• Alta autoestima, èxit de l'emprenedor

Alta autoestima, èxit de l'emprenedor

Els començaments són difícils però cal confiança en un mateix. Una lliçó que ha de saber aplicar l'empresari novell que s'enfronta a un nou projecte per assolir els seus reptes

Una bona predisposició ajuda a tenir èxit
Una bona predisposició ajuda a tenir èxit
Neus Navarro 
05 de Maig de 2014
"Si nosaltres no creiem en nosaltres mateixos, ningú més va a creure". Com una dicotomia impossible, l'emprenedor del segle XXI ha de reflexionar sobre si és autoestima o supervivència. És l'eslògan que, com un mantra, ha de repetir-se cada dia l'emprenedor. Ho explica Ferran Badal (@FerranBadal), professor de l'Institut Europeu de Coaching i emprenedor des de l'empresa Profit, amb una carrera polifacètica marcada pels èxits i també pels fracassos.

I és que la gestió del fracàs és per a ell la primera de les reflexions que ha d'assumir l'empresari novell que comença de zero un nou projecte. D'aquesta manera ho ha explicat al marc de la conferència L'autoestima com a eina essencial per a l'èxit en l'emprenedoria celebrada al Centre Internacional de Negocis de Catalunya (CINC).

"Per a millorar la nostra autoestima cal saber d'on venim, quins són els nostres assoliments anteriors, les coses importants que he fet i on he estat", exposa Badal. Involucrar-se en el projecte al 100%, treballar des de la vocació professional i amb el convenciment que el teu projecte és únic i que està, sense remei, abocat a l'èxit. És, quasi, quasi, una obligació.

També Javier Gómez, de la corredoria d'assegurances banca ètica Arç, està d'acord amb què l'èxit depèn en un 50% de l'actitud i l'autoestima de l'emprenedor. Ho veu cada dia en les formacions que imparteix a joves i grans que somnien a convertir-se en gestors de la seva pròpia empresa. "L'actitud és fonamental, nosaltres ho veiem en les classes, que hi ha gent que s'endarrereix i se'n fa enrere", apunta. Què es pot fer?, preguntem. "Tirar endavant, el mateix que hem fet nosaltres, que no s'aturin en el primer inconvenient", reflexiona.

Gómez considera que el més fàcil és pensar a la primera que s'han equivocat. "Cal gaudir del que fem i no desmerèixer-nos, cosa que fem normalment. És important que quan anem a vendre el nostre producte (o servei) anem confiats perquè cal creure en allò que fem per seguir endavant", defensa també Badal. Per a aquest últim professional, l'assumpció de l'autoestima s'assoleix en cinc passos.

1- Saber gestionar la por al fracàs
"És fàcil renunciar, molt més que fracassar". Hi ha vegades que passa, però el límit cal posar-li-ho un mateix. "És possible que tinguis pals a la roda però no és cosa teva, però si no surt a la primera, serà a la segona", matisa Gómez. Aquí és important l'experiència, el backgroundemprenedor de la persona, ja que per als més joves és tal volta el primer repte, però les persones de mitjana edat s'enfronten a l'emprenedoria amb fracassos ja gestionats.

2- Confiar en un mateix
Segons l'experiència de Gómez, l'emprenedor té "una espècie de complex, no sap què ha de fer i per on ha d'anar". En la seva opinió, necessita suport, assessorament, suport. Un impuls, en definitiva. En aquest sentit, Badal proposa que cal fer un llistat d'almenys 40 coses positives de cadascun. "Quins són els teus assoliments més importants?", pregunta, per explicar a posteriori que pensar les passes que van fer possible aquests reptes vitals (des d'una marató fins a un examen universitari) són essencials per a lluitar per l'objectiu últim: fer de la teva empresa un èxit.

3- Treballar l'interior
Badal afirma que hi ha moltes eines per treballar els errors: "L'observació és una d'elles. Per a això és important fixar-nos en la comunicació no verbal i aprendre a comunicar-nos amb nosaltres mateixos", apunta. En la seva opinió, la falta d'autoestima és "el problema del segle XXI".

4- Aprendre a conèixer-se un mateix
Mirar-nos, observar-nos i conèixer-nos. "És important reconèixer-nos en la tasca diària i identificar-nos amb el que veiem. Agradar-nos, reconèixer-nos", assenyala Badal.

5- Sentir el que diem i estar segurs del que pensem i fem
"La clau està en l'actitud, a veure les coses des d'un altre punt de vista", reflexiona. S'ha de buscar la resposta la pregunta "què es necessita per confiar i creure en cadascun de nosaltres?" Perquè quantes vegades cau, l'emprenedor s'ha d'aixecar. En opinió de Gómez, és important mantenir una visió totalment diferent, menys tancada: "Quan vols fer una emprenedoria no pots posar-te orelleres, sinó obrir-te, per què si no a la primera ho deixes", afirma. "Hem d'atrevir-nos a ser diferents i no posar-nos un límit", desvela, per la seva part, Badal. "Si no tinc arguments per afirmar el que dic saber, no tinc gens", clou el coach.