L'economia és un avió amb quatre motors: inversió, consum, exportació i despesa pública. Aquesta és la teoria de l'expert en transformació i estratègia digital Marc Vidal, autor del best-seller L'era de la humanitat, qui creu que, en el cas de l'economia espanyola, "només està funcionant el quart motor i a més l'avió va sense pilot". Ens trobem enmig de diverses crisis: la covid-19, Rússia, inflació, transformació tecnològica, transició energètica, model econòmic deficitari... I entre tanta incertesa, Vidal assenyala el camí: tecnologia. Sumar-se al canvi.
Per il·lustrar la sortida de la crisi de la covid-19 es va parlar de moltes lletres. Alguns deien que en sortiríem en forma de U, altres en forma de V. Per Vidal la lletra és la K. "Des que hi ha tecnologies avançades automatitzables, la sortida de les crisis es fa en forma de K: la direcció superior representa aquells que desenvolupen models eficients, on s'incorpora tecnologia per a millorar la producció, i en l'altra direcció està l'immobilisme, el model cíclic". Així ho ha explicat Vidal als assistents de l'última xerrada organitzada per Euncet Business School, a Terrassa, sota el títol Arribes a temps al futur?
Segons ha compartit el divulgador econòmic, la modernitat o la incorporació de la tecnologia no hauria de ser sentir-se com una amenaça. Ni tan sols els robots. De fet, Corea del Sud té la taxa de robot per càpita més elevada del món i, en canvi, no té atur. A Europa qui té la major taxa de robots per persona és Alemanya, país que també està molt a prop de l'ocupació plena.
Vidal: "Els robots no generen desocupació. La tecnologia genera eficiència, i aquesta genera productivitat, i aquesta crea llocs de feina"
Espanya, per poc no ocupa l'última posició. Ho fa Grècia, qui, paral·lelament, és el país amb més atur d'Europa. Per tant, "els robots no generen desocupació. La tecnologia genera eficiència, i aquesta genera productivitat, i aquesta crea llocs de feina, això sí, llocs que requereixen una formació diferent", indica Vidal. I per això, es necessita una estratègia. O moltes.
No sabem encara la resposta a moltes preguntes sobre escenaris futurs: Com afectarà la tecnologia blockchain a la meva empresa? Quines habilitats necessitaré per treballar de la mà d'un robot? Quines tasques de la meva feina s'automatitzaran? I, de fet, no cal saber la resposta perquè, probablement, canviï amb el temps. La clau és, segons Vidal, "estar a prop de la tecnologia, voler aprendre, gestionar la incertesa, estar disposat a innovar... i fer-ho ràpidament".
Transformar-se, més enllà d'incorporar tecnologia
Per a Vidal "transformar-se és molt més que incorporar tecnologia. Si no només seria digitalitzar". És transformació quan genera nous models, nous processos, noves perspectives.
És transformació, per exemple, quan es col·loca el client al centre de la cadena de valor. I per a fer-ho, aconsella diferenciar el client de l'usuari i donar-li sentit a les dades. Les dades, tant del mateix client com externes, poden convertir-se en informació si se'ls hi dóna un sentit.
És transformació quan s'automatitzen processos. "Tots tenim un procés de poc interès, però amb una rellevància absoluta en el focus final de l'empresa", apunta Vidal qui anima a fer "arquitectura de processos" per veure bé quins processos hi ha i determinar on utilitzar la tecnologia.
Un cop es coneix millor al client i s'automatitzen processos, es generen nous models de negoci. I això és clau en la transformació tecnològica. N'és un exemple la compra de solars al metavers. Hi ha qui pugui pensar que és absurd, que no és tangible. Però tampoc ho és un domini i, en canvi, el domini seguros.com va ser venut per 24 milions de dòlars.
Vidal: "Ara que s'ha inventat una màquina que és més intel·ligent (que nosaltres), no ens agrada tant"
I la quarta clau que assenyala Vidal són les noves metodologies humanes, que han d'anar orientades cap a aquelles habilitats que la màquina no pugui fer. "Quines coses no es podran automatitzar? En quines habilitats no em podrà substituir un robot o un algoritme?", qüestiona. I afegeix: "Quan es va inventar el cotxe, que era més ràpid que nosaltres, ens va semblar genial. Ara que s'ha inventat una màquina que és més intel·ligent, no ens agrada tant".
El camí: habilitats per potenciar
Hi ha habilitats que un ésser humà pot desenvolupar, però un robot només pot imitar. Com desaprendre. Les persones poden deixar de fer un procés però recordar-lo. La màquina, en canvi, l'esborra del tot.
L'ésser humà té pensament crític, que va molt més enllà del pensament racional. També sap fer preguntes. "Les màquines són bones donant respostes, però no fent preguntes", afirma Vidal. I, per tant, la diferència entre dues empreses que comprin la mateixa tecnologia estarà en l'equip de persones que les formen i les preguntes que facin a la tecnologia. És important, per tant, segons indica, "conèixer bé què és capaç de fer aquella tecnologia, per fer-li les millors preguntes".
Vidal: "La tecnologia sempre serà el 'com' de les coses i nosaltres el 'perquè'"
Tres habilitats més que una màquina no podrà tenir, intel·ligència emocional, tendència a socialitzar i creativitat tecnològica. Tres habilitats molt connectades amb l'emoció que poden, de fet, ser el motor que doni sentit a l'ús de la tecnologia perquè, Vidal ja ho ha dit bé, "la tecnologia sempre serà el com de les coses i nosaltres el perquè".