunta per la seva banda OscarCebollero, director de serveis de contractació a Hays. “Abans teníem un model presencial que proporcionava un major sentiment de pertinença, i el model flexible actual ha reduït el contacte humà, fet que pot comportar conèixer menys gent i no sentir-te tan vinculat a la teva organització. Ara les empreses aprofiten molt aquests esdeveniments”, afegeix.
El 50% dels espanyols celebrarà entre un i tres dinars o sopars de Nadal amb amics i familiars
D’altra banda, com bé sabem, l’esperit festiu nadalenc pot quedar empastifat per la figura del Grinch, segurament present a més sopars de Nadal dels que puguem imaginar. “Les persones que no se senten part de l’equip acostumen a veure aquestes celebracions com si fos un càstig i, algunes, directament ni hi van”, explica Jurado, qui destaca que les empreses que abans de la pandèmia tenien una ferma tradició, no només l’han mantingut, sinó que “l’han aprofitat com a part de salari emocional i per reforçar el sentiment de pertinença”.
Meet en Casa, el pla B de la pandèmia
Per a moltes empreses, però, la pandèmia no va ser un obstacle per reunir-se en aquesta època de l’any. Tot i no poder fer-ho presencialment, la tecnologia i projectes com Meet en Casa van permetre fer un brindis telemàtic. “Com les empreses necessitaven idees per dur a terme un pla B, vam desenvolupar Meet en Casa per oferir solucions molt concretes i temporals, però la idea no ha continuat, perquè tothom ha tornat a la presencialitat”, explica a VIA Empresa la impulsora del projecte, Verònica Platas.
Com que són pocs els valents capaços d’organitzar una videotrucada de 50 persones, l’equip de Meet en Casa s’encarregava de fer-ho, facilitant la part tecnològica i cercant solucions culinàries. “Tothom rebia una caixa i, o bé s’ho cuinava, o bé eren menjats precuinats, i així les empreses es reunien i menjaven el mateix”. Malgrat que la idea es va ampliar a la modalitat vermut i, fins i tot, a l’amic invisible, Platas confirma que l’èxit de la plataforma ha estat més aviat efímer.
Els restaurants faran caixa
En l’àmbit laboral queda demostrat que la tornada a la presencialitat i, especialment, a les trobades de Nadal, és un motiu de celebració, ja que els augments dels preus no han debilitat, ni de bon tros, aquesta tradició. Una de les principals conclusions del mateix informe d’Uncovercity és que el preu mitjà per persona, que l’estableix en els 57 euros, augmentarà un 10% respecte a l’any anterior. Així mateix, el 79% dels establiments contempla apujar els seus preus mentre que el 21% restant preveu mantenir-los. I per si hi ha algú que es pregunta qui s’ha de fer càrrec d’aquesta despesa, les xarxes han parlat:
¡Encuesta! ¿Quién paga la cena de empresa? ?️?
— Gastronomía (@GastroSER) December 14, 2022
I si s'allarga la nit?
Val a dir que molts dels sopars no acaben en el moment de pagar. Existeix una tendència pels qui més els hi agrada la nit i, amb el permís dels seus superiors (o no) acaben sortint de festa. Malgrat que pugui ser una bona oportunitat per conèixer les persones amb qui es treballa en un entorn completament diferent i on, a priori, s’eliminen les jerarquies, sortir de festa pot esdevenir una arma de doble tall: molt possiblement, més d’una persona, i més de dues, hagin perdut la seva feina l’endemà. És bona idea sortir de festa amb els jefes?
“Penso que sí que ho és, sempre que no ens oblidem que estem en un entorn professional per molt que sigui ociós, per tant, cal saber on estan els límits i ha d’estar clar a què s’està jugant”, explica Jurado. En aquesta línia, Cebollero apunta que “són també esdeveniments importants que s’han d’aprofitar i que et permeten guanyar la confiança dels teus companys i companyes en un entorn diferent, sempre que cadascú es comporti d’acord amb els seus valors”. Així, tots dos experts valoren positivament allargar el sopar i, per a qui encara no ho acabi de veure clar, sempre es podràn subscriure a la cèlebre cita de Bukowski: “En defensa de l'alcohol, haig de dir que he pres pitjors decisions estant sobri”.