El futur del comerç està a Internet, els nous hàbits dels consumidors ho demostren. La societat ja cerca els catàlegs a les pàgines webs de les botigues i comparen preus entre diferents establiments. Per això, no ser-hi a Internet, és fer una passa enrere i no voler adaptar-se al nou mercat digital. Tanmateix, cal reconèixer que aventurar-s'hi no és fàcil.
L'especialista en comerç electrònic Pau Ferri ha elaborat un manual senzill i pràctic on explica en tan sols sis punts com ha de ser aquest trasllat de la botiga física al món online. Ho ha fet al llibre Cómo vender en Internet (Profit Editorial, 2014) i a través d'explicacions breus, acompanyades de recursos visuals i exercicis per fer pensar el lector.
1. Definir qui ets
Vendre més o menys que la competència, tant a Internet com al món real, és el resultat de la tria de l'estratègia de cada negoci. Intervé el tipus de producte, la seva presentació, la localització, el valor afegit de la botiga... El problema amb el qual es troba un comerciant és poder definir-se, però són uns deures bàsics i sense els quals es pot avançar en la lliçó.
Per aquest motiu, saber què es vol aconseguir i com, és el que ocupa el primer capítol del llibre. Ferri recomana fer una investigació de la competència mitjançant eines tan bàsiques com Google, i fer posteriorment el mateix amb els clients potencials, però a partir de les xarxes socials.
Tot seguit cal analitzar l'empresa, el seu interior. Aquí cal trobar què fa diferent la teva botiga de la resta, i després sumar-hi el valor afegit que creus que pots aportar al mercat. Aquests dos valors, ben treballats, han de ser motiu suficient per a fer sobresortir el nou negoci i obtenir clients.
2. Què tens de nou?
Qui dirà si un nou e-commerce aporta res nou o no és el catàleg. Pocs negocis prioritzen aquest element com ho haurien de fer, i aquest un dels motius més clars perquè els clients no tanquin una possible compra.
Cal que al web hi figuri al complet la gamma de productes i que estiguin organitzats seguint uns criteris lògics. Si es tracta d'una botiga de roba, caldrà diferenciar entre dona, home i nen. Si només és de moda femenina o masculina, llavors és adient diferenciar entre tipus de peces.
Aquí és on es pot veure si el negoci aporta novetats o no. Si l'aporta, però la presentació és nefasta, és com no aportar res.
3. Funcionalitat de la presència online
Per tal d'oferir el catàleg que hem esmentat, cal un gestor de continguts que permeti treballar la informació amb ordre i amb facilitat. Ha de deixar configurar elements bàsics com la URL, els títols o les descripcions, així com ha d'acceptar la personalització de cupons i ofertes –un atractiu per tal de donar a conèixer la botiga i cridar clients potencials.
Alhora, és útil poder relacionar productes similars, així com facilitar al màxim el procés de compra i d'enviament. Tot això és el que agrada al comprador online, poder fer l'adquisició de nous productes amb rapidesa i des de casa.
4. A la cerca de clients
Un cop enllestida la pàgina i posada en marxa, és l'hora de generar tràfic. S'aconsegueix mitjançant un pla de màrqueting online, el qual requereix creativitat per ensenyar a l'usuari el valor afegit i diferenciar de la nova botiga.
Aquest procés d'adquisició de consumidors té diverses fases. Tot comença amb l'anàlisi de la situació actual, on es fa una mena de DAFO per saber què millorar. Tot seguit cal establir uns objectius i un pla d'acció per arribar-hi, i al final cal fer una valoració de tot el que s'ha fet en un temps determinat per saber si l'evolució ha sigut favorable.
5. Promocionar-se
Aquest cinquè capítol podria entendre's com una explicació més detallada de les accions que Ferri diu que cal descriure en el pla d'acció per guanyar tràfic.
En aquesta part estableix un calendari de vuit setmanes amb diversos objectius concrets. En la primera quinzena recomana tenir configurada la botiga i atraure clients mitjançant els anuncis pagats. En la segona, crear una estratègia de continguts i un blog on compartir-los per captar més usuaris.
Les quatre setmanes següents engloben el gruix de feina que fa referència a millorar el posicionament en cercadors, guanyar usuaris de pàgines externes i xarxes socials, i crear una base de dades personal.
6. El mètode de treball
"Mesura, millora i persevera". Amb aquesta frase dóna peu l'autor a la darrera part del llibre, amb tres paraules clau que resumeixen el que ha de ser un bon mètode de treball.
D'entrada, insisteix en la necessitat de monitoritzar totes les dades possibles per analitzar l'evolució de la botiga, tant pel que a les vendes com al tràfic d'usuaris. Només així, es pot obtenir informació per detectar els punts febles i millorar-los.
I, sobretot, detalla que mai s'ha de perdre l'esperança, perquè els principis són difícils, però cal aguantar.
Autor: Pau Ferri | |
|