16
de Maig
de
2017
La revolució digital i de les dades ha arribat al sector de l'alimentació. Els supermercats ja estan entre els deu primers segments en el comerç en línia, amb una facturació de més de 80 milions d'euros. L'ús d'aplicacions per reservar taula als restaurants ha crescut un 60% respecte al 2015. I n'hi ha prou amb fer un cop d'ull als carrers per veure la legió de repartidors a domicili que treballen via aplicacions mòbils.
A més, la gestió de les dades dels restaurants, les aplicacions i els supermercats és clau per a l'eficiència del sector. Per a un restaurant, prendre nota de les crítiques a Internet, revisar la demanda de cada plat i el seu cost o, fins i tot, la climatologia, és vital. També ho és, en el cas de les aplicacions, poder gestionar les recomanacions o oferir dades valuoses als restaurants. I pels supermercats, conèixer els productes més venuts, els hàbits de consum o el lloc des d'on es fa la compra a distància, pot ser també molt útil.
Són tot dades i tendències que revela l'estudi FoodISDIgital, elaborat per IPSOS i l'escola de negocis ISDI, que demostra la importància del món digital i el Big Data en l'àmbit alimentari.
Les dades ocultes de la restauració
El rebut d'un restaurant també és Big Data; però sovint passa desapercebut. Indica l'hora en què s'ha menjat, els plats que s'han escollit... "La informació hi és, nosaltres el que fem és utilitzar algorismes per ordenar-la i servir-la", explica Eva Rodríguez, cofundadora de Cooking Data, en una conferència a La Salle; "cuinem les dades i les presentem en quadres de comandament que mostren el més important".
La plataforma engegada per Rodríguez combina les dades de vendes amb la previsió del temps, els escandalls (costos de la matèria primera), les opinions a les aplicacions o les dades de Google Places. Amb elles, els restaurants obtenen indicadors per gestionar-se millor, arribar a més comensals o organitzar el personal. "Nosaltres no fem una millor cuina o uns millors cambrers; però sí que ajudem els restaurants a ser més eficients", comenta Ivan Cubiles, CEO i cofundador de Cooking Data.
El potencial de les aplicacions
Entre les dades més rellevants pels restaurants es troben les de les aplicacions de reserva en línia i les de les comandes a domicili. Aquestes plataformes són, ara mateix, un dels canals de contacte amb els consumidors que més creixen. "Internet està canviant la forma en què comprem, però també la forma en què demanem menjar", explica el director d'ISDI Barcelona, Dionís Guzmán, "el missatge és claríssim: els usuaris busquen eficàcia i comoditat".
Guzmán afegeix que "la mobilitat ha obert la possibilitat per l'imprevist"; i aquest és un terreny perfecte per a les aplicacions mòbils. Els hàbits dels consumidors han canviat: cada cop tenen menys temps i necessiten més facilitats i rapidesa per cercar restaurants o la compra d'aliments i plats cuinats. Àlex Menal, director de màrqueting de Glovo, afirma que "ja no es compra amb molta previsió, sinó que es fa per consumir el mateix dia. El consumidor s'ha adonat que té menys temps i que, si a un preu raonable pot tenir el menjar a casa, val la pena demanar-lo".
Pel que fa a les reserves en restauració; Alejandro Lorenzo, cofundador d'ElTenedor.es, explica que tot i que molts usuaris encara utilitzen el telèfon; les aplicacions són cada cop més importants. "El 60% de les nostres reserves es fa amb aplicacions", indica. A més, recorda Lorenzo, aquest tipus d'eines incorporen un valor afegit: les opinons. "El 75% dels usuaris confirmen que miren les opinions abans d'anar a un restaurant. Són un factor determinant a l'hora d'escollir restaurant", explica.
El supermercat a la butxaca
Juntament amb els restaurants i el menjar a domicili, els supermercats són un altre actor que es beneficia enormement d'Internet. Verena Exenberger, responsable de comerç digital de Nestlé, explica que empreses productores com la seva treballen colze amb colze amb els supermercats per potenciar la compra en línia. Tot i que segons l'estudi d'ISDI prop del 40% dels usuaris prefereixen la compra en línia a anar presencialment als supermercats, encara queda molt per millorar. "Les fitxes de productes són molt importants i encara no s'han treballat prou", afirma. "En aquest sentit, Amazon segueix sent el millor de la classe".
Camilo Defoin, cap d'operacions i cofundador de Deliberry, també considera que cada cop comprarem més per Internet: "Arribarà un moment en què la gent es posarà nerviosa quan vagi al súper perquè pensarà que està perdent el temps". La seva aplicació busca, precisament, estalviar desplaçaments al supermercat. Deliberry combina la compra en línia i presencial. El client fa la comanda via mòbil o ordinador; però la compra final la fa, in situ, un treballador de la plataforma. Són les anomenades "Mama Shoppers", que aporten tracte personal amb l'usuari, velocitat d'entrega, major varietat de supermercats i la possibilitat de comprar productes frescos.
