Netflix va néixer el 1997 per reinventar el lloguer de cintes i ja s'ha convertit en un model d'èxit que factura 7 bilions de dòlars. "Al principi ningú donava res per ells i amb el temps ha aconseguit revolucionar-ho i trobar el seu forat", explica el fundador de l'acceleradora Reimagine Food, Màrius Robles, que tot seguit hi posa un toc d'humor: "També estan ajudant una mica a l'obesitat. La gent s'empassa molts capítols de sèries en una tarda". I precisament en el sector alimentari, camp del qual n'és visionari, assegura que està passant una cosa similar, però amb les startups com protagonistes del canvi, les qui ens diran què menjar.
"Ja no hi ha només una o dues empreses que volen substituir la carn, ja hi ha tot un ecosistema que transforma completament la indústria càrnia. I no només aquesta, també la del peix, del vi, dels cereals...", explica. Com fa l'empresa catalana Foods For Tomorrow, que ha creat una proteïna vegetal anomenada Heura que emula la carn en textura i sabor. Una idea que s'ha alçat aquest dijous com la millor startup de l'Alimentaria 2018 després d'enamorar el jurat del The Food Factory i que ja ha entrat en cuines tan reputades com la del Celler de Can Roca. El seu creador és en Marc Coloma, un activista que, tal com va explicar a VIA Empresa, va veure que perquè la població fes el pas de la consciència a l'acció calia oferir una alternativa a la carn.
La startup comercialitza el producte a tot l'Estat espanyol i França, un bon inici que els va permetre tancar el 2017 amb 135 clients i 115.000 euros de facturació. Per a aquest 2018, preveuen ampliar el catàleg amb nous sabors, consolidar el mercat internacional i assolir uns ingressos de mig milió d'euros.
El bacó que ve del mar
L'holandesa Seamore és una altra de les participants al programa impulsat per Reimagine Food que aposta per substituir ingredients habituals. La seva proposta és un producte elaborat a base d'algues que pot substituir tant el bacó com les algues. El primer consisteix en unes tires amples i molt fines que, quan es cuinen, tenen una textura que recorda a la carn. El segon, quan es bull, deixa com a resultat una mena d'espaguetis tous i melosos de color verd. I cap dels dos té el regust fort -i que sovint genera rebuig- de les algues, precisament el que per a l'encarregat de Sostenibilitat de la startup, Rafael Quintana, els fa "diferents".
Però la seva premissa no és substituir ni la pasta ni el bacó, sinó introduir l'alga a la dieta habitual. "No volem competir contra ningú, volem ser un complement sa als àpats del dia a dia", explica Quintana. La matèria primera no ha estat tractada amb cap pesticida ni fertilitzant, prové de les costes europees, tant del nord com del sud, i es comercialitza ja en 10 països. L'Estat espanyol encara no és un d'ells, busquen el distribuïdor idoni per posar-lo a la llista.
Tomàquets i enciams a l'hort de sota de casa
Però no tota la innovació es fa sobre el mateix aliment, la part tècnica també hi té molt a dir. Des de Portugal, CoolFram presenta uns contenidors que permeten conrear tot tipus de vegetals de manera fàcil. Només cal escollir què es vol plantar i introduir-ho com si fos una recepta per a la Thermomix, de manera que dicta pas a pas com s'ha de cuidar i regar.
Tal com explica Rita Cassilda, que col·labora amb l'equip a través del seu màster, "permet produir durant tot l'any vegetals de km 0 i estalviant un 90% en aigua". De manera que se soluciona un doble problema: el dels costos de distribució i de despesa de recursos.
El fet de ser un aparell que permet sumar alçada segons les necessitats de cada persona, el fa perfecte per tenir-ho en zones obertes a casa, al mateix carrer o a on pugui ser útil. El seu interior està climatitzat i compta amb il·luminació LED per donar llum als 100 metres quadrats que pot tenir cada nivell de l'estructura vertical.
Fins al moment s'han instal·lat tres màquines a Coimbra per testejar el seu funcionament i consolidar la tecnologia.
Aprofitar els excedents a baix cost
La geolocalització ja ens permet trobar restaurants, feina, botigues, amics... ara també ofertes d'aliments que podem salvar d'anar a la brossa. La catalana We save eat ha creat una app que, amb la col·laboració d'establiments que ofereixen productes i serveis d'alimentació, troba aliments peribles que els propietaris els negocis posen a un preu més baix per vendre-ho i evitar que sumin més quilos al malbaratament.
L'aplicació és gratuïta i hi formen part companyies com Starbucks o Ametller Origen, entre altres. L'únic que han de fer els establiments és agafar els excedents i vendre-ho com un pack. "Potser són tres barres de pa i un parell de croissants. El seu valor seria de 8 euros i ho venen a 3 euros per aprofitar-ho", posa com a exemple l'assessor legal de la startup, Daniel Jorge. Els descomptes poden ser de fins al 70%.
L'app va sortir al mercat el passat mes de novembre i es troba operativa a Barcelona, Madrid i Saragossa. Compta amb prop de 6.000 usuaris regulars, els qui fan la seva comanda, paguen amb el mòbil i recullin el que han comprat quan el negoci tanca. "Ho fem així per operativa, perquè no es llanci res del que sobra", insisteix Jorge, que afegeix que al menú d'usuari un pot saber quants quilos d'aliments porta salvats.
Com a empresa seleccionada per Reimagine Food, espera captar l'atenció d'inversors per obrir una ronda de finançament de 200.000 euros i créixer a l'Estat espanyol i Portugal.
El futur es troba en el mòbil
Seguint amb la línia de les apps, Cocooking ha estat una altra de les companyies seleccionades al The Food Factory. Aquesta empresa, amb seu a Barcelona, proposa una plataforma perquè els companys de feina, amics o grups de persones que dinen juntes habitualment s'organitzin per estalviar temps a la cuina. La idea és que es reparteixin els dies de la setmana, de manera que sigui només un el que cuina però ho faci per a tots.
I molt similar a We save eat, trobem Abouit, la startup seleccionada com la de més projecció de la final celebrada aquest dijous. Aquesta companyia catalana ha creat una aplicació que ajuda els consumidors a detectar els productes del supermercat amb menor impacte per a la salut, la societat i el medi ambient. S'encarrega de puntar cadascun dels aliments, detergents o el que l'usuari escanegi per així ajudar el client a tenir una llista de la compra més sostenible.