És el número dels contenidors que es van carregar i van descarregar en les terminals de Valenciaport durant el mes d'agost passat. És la primera vegada que se supera en un mes el mig milió de contenidors; una quantitat que a més de marcar el rècord històric de moviments mensuals, reafirma la tendència de recuperació observada en els mesos de juny i juliol últims. Fins a agost de 2020, els dos millors mesos de la història de les estadístiques de Valenciaport van ser el de juliol de 2019, quan es van gestionar 494.262 TEUs, i maig de 2019 (490.587). El rècord d'agost consolida la posició de lideratge de Valenciaport en operacions de import/export del sistema portuari espanyol, en un moment marcat per la crisi sanitària i econòmica generada per la pandèmia del coronavirus. Un símptoma positiu de recuperació de l'economia i del trànsit comercial mundial que té en el servei marítim la seua principal ruta en la generació de riquesa i en la competitivitat de l'activitat industrial.
En aquest sentit, cal destacar el fet que en el mes passat també es registra un augment en el nombre de vaixells que van treballar en les instal·lacions de Valenciaport, passant dels 666 de l'agost de 2019 als 752 de l'últim agost. En aquest augment de l'activitat comercial destaca el creixement dels contenidors plens, un 11,52%, i especialment els TEUs dedicats a exportació, que registren un comportament positiu del 18,18% en aquest mes d'agost respecte al mateix mes de 2019. Es tracta d'una dada que reflecteix l'activació de la producció de béns i productes de la indústria espanyola i les seues vendes a l'exterior.
Respecte als contenidors d'importació, aquests descendeixen un 1,36% mentre que els dedicats a trànsit augmenten un 12,7%. A més, cal afegir un descens del 5,92% dels contenidors buits durant agost. Un mes en què Valenciaport ha superat els 7,2 milions de tones de mercaderies, un 2,45% més que a l'agost de l'any passat, aconseguint així un doble indicador positiu d'evolució de trànsits: en contenidors i en tones.
A més, aquesta fita en el moviment de contenidors té la seua continuïtat amb el creixement del 12,94% del total de mercaderia contenerizada, que aconsegueix la xifra de 5,8 milions de tones i que contrasta amb el descens del 45% de la mercaderia a granel. En aquest mes d'agost també cal destacar un descens del 6,94% en el trànsit ro-ro, una xifra molt més moderada que en els mesos precedents.
Des de l'Autoritat Portuària de València asseguren que "s'ha posat en valor aquesta marca històrica en el moviment de TEUs i es confia que agost siga el punt d'inflexió de la recuperació de l'activitat import/export a Espanya", que en els últims mesos ha estat marcada per la crisi de la Covid-19, principalment el mes de maig. Les dades - tant de contenidors com de tones de mercaderies, així com les últimes xifres del VCFI i de la reducció de la flota ociosa – conviden a l'optimisme, com un senyal del començament de la recuperació econòmica en les principals economies mundials.
L'Índia lidera el comerç a l'agost
El mes d'agost els països que mes van disparar la seua relació comercial amb Valenciaport van ser l'Índia (+61,88), Itàlia (+118,44) i el Marroc (+66,1%). Pel que respecta als països amb els quals es van gestionar més contenidors, la primera posició a l'agost l'ocupa la Xina amb 64.149 seguit pels EUA amb 53.488.
Per productes, destaca els més de 87.000 contenidors amb resta de mercaderies (roba, calçat, tèxtil i altres béns de consum), seguits pels més de 50.000 TEU de materials de construcció o els 46.000 de productes químics. Els majors increments en el trànsit de mercaderies per TEU corresponen a resta de mercaderies (+9,49%), materials de construcció (14,14%) o productes químics (10,14%).
En el comparatiu amb 2019 de les xifres acumulades del que portem de 2020, les dades de Valenciaport segueixen condicionats per la crisi de la Covid-19. Així, en els primers vuit mesos de l'any, el trànsit de mercaderies va superar els 51 milions de tones; un 7,41% menys que el mateix període de 2019. En els mateixos huit mesos es van mobilitzar un total de 3.452.112 TEUs el que suposen un 7,35% menys que l'exercici anterior.
Segons la forma de presentació de la mercaderia, la que arriba per contenidor ha mostrat una tendència més moderada amb 39,93 milions de tones i un descens del 4,57%, mentre que la resta de les mercaderies (granel líquid, granel sòlid i no contenerizado) van presentar xifres negatives de dos dígits.
En aquest context, el sector agroalimentari ha mostrat entre gener i agost una tendència similar a l'any anterior, amb un lleuger descens del 1,8% i prop de 5,2 milions de tones de mercaderies mogudes. Dins d'aquest sector, si comptabilitzem la mercaderia que ha arribat per contenidor, aquesta registra un augment del 5,36%, amb xifres positives tant en les exportacions (+2,14) com les importacions (+17,97). En l'acumulat de l'any també destaca l'augment un 18,93% dels minerals no metàl·lics. Pel que respecta als vehicles, el descens ha sigut del 16,16%; i en els materials de construcció del 5,58%.
Els EUA, primers clients
Per països, els EUA continua sent el principal soci en activitats comercials de Valenciaport, tant en el número de TEUs com el trànsit de tones. En el que portem d'any ha anotat descensos del 5,65% i el 9,05% respectivament. Als Estats Units li segueix la Xina, amb reculades del 8,23% en TEUs i del 7,86% en tones. No obstant això, aquests descensos estan sent compensats per països més dinàmics, com el Regne Unit (augments de trànsits comercials del +51,35), Itàlia (+21,69%), el Canadà (+20,87%), Arabía Saudita (+15,63%), Algèria (+13,30) i l'Índia (+5,46%).
Trànsit ro-ro.
En l'acumulat de l'any, Valenciaport ha gestionat comercialment 315.368 automòbils, un 37,13% menys que l'exercici anterior; encara que cal destacar, que en aquest mes d'agost el descens va ser més moderat (-6,94). El trànsit de passatgers continua marcat per la pandèmia de la Covid-19 en el sector creuerista (-88,3%), mentre que els passatgers en línia regular han descendit un 39,6%.