
22
de Febrer
de
2017
La ciutat de Rubí compta des del 2015 amb un dels primers FabLab@School d'Europa i el primer de tot l'Estat espanyol. Un laboratori de fabricació i experimentació ubicat a una escola, concretament al Liceu Politècnic. El professor de la Universitat de Stanford Paulo Blikstein va ser pioner a impulsar aquest concepte, que primer es va implementar a Silicon Valley i que, amb el temps, s'ha introduït a sis escoles d'arreu del món (també a una universitat de Dinamarca). El seu objectiu és millorar l'aprenentatge dels alumnes, oferint un espai singular que fomenti la seva creativitat, el seu talent i la seva iniciativa. Miquel Carreras, enginyer en Informàtica per la UPC, ha estat l'encarregat de posar en marxa el laboratori de Rubí, dedicat a la tecnologia i la robòtica.
Carreras ha dedicat els darrers anys de la seva vida a la consultoria tecnològica. L'any 2012, juntament amb uns amics, va comprar la gestió del Liceu Politècnic de Rubí, que aleshores era un centre d'Infantil i Primària. Un any després, va començar a introduir a l'escola activitats extraescolars de tecnologia: electrònica amb productes Arduino i robòtica amb Lego Mindstorms, un robot educatiu que ja fan servir moltes escoles. Al gener del 2015, ho va deixar tot per centrar-se en la implementació del FabLab@School al centre, amb l'ajuda de Stanford. "La tecnologia ha de formar part del currículum educatiu d'una escola. Per això, a Primària oferim robòtica com a assignatura 'pre-FabLab', amb l'objectiu de preparar els alumnes per al que es trobaran a l'ESO", comenta.
Els estudiants han millorat un 11%
Diferents estudis demostren que la tecnologia millora la creativitat de qui la practica. La Universitat de Stanford ho va poder comprovar in situ a l'escola de Rubí: els alumnes han millorat un 11% gràcies al FabLab@School. Per això, segons Carreras, aquest tipus de laboratoris són tan importants. "Caldria que totes les assignatures existents, i no només Tecnologia, fomentessin la creativitat. Un FabLab no és fabricar per fabricar, sinó que treballa perquè les assignatures estiguin connectades. Hem aconseguit connectar Matemàtiques, Tecnologia, Història, Ciències, Música i Anglès en un projecte comú. En aquest sentit, al laboratori intentem lligar la robòtica amb altres assignatures. El darrer projecte de robòtica, sense anar més lluny, l'ha dut a terme la professora de Música, fent un concert a tres veus amb robots", relata.
Al laboratori es fabrica tot allò que permet als alumnes aprofundir en un tema determinat i millorar els objectius acadèmics. "Fem tot allò que connecta les assignatures entre elles. Tots els projectes tenen aquesta finalitat. Construïm columnes, temples, fòrums, aqüeductes, lires...", narra el director.
Presents a la Mobile Week Barcelona
Aquest dimecres Miquel Carreras participarà en una conferència sobre educació i tecnologia a l'Institut Escola del Treball de Barcelona, en el marc de la Mobile Week Barcelona. Allà, el director explicarà la seva experiència al Liceu Politècnic i les característiques del FabLab@School, així com el seu cost. "Tot i que la idea és que els FabLabs siguin laboratoris de baix cost, el cert és que tenen un cost, sobretot pel que fa a material. A un FabLab hi ha talladores làser, impressores 3D i productes d'electrònica, entre d'altres coses", comenta.
Carreras també recorda en què va consistir el projecte de disseny de maquetes Barcino que van dur a terme al centre. "Es tractava de construir Barcelona a escala perquè els alumnes coneguessin la història de la ciutat, des de l'època romana fins a l'Smart City, passant per l'Edat Mitjana i el Modernisme", apunta. Ara mateix, tenen altres projectes en marxa. "Cada any és molt intens", afegeix.
En tres anys, el Liceu Politècnic de Rubí ha crescut un 68%, segons fonts de l'escola. Ha passat de tenir 196 alumnes a 315, i s'ha convertit en un lloc de trobada per a pares, professors i alumnes, que treballen perquè "anar a l'escola pagui la pena", apunten des del centre.
Carreras ha dedicat els darrers anys de la seva vida a la consultoria tecnològica. L'any 2012, juntament amb uns amics, va comprar la gestió del Liceu Politècnic de Rubí, que aleshores era un centre d'Infantil i Primària. Un any després, va començar a introduir a l'escola activitats extraescolars de tecnologia: electrònica amb productes Arduino i robòtica amb Lego Mindstorms, un robot educatiu que ja fan servir moltes escoles. Al gener del 2015, ho va deixar tot per centrar-se en la implementació del FabLab@School al centre, amb l'ajuda de Stanford. "La tecnologia ha de formar part del currículum educatiu d'una escola. Per això, a Primària oferim robòtica com a assignatura 'pre-FabLab', amb l'objectiu de preparar els alumnes per al que es trobaran a l'ESO", comenta.
Els estudiants han millorat un 11%
Diferents estudis demostren que la tecnologia millora la creativitat de qui la practica. La Universitat de Stanford ho va poder comprovar in situ a l'escola de Rubí: els alumnes han millorat un 11% gràcies al FabLab@School. Per això, segons Carreras, aquest tipus de laboratoris són tan importants. "Caldria que totes les assignatures existents, i no només Tecnologia, fomentessin la creativitat. Un FabLab no és fabricar per fabricar, sinó que treballa perquè les assignatures estiguin connectades. Hem aconseguit connectar Matemàtiques, Tecnologia, Història, Ciències, Música i Anglès en un projecte comú. En aquest sentit, al laboratori intentem lligar la robòtica amb altres assignatures. El darrer projecte de robòtica, sense anar més lluny, l'ha dut a terme la professora de Música, fent un concert a tres veus amb robots", relata.
![]() |
Torre romana feta pels alumnes del Liceu Politècnic de Rubí. Cedida |
Al laboratori es fabrica tot allò que permet als alumnes aprofundir en un tema determinat i millorar els objectius acadèmics. "Fem tot allò que connecta les assignatures entre elles. Tots els projectes tenen aquesta finalitat. Construïm columnes, temples, fòrums, aqüeductes, lires...", narra el director.
Presents a la Mobile Week Barcelona
Aquest dimecres Miquel Carreras participarà en una conferència sobre educació i tecnologia a l'Institut Escola del Treball de Barcelona, en el marc de la Mobile Week Barcelona. Allà, el director explicarà la seva experiència al Liceu Politècnic i les característiques del FabLab@School, així com el seu cost. "Tot i que la idea és que els FabLabs siguin laboratoris de baix cost, el cert és que tenen un cost, sobretot pel que fa a material. A un FabLab hi ha talladores làser, impressores 3D i productes d'electrònica, entre d'altres coses", comenta.
Carreras també recorda en què va consistir el projecte de disseny de maquetes Barcino que van dur a terme al centre. "Es tractava de construir Barcelona a escala perquè els alumnes coneguessin la història de la ciutat, des de l'època romana fins a l'Smart City, passant per l'Edat Mitjana i el Modernisme", apunta. Ara mateix, tenen altres projectes en marxa. "Cada any és molt intens", afegeix.
![]() |
Maqueta de Barcelona. Cedida |
En tres anys, el Liceu Politècnic de Rubí ha crescut un 68%, segons fonts de l'escola. Ha passat de tenir 196 alumnes a 315, i s'ha convertit en un lloc de trobada per a pares, professors i alumnes, que treballen perquè "anar a l'escola pagui la pena", apunten des del centre.