• Amalfi Analytics, el xarop dels hospitals

Amalfi Analytics, el xarop dels hospitals

La 'spin off' de la UPC desenvolupa diferents programaris per millorar l’eficiència del sistema sanitari català i estalviar costos

L'empresa només ha col·laborat amb centres sanitaris de Catalunya | Acistock
L'empresa només ha col·laborat amb centres sanitaris de Catalunya | Acistock
Barcelona
01 de Febrer de 2018

No és estrany anar a casa dels avis i trobar una caixa plena de medicaments. Una malaltia crònica, com pot ser la diabetis, pot afectar el cor, els peus, la retina... I per tractar-ho, el sistema sanitari actual envia al pacient a diferents especialistes, qui recepten cada un el seu medicament. I així arribem a què els avis poden prendre unes vuit pastilles al dia. Però tota aquesta medicació és necessària? Aquesta és la pregunta que es van fer els fundadors d'Amalfi Analytics.

Ricard Gavaldà, catedràtic de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i informàtic de professió, i Julianna Ribera, doctora en Medicina, van tenir la idea. Segons Gavaldà, si mirem els registres de tots els medicaments receptats a diferents persones amb la mateixa malaltia i obtenim patrons del que prenen cada grup de pacients, el sistema sanitari podria estalviar costos i millorar l’atenció dels malalts.

L'equip d'Amalfi Analytics: Gavaldà, Ribera i Zamora | Cedida
L'equip d'Amalfi Analytics: Gavaldà, Ribera i Zamora | Cedida

 

Amalfi Analytics és una spin off de la UPC que desenvolupa tecnologia de machine learning i data analytics per ajudar a la gestió del sistema sanitari. La startup dissenya plataformes de software per l’anàlisi de dades del sector. “El sistema de salut ens allarga l’esperança de vida, però a costa de què hi ha més gent gran amb malalties cròniques que són difícils de gestionar perquè necessiten una planificació del tractament a molts anys vista”, explica l’emprenedor.

Gavaldà: “Al sector de la salut hi havia moltes dades i molta informació que se li podia treure més partit i millorar així la gestió del sistema sanitari”

La startup va néixer l’estiu del 2017, tot i que els seus fundadors ja portaven dos o tres anys estudiant el projecte a la Universitat. “La Julianna Ribera ha treballat des de fa molts anys en temes de gestió sanitària i sempre havia pensat que el sistema estava molt avançat pel que fa a l’atenció cap al pacient però a escala de gestió hi havia molt a millorar i una gran quantitat d’informació que se li podia treure més partit”, explica l’emprenedor. Per això, després d’haver treballat en diferents projectes de recerca junts, van decidir unir els seus coneixements per donar més ús a aquestes dades.

Més val prevenir que curar

Amalfi Analytics va començar a treballar per projectes concrets. El primer va ser en col·laboració amb l’Institut Català de la Salut i d’aquí va sorgir Anis, un programari per analitzar la informació dels pacients, de la seva malaltia i la seva evolució. L’objectiu de la plataforma és trobar patrons d’associació de malalties per identificar aquells pacients potencialment en risc de tenir-la.

Un altre exemple de com es pot aplicar Anis a la gestió sanitària és el projecte elaborat amb l’Institut Català d’Oncologia (ICO). A vegades, una persona que ha tingut un càncer pot recaure al cap d’uns anys i desenvolupar un segon tumor. Amalfi Analytics ha dissenyat una eina per veure la trajectòria i l’evolució de persones que han patit càncer i així fer una millor prevenció.

Un segon programari que desenvolupa la startup és Apis, nascut en col·laboració amb l’Hospital de Sant Pau i l’Hospital de Terrassa i centrat en els processos d’urgències. La finalitat d’aquest software és realitzar un model predictiu per prevenir que persones que han estat donades d’alta a l’hospital hi tornin al cap de poc temps per una recaiguda de la seva malaltia. D’aquesta manera, es podrien millorar els fluxos de pacients que passen per urgències i reduir el temps d’espera.

Captura de pantalla 2018 01 31 a les 9.37.12

Però les eines d’Amalfi Analytics no només estan destinades als pacients i a millorar l’atenció que reben dels metges, sinó també a millorar la feina del personal sanitari i la gestió dels hospitals.

La startup està desenvolupant, juntament amb el Consorci Sanitari del Maresme, una eina per analitzar els problemes de salut del personal, és a dir, veure quin grup d'empleats és més propens a tenir accidents laborals o predir l’absència de treballadors. Així mateix, la seva tecnologia d’anàlisi de dades també es pot aplicar a la mobilitat dels pacients en el territori. “Volem proporcionar eines per entendre perquè la gent canvia de centre sanitari i no va al que està més a prop de casa i descobrir si això passa perquè en alguna regió hi ha manca de recursos”, explica Gavaldà.

De la tecnologia als hospitals

Segons el seu fundador, la principal diferència d’Amalfi Analytics respecte a altres empreses d’anàlisis de dades pel sector és que la competència enfoca la tecnologia al pacient, mentre que el seu client és "el gerent d’un hospital, qui ha de gestionar recursos i costos per donar una millor atenció”.

Per això, gran part dels projectes s’han dissenyat específicament per centres sanitaris que tenen un problema i volen trobar-hi una solució. Els productes d’Amalfi Analytics es venen a les entitats interessades via llicència de software, que inclou la instal·lació del programa i un contracte de manteniment del mateix, o a través d’una tarifa mensual per accedir al programari al núvol.

La startup ha col·laborat amb entitats com l’Hospital de Sant Pau, l’ICO, l’Institut Català de la Salut o el Consorci Sanitari del Maresme

De moment, l’empresa només ha col·laborat amb centres sanitaris de Catalunya, però la idea és sortir “pròximament” a Espanya. “Aquest sector es mou molt pel boca-orella i el que funciona és que un gestor d’un hospital recomani els nostres serveis a altres gestors; per això de moment només treballem dins l’àmbit català”, assenyala l’emprenedor.

La startup, que ha participat en el Barcelona Mentoring Program de Barcelona Activa, compta amb dos treballadors en plantilla a part dels fundadors i amb col·laboradors de la UPC. De cara al 2018, Amalfi Analytics vol consolidar la tecnologia dels productes que ja tenen al mercat, incrementar les vendes a Catalunya i començar a fer els primers passos per sortir al mercat internacional.