• Alpify, un servei d'emergències al mòbil

Alpify, un servei d'emergències al mòbil

La startup tanca una ronda de finançament d'un milió d'euros amb el RACC per consolidar-se com una aplicació de seguretat ciutadana

Joan Fernández i Guillem Viladomat, fundadors d'Alpify
Joan Fernández i Guillem Viladomat, fundadors d'Alpify
Aida Corón
09 de Maig de 2017
Tenir a mà Alpify en una situació d'emergència pot ser la teva salvació. Aquesta app, creada el 2012 per atendre els excursionistes i esportistes que practiquen activitats a la muntanya, ara vol ser una eina de seguretat per a tothom. Des dels pare que volen saber quan el seu fill surt de l'escola i quan arriba a casa, fins a familiars que estan de cuidadors de persones grans. La qüestió sempre és pensar en la seguretat dels ciutadans.

Al capdavant de la startup hi ha en Guillem Viladomat, actual CEO i soci fundador del projecte, i en Joan Fernández, director d'operacions. Tot va sorgir al veure els problemes que hi havia quan algú trucava al 112. "La gent no sabia dir en quin punt exacte es trobava, això provocava que el rescat s'allargués moltíssim", relata sobre la situació; "per això vam desenvolupar un sistema en què simplement pitjant un botó els serveis d'emergències saben on ets, qui ets i et truquen per demanar-te què ha passat".

Ampliar el target per créixer
La proposta va escalar molt entre els fans dels esports a l'exterior. En poc temps, van superar les 1.000 descàrregues a Espanya i el contacte amb els telèfons d'emergències de cada comunitat autònoma va ser també ràpid i efectiu. Ara bé, Viladomat afirma que es van trobar també amb dues traves abans d'assolir l'èxit: "Per una banda, s'havia de vendre un servei molt específic a l'Administració pública, cosa difícil. Si ho aconseguies, el servei només era efectiu en els límits d'aquell territori. Per l'altra, era una aplicació només usada per a emergències, no per a altres problemes més quotidians".

La solució va ser oferir de manera gratuïta Alpify i començar a aparèixer als anuncis de televisió. "Quan la gent veia com persones perdudes o accidentades havien rebut ajuda, van començar a descarregar-se l'eina i a confiar en el servei", recorda. A més a més, van ampliar la resolució de problemes i es van incloure situacions tan habituals com tenir controlats els fills i els més grans, o saber qui entra i surt de casa a cada moment. És a dir, es va convertir una aplicació específica per a l'esport en una eina útil per a tothom.

Així és com han arribat al 1.600.000 de descàrregues i als 60 rescats diaris a Espanya i Andorra que tenen actualment. I a tenir entre els objectius a curt termini la creació d'un centre d'innovació per a la seguretat urbana que rebi el feedback dels usuaris sobre la vida en les ciutats. "Volem que els que utilitzen l'aplicació ens expliquin si els han robat en una zona, si és un espai problemàtic, si cal més seguretat... Tot això ens ha de servir per tenir una experiència més segura a la ciutat", explica el CEO.

Consolidar i monetitzar el servei
Fins al moment l'app no monetitza el servei, pel que, segons Viladomat, l'empresa sufraga les despeses amb inversió privada. De fet, fa qüestió de dies Aplify acaba de tancar una ronda de finançament d'un milió d'euros liderada pel RACC i acompanyada per Caixa Capital Risc, el Grup Inspirit i altres inversors privats. "Buscàvem un soci industrial que ens ajudés a créixer en el món de la seguretat, un soci expert en assistència i que fos d'àmbit nacional. En el RACC el vam trobar", justifica. Realment es tracta d'un acord més de col·laboració entre l'organisme i la startup, els quals ja treballen plegats des de fa temps.

Aquesta ampliació de capital se suma a una anterior ronda liderada per La Caixa de 400.000 euros, però aquest cop el finançament es destinarà, diu Viladomat, "a convertir la startup en una empresa sòlida". "Tenim moltes descàrregues, però volem ser autosostenibles en el temps i generar negoci", afegeix.

En els plans de futur ja s'hi troba la creació d'uns serveis o continguts premium que els permetin tenir ingressos i alhora generar una experiència més àmplia als usuaris que vulguin pagar per l'aplicació.