• Allergychef, restaurants a la carta per al·lèrgics

Allergychef, restaurants a la carta per al·lèrgics

Una start-up catalana crea la primera plataforma de reserva i informació de restaurants amb cartes adaptades als problemes alimentaris

Marina Saurí, Míriam Piñol i Alfons Costa, els fundadors d'Allergychef
Marina Saurí, Míriam Piñol i Alfons Costa, els fundadors d'Allergychef
Aida Corón
03 de Desembre de 2014
Act. 03 de Desembre de 2014

La Marina Saurí és multi al·lèrgica, concretament a un tipus de proteïna que es troba en diversos aliments. Això li dificulta el que per a altres persones és tan senzill com triar un restaurant on anar a dinar o sopar amb amics. Als Estats Units, on hi va viure una temporada, el problema tenia solució amb una aplicació que detallava els locals on s'informava sobre els ingredients dels àpats; aquí a Barcelona, abans del febrer del 2014, no n'hi havia cap.

La plataforma catalana que dóna aquest servei és Allergychef, creada per tres fundadors, la Marina Saurí, l'Alfons Costa i la Míriam Piñol. O el que seria el mateix, tres emprenedors amb ètica que aporten el seu granet de sorra en l'àmbit social.

Creada des de l'experiència personal
Inicialment, la idea neix amb Costa i Saurí quan tornen de San Francisco, aquesta segona aportant la seva visió personal sobre les al·lèrgies. Després s'hi uneix la Míriam, qui completa l'equip amb l'experiència com a celíaca. Dues fundadores que són també dues usuàries en potència, el que fa destacar Allergychef per ser un projecte pels qui saben què necessiten els afectats i com donar-hi resposta.

Tot i que la sortida al mercat data del febrer del 2014, el projecte comença a gestar-se a principis del 2013. "Vam necessitar temps i ajuda. Teníem dèficits i vam haver de buscar mentors i especialistes que ens orientessin", rememora Costa, CEO de la companyia. En aquest sentit, subratlla la col·laboració amb la Societat Catalana d'Al·lergologia i Immunologia Clínica (SCAIC), qui s'encarrega de preparar els restaurants per atendre els comensals que acudeixen a la plataforma

Informació i formació especialitzada
Tota aquesta formació és el que argumenta que la idea, que comença a gestar-se a principis del 2013, no surti al mercat fins al febrer de 2014. "Havíem de preparar una formació concreta perquè una cuina pugui adaptar-se a la demanda d'un usuari d'Allergychef, el que inclou receptes sense uns ingredients determinats, però també un tractament dels aliments que eviti la contaminació creuada –la intoxicació per contacte entre ells", detalla Costa.

A escala tècnica, la plataforma també ha requerit el seu temps. Tant pel que fa a la informàtica i disseny, com en qüestió de restaurants que hi formen part. Quan un usuari es registra, indica quines són les seves al·lèrgies i intoleràncies. Aquesta informació li arriba al restaurant quan una persona fa una reserva, assegurant així que s'adapti a les seves necessitats. En la fitxa dels restaurants també hi consten els plats i un símbol que indica per a qui no és apte.

Passar l'examen del restaurant 
"Alguns s'han adreçat a nosaltres, però normalment el filtratge és cosa de l'equip". Costa parla concretament d'una selecció que fan des de la plataforma que consisteix a escollir dos tipus de restaurants: "Ecològics, perquè treballen amb producte fresc i s'elimina el problema de la manipulació i dels ingredients que no diuen, o que no saps què són, que hi ha a les etiquetes; i també els locals de menjar orgànic".

La següent rau a superar el curs que realitza Allergychef en conjunt amb la SCAIC per conscienciar l'equip de com tractar àpats especials per aquests problemes alimentaris.

De Catalunya a Madrid
Actualment hi ha 41 restaurants en llista i 10 en procés de formació. "I volem fer créixer la llista, però encara estem prototipant la plataforma", assegura el CEO.

El següent pas és consolidar la plataforma a la resta de Catalunya, per passar després a situar una seu a Madrid i estendre allà l'ús d'Allergychef, una localització que veuen com "la clau per poder-se establir a Espanya". Tot això són objectius que es marquen pel pròxim 2015 i que esperen poder assolir amb una ampliació de capital mitjançant una ronda de finançament encara per definir. Uns diners que se sumarien a la inversió inicial feta per ells mateixos i el seu entorn, les ja conegudes 3 'f' (family, friends and fools).

L'èxit està pràcticament assegurat. Primer de tot, perquè és un projecte pioner a Europa, cap altre país té una proposta com aquesta. Segon, perquè a partir del 13 de desembre tots els restaurants han d'haver aplicat la nova normativa de la Unió Europea que els obliga a informar sobre els al·lèrgens que poden contenir els seus plats. Un marc legal que visibilitzarà més Allergychef, especialment si es té en compte que els usuaris opinen sobre els restaurants i altres clients poden prendre les valoracions com a referència.

Premiats per Vodafone
"Fem emprenedoria social, ajudem la gent, volem que s'integri". Era la idea amb la que van embarcar-se en aquest món, amb la que es van presentar al programa Emprendo con Vodafone, i és la mateixa que tenen encara avui. I així van emportar-se el premi Millor idea social de la companyia de telecomunicacions entre els més de 400 projectes participants.

D'aquest coneixement, Costa en destaca la repercussió mediàtica: "Vam anar a Madrid i vam fer un elevator pitch davant d'inversors. Si no hi haguéssim anat, no ens coneixerien. Com tampoc sabrien de nosaltres els usuaris que ens han vist arran aparèixer als mitjans". En definitiva, una ajuda no només pel premi en forma de diners, sinó també per la seva visibilitat.