El xampany és sinònim de riquesa i luxe. Una ampolla de xampany costa normalment el doble que una de prosseco o cava. El preu d'una ampolla mitjanament decent pot costar a partir de 50 euros i el preu s'enfila fins als més exclusius de 1.000 euros l'ampolla. Què fa que el xampany sigui tan car?
El seu nom fins i tot es fa servir com a sinònim de vi escumós, però el xampany només és xampany si està produït a la regió francesa de la Xampanya. A uns 150 quilòmetres a l'est de París hi ha aquesta terra, altament protegida, que acull els cellers, productors i cultivadors de xampany més cars com Dom Pérignon, Mum, Ruinart, Louis Roederer, Moët & Chandon, Veuve Clicquot, Bollinger, Billecart-Salmon, Krug o Perrier Jouët. Tots els vins escumosos fets fora d'aquesta regió de França han d'anar etiquetats d'una altra manera, no se'ls pot anomenar xampany.
A la Xampanya hi treballen uns 15.000 agricultors que venen el quilo de raïm a sis euros el quilo
La zona ocuà 33.000 hectàrees, i és una de les terres amb el preu pel terreny més car. Una hectàrea d'aquesta regió francesa costa, com a mínim, 1 milió d'euros i pot arribar a costar fins a 4 milions.
El 80% del sòl es dedica a la producció de raïm chardonnay, pinot noir i pinot meunier. I de cada hectàrea surten de mitjana uns 10.500 quilograms cada verema. A la Xampanya hi treballen uns 15.000 agricultors que venen el quilo de raïm a sis euros el quilo. Si fem nombres, per cada hectàrea, el viticultor ingressa uns 63.000 euros. Unes xifres astronòmicament allunyades del que passa a Catalunya i Espanya amb el cava, on aquest darrer any el quilo s'ha pagat a 30 cèntims d'euro.
El respecte al viticultor en aquesta denominació d'origen prové de la révolte des vignerons, l'any 1911. Els agricultors es van rebel·lar contra la decisió dels compradors d'adquirir raïm per fer el vi base a Algèria i Marroc. Fins i tot hi va intervenir l'exèrcit i va ser llavors quan els grans productors i els agricultors es van asseure a negociar. D'aleshores ençà, les grans cases entenen que el valor del seu producte és el que es cultiva en aquella terra.
La regió produeix anualment 300 milions d'ampolles del més universal de tots els vins i el més glamurós. Les grans empreses del sector facturen més de 4.500 milions d'euros a l'any. I les vendes no han parat de créixer des de mitjans del segle passat.
Una DO de debò
La regió de la Xampanya compta amb unes característiques pròpies singulars, sobretot geogràfiques i climàtiques, donat que es troba més al nord que la majoria de regions productores de vi o escumosos. A més, l'orografia de la regió fa que les vinyes tinguin bon sol i l'aigua no es quedi estancada quan plou. La composició del sòl també ajuda, majoritàriament d'argila i pissarra.
També el procés de producció que ha estat perfilat i millorat amb els segles: una primera fermentació en tines metàl·liques i una segona a l'ampolla. Un mètode restringit i vigilat per la Unió Europea que busca imitacions i les lluita legalment a escala internacional per defensar la marca Xampany.
El raïm es cull al pic de la seva maduració i en la verema hi treballen més de 120.000 treballadors cada any. I tot a mà, perquè està prohibit fer-ho amb màquines per llei. Un cop collides, cada gra de raïm se selecciona segons la seva qualitat.
L'any 2015, la casa de subhastes Sotherby's va vendre una ampolla de xampany Krug de l'any 1915 per 116.375 dòlars
Les grans cases del xampany van innovar amb noves ampolles i taps més resistents, creant la indústria d'aquesta beguda. Durant la segona guerra mundial, el 40% de les vinyes van ser destruïdes i per la manca de producte, el preu es va disparar. I no ha baixat.
La producció de xampany data del segle tres, quan els romans van plantar vinyes en aquesta zona. A mitjans del segle XVII amb el desenvolupament de la fermentació en ampolla, va esdevenir una beguda sagrada servida als palaus de la reialesa francesa. Cap al segle XIX la seva popularitat s'havia estés entre els més rics.
L'any 2015, la casa de subhastes Sotherby's va vendre una ampolla de xampany Krug de l'any 1915 per 116.375 dòlars.
I posats a parlar d'excentricitats, l'any 2014 el raper Jay Z va esdevenir accionista d'Armand de Brignac, una marca de xampany gestionada per la família Cartier. El setembre de l'any passat van posar a la venda els seus caldos més exclusius, tres cuveé vintage de 2009, 2010 i 2012 numerats i una producció de 3.535 ampolles a 1.000 euros per ampolla.
El futur del xampany
El canvi climàtic i l'escalfament global amenacen la producció de xampany. Si canvien les condicions climàtiques de la Xampanya, el futur de la producció de xampany en la zona es podria veure amenaçada. I si la producció cau, però la demanda es manté, és molt probable que els preus creixin encara més.