Moltes vegades, els llibres sobre el món dels negocis s’escriuen des del punt de vista dels empresaris o els emprenedors. Es tracten temes com el lideratge, la creativitat i les negociacions. No n’hi ha tants, en canvi, que parlin de les empreses des de l’òptica dels seus treballadors, del personal. És quelcom sorprenent, ja que, perquè una empresa funcioni, és imprescindible que tant els uns com els altres ofereixin la seva millor versió. Precisament d’això parla Cristina Castillo en el seu llibre Vendedores de Emociones (Lid Editorial, 2018).
Algú podria dir: “bé, però si una empresari és capaç de tenir contents i a gust els seus treballadors, els resultats seran bons, no?”. Castillo, en el llibre, ho enfoca d’una manera molt diferent. Ella aposta perquè els empleats de les botigues es donin valor a ells mateixos, sense tenir la necessitat que l’encarregat de torn els animi, encara que, evidentment, una cosa no treu l’altra. Així, l’autora defensa que els professionals del retail han de creure en la seva importància dins l’empresa per tal de trobar la satisfacció personal en l’entorn laboral.
T'atorgaran el valor que et donis tu mateix
“A partir del valor que siguis capaç de donar-te, la resta de persones (clients, companys i empresa) donaran, també, un valor diferent a la teva feina. El retail necessita professionals capaços de creure en ells mateixos i recordar-se que sense la seva feina no hi ha negoci possible”. D’aquesta forma, Vendedores de emociones posa la pilota de la seva situació laboral i rendiment a l’empresa en la teulada dels treballadors mateixos. El llibre, al cap i a la fi, és una crida que diu, en veu molt alta: "empleats, doneu-vos importància i sumeu per a vosaltres i per a l’empresa".
Cristina Collado: "El 'retail' necessita professionals capaços de creure en ells mateixos i recordar-se que sense la seva feina no hi ha negoci"
Entre les pàgines del volum apareix una vegada rere una altra el concepte de l’emoció. El concepte ja apareix al títol del llibre i a un capítol que es diu de la mateixa forma, però també en altres com “Intel·ligència emocional: per què” o “La meva relació amb mi mateix: habilitats intrapersonals”, on pren força el fet que la venda no és una pràctica mecànica, ans el contrari: es tracta d’una relació que connecta empleat, client i, fins i tot, empresari, i que precisa de l’emoció que el treballador ha de saber transmetre.
L’autora explica que abans que el cervell racional proveeix el comprador d’arguments per decidir si s’ha de comprar un producte o no, la part emocional del cervell ja ho ha fet, per tant, recomana l’autora, “si volem deixar empremta en la persona a qui assessorem, és imprescindible que parlem d’emoció i de fer sentir a l’altre”.
Cristina Castillo, que és llicenciada en Dret per la Universitat Complutense de Madrid, ha dedicat tota la seva carrera professional al retail. A més, és coach i experta en comunicació no verbal, comunicació no violenta i intel·ligència emocional.
Intel·ligència emocional per ser millor professional
Aquest camp és, precisament, en el qual es basa gran part de la filosofia que aporta el llibre, ja que, com explica l’autora, és aquesta intel·ligència emocional la que “s’ha de fer servir per ser millors professionals”. És en la capacitat d’emprar aquesta intel·ligència emocional on “es trobaran les habilitats necessàries per sentir-nos millor en l’entorn laboral i, per extensió, en la vida quotidiana”.
Cristina Collado: "Sentir-nos millor en l'entorn laboral, ens farà ser més feliços en la vida quotidiana"
Amb pròleg de Jesús Vidal de Vidal & Vidal, Vendedores de emociones parla tant als empleats com als empresaris del retail sobre la seva relació amb ells mateixos, amb els seus companys, amb els seus caps, els seus treballadors, socis o clients. És un llibre, en definitiva, que posa sobre la taula les emocions i, en el fons, també la productivitat, encara que sigui des de la mirada dels empleats i la seva realització personal.