Un equip motivat, amb bona sintonia entre els seus membres i on la comunicació és fluïda, és d'esperar que sigui més productiu. Per aconseguir cohesionar l'equip, augmentar la seva implicació i crear un orgull de pertinença, cada cop són més les empreses que aposten pel team building.
Si la lliçó és divertida, mai no s'oblida
Es tracta d'activitats, normalment fora de l'oficina, compartides pels companys de feina i que busquen trencar la rutina i estimular valors positius. OK Team és una de les empreses que es dedica a organitzar tot tipus d'activitats de team building per oferir-les a les companyies que busquen desconnectar de la rutina per unes hores.
El seu director, Marcelo Birocco, assegura que "el primer que busquen les empreses és solucionar problemes de comunicació i facilitar una major coneixença entre departaments. Els jocs permeten desenvolupar confiança".
Birocco explica que organitzen activitats "outdoor i indoor; destinades a enfortir les competències del treball en equip, la comunicació, l'assumpció d'errors o l'estratègia. Busquem que cada competència es vegi reflectida en cada joc que fem". Superar obstacles inflables a l'estil d'Humor Amarillo, gimcanes per resoldre suposats assassinats al centre de la ciutat, o rodar videoclips o espots publicitaris, són algunes de les activitats estrella d'OK Team.
Una manera diferent d'enfocar la formació
Una de les empreses que aposta sovint per realitzar activitats de team building és Kantar Worldpanel. El seu director de Recursos Humans, Ramon Artigau, n'assenyala un doble objectiu: "ha de tenir un component formatiu per aconseguir uns determinats propòsits, i alhora ha de tenir un component motivacional per sortir de la rutina i generar noves sensacions".
A Kantar fomenten que siguin els mateixos departaments els que, si volen, organitzin les seves activitats de team building, per exemple en una convenció. "Els donem unes pautes i organitzen voluntàriament activitats lúdiques amb els valors de l'empresa". Ara bé, també aposten per activitats outdoor per "millorar algun aspecte determinat, com ara la comunicació", assenyala Artigau.
"És una bona manera de treballar la formació, ja que el que experimentes té més impacte", afirma el directiu de Kantar. "Hem treballat tot tipus de conceptes, com ara el lideratge. Activitats com posar la bena els ulls i haver de ser guiat per un company. Després cal reflexionar com ho apliques a la feina i quin compromís n'agafes", diu Artigau, que assenyala com un altre factor positiu el "superar un repte i conèixer millor gent amb la que no treballes habitualment".
Artigau explica que són activitats "generalment obligatòries perquè són una formació que paga l'empresa"; i si bé al principi "potser a algú li fa una mica de mandra sortir del confort i participar-hi, normalment s'ho acaben passant molt bé i assolint els objectius".
Fer equip amb impacte social
Una altra manera d'enfocar les activitats per fer equip és l'aposta d'Unilever, que ho vincula a la Responsabilitat Social Corporativa (RSC) a través del programa UNIdos, i que el 2014 viurà la seva setena edició. "És el programa de voluntariat corporatiu de la companyia", resumeix Cristina Pol, del departament de Comunicació.
"Unilever té la missió d'ajuda a créixer les marques, però també aportar un valor social. Pensant de quina manera els treballadors podrien ajudar la societat va sorgir UNIdos", amplia Pol. Tot plegat es tradueix en activitats com visites a hospitals infantils, neteja de les platges o zones boscoses de Viladecans o un partit de futbol amb persones amb discapacitat intel·lectual.
Segons Cristina Pol, "intentem que les activitats es facin a l'entorn de les nostres oficines a Viladecans, per crear lligams més forts a l'entorn on ens hem instal·lat". Unes activitats que "creen bon clima, desperten els valors de la companyia, l'esperit de pertinença i l'orgull de formar part d'una empresa amb aquesta sensibilitat", assegura.
D'aquesta manera es posa a les mans dels treballadors, d'una forma pràctica, "l'esperit de l'empresa d'augmentar l'impacte social", segons la responsable d'Unilever. Tot plegat es promou des del departament de Comunicació i els treballadors s'hi apunten voluntàriament.
"Disposem de vuit hores anuals per dedicar a aquestes activitats, tot i que molts n'acaben destinant algunes més fora de l'horari laboral", explica amb orgull Cristina Pol; que en destaca l'elevada participació, al voltant del 70%.
'Team building': fer equip a l'empresa
Les activitats conjuntes fora de l'oficina per cohesionar l'equip i millorar-ne la comunicació són una tendència a l'alça
10
de Gener
de
2014