Segons ISDI, els aliments peribles són els que menys demanda tenen a Internet, ja que els usuaris acostumen a fer comandes en línia per la compra del mes i deixen els productes frescos per la compra presencial. A Deliberry, en canvi, la fruita o la carn tenen més tirada. "Està canviant l'hàbit de compra en línia: ja no és per càrrega. Ara es compra més sovint, però en menys quantitat. Fet que permet comprar fresc", assegura Camilo Defoin.
A més, la gestió de les dades dels restaurants, les aplicacions i els supermercats és clau per a l'eficiència del sector. Per a un restaurant, prendre nota de les crítiques a Internet, revisar la demanda de cada plat i el seu cost o, fins i tot, la climatologia, és vital. També ho és, en el cas de les aplicacions, poder gestionar les recomanacions o oferir dades valuoses als restaurants. I pels supermercats, conèixer els productes més venuts, els hàbits de consum o el lloc des d'on es fa la compra a distància, pot ser també molt útil.
Són tot dades i tendències que revela l'estudi FoodISDIgital, elaborat per IPSOS i l'escola de negocis ISDI, que demostra la importància del món digital i el Big Data en l'àmbit alimentari.
Les dades ocultes de la restauració
El rebut d'un restaurant també és Big Data; però sovint passa desapercebut. Indica l'hora en què s'ha menjat, els plats que s'han escollit... "La informació hi és, nosaltres el que fem és utilitzar algorismes per ordenar-la i servir-la", explica Eva Rodríguez, cofundadora de Cooking Data, en una conferència a La Salle; "cuinem les dades i les presentem en quadres de comandament que mostren el més important".
La plataforma engegada per Rodríguez combina les dades de vendes amb la previsió del temps, els escandalls (costos de la matèria primera), les opinions a les aplicacions o les dades de Google Places. Amb elles, els restaurants obtenen indicadors per gestionar-se millor, arribar a més comensals o organitzar el personal. "Nosaltres no fem una millor cuina o uns millors cambrers; però sí que ajudem els restaurants a ser més eficients", comenta Ivan Cubiles, CEO i cofundador de Cooking Data.
El potencial de les aplicacions
Entre les dades més rellevants pels restaurants es troben les de les aplicacions de reserva en línia i les de les comandes a domicili. Aquestes plataformes són, ara mateix, un dels canals de contacte amb els consumidors que més creixen. "Internet està canviant la forma en què comprem, però també la forma en què demanem menjar", explica el director d'ISDI Barcelona, Dionís Guzmán, "el missatge és claríssim: els usuaris busquen eficàcia i comoditat".
Guzmán afegeix que "la mobilitat ha obert la possibilitat per l'imprevist"; i aquest és un terreny perfecte per a les aplicacions mòbils. Els hàbits dels consumidors han canviat: cada cop tenen menys temps i necessiten més facilitats i rapidesa per cercar restaurants o la compra d'aliments i plats cuinats. Àlex Menal, director de màrqueting de Glovo, afirma que "ja no es compra amb molta previsió, sinó que es fa per consumir el mateix dia. El consumidor s'ha adonat que té menys temps i que, si a un preu raonable pot tenir el menjar a casa, val la pena demanar-lo".
Pel que fa a les reserves en restauració; Alejandro Lorenzo, cofundador d'ElTenedor.es, explica que tot i que molts usuaris encara utilitzen el telèfon; les aplicacions són cada cop més importants. "El 60% de les nostres reserves es fa amb aplicacions", indica. A més, recorda Lorenzo, aquest tipus d'eines incorporen un valor afegit: les opinons. "El 75% dels usuaris confirmen que miren les opinions abans d'anar a un restaurant. Són un factor determinant a l'hora d'escollir restaurant", explica.
El supermercat a la butxaca
Juntament amb els restaurants i el menjar a domicili, els supermercats són un altre actor que es beneficia enormement d'Internet. Verena Exenberger, responsable de comerç digital de Nestlé, explica que empreses productores com la seva treballen colze amb colze amb els supermercats per potenciar la compra en línia. Tot i que segons l'estudi d'ISDI prop del 40% dels usuaris prefereixen la compra en línia a anar presencialment als supermercats, encara queda molt per millorar. "Les fitxes de productes són molt importants i encara no s'han treballat prou", afirma. "En aquest sentit, Amazon segueix sent el millor de la classe".
Camilo Defoin, cap d'operacions i cofundador de Deliberry, també considera que cada cop comprarem més per Internet: "Arribarà un moment en què la gent es posarà nerviosa quan vagi al súper perquè pensarà que està perdent el temps". La seva aplicació busca, precisament, estalviar desplaçaments al supermercat. Deliberry combina la compra en línia i presencial. El client fa la comanda via mòbil o ordinador; però la compra final la fa, in situ, un treballador de la plataforma. Són les anomenades "Mama Shoppers", que aporten tracte personal amb l'usuari, velocitat d'entrega, major varietat de supermercats i la possibilitat de comprar productes frescos.
Segons ISDI, els aliments peribles són els que menys demanda tenen a Internet, ja que els usuaris acostumen a fer comandes en línia per la compra del mes i deixen els productes frescos per la compra presencial. A Deliberry, en canvi, la fruita o la carn tenen més tirada. "Està canviant l'hàbit de compra en línia: ja no és per càrrega. Ara es compra més sovint, però en menys quantitat. Fet que permet comprar fresc", assegura Camilo Defoin.