Aiudo, cuidadors personalitzats i de confiança

L'empresa valenciana fa entrevistes específiques als treballadors en funció de les necessitats de la família, digitalitza el procés i combat l'economia submergida en el sector

Ibiza amb l'equip d'Aiudo
Ibiza amb l'equip d'Aiudo
València
21 de Maig de 2019

Què fas si vols contractar ràpidament, amb transparència i confiança una persona per cuidar de la mare o de l'avi? Fins ara s'havia de tirar de contactes o de pàgines web d'anuncis sense filtres. En un país cada vegada més envellit i amb una esperança de vida més alta, són cada cop més necessàries les persones que es dediquen a les cures. Aquesta manca la va descobrir l'alacantí Daniel Ibiza quan feia les pràctiques de Treball Social en l'Associació Parkinson Alacant, però ho va viure "en primera persona" i de forma "més intensa" quan la seua mare va emmalaltir de càncer. En el dolor es va gestar la idea de la startup Aiudo, que facilita el servei de cerca de cuidadors a les famílies al mateix temps que garanteix unes condicions laborals dignes a les treballadores. Un win-win.

 

"Durant set mesos la meua mare va tindre constants ingressos a l'hospital. No podia fer les tasques de la llar i jo treballava... necessitava un servei flexible, econòmic i que ens fera partícips a l'hora de triar una persona. Vaig veure empreses que m'enviaven algú a casa el dilluns, però jo buscava una cosa més al moment, més transparent, més digital i on jo poguera triar als candidats amb seguretat. Quan va morir vaig decidir crear el servei que a mi m'haguera agradat trobar", explica.

"No érem sostenibles quan vam entrar en Lanzadera"

Així va començar l'empresa a l'estiu de 2016 amb un altre soci. L'encetaren amb una xicoteta inversió de 3.000 euros que amb el temps es va anar complementant amb altres fins a arribar als 15.000 euros. Les primeres passes les van donar amb "amics de confiança i persones de pràctiques". El gran impuls arribà en setembre de 2017, quan van entrar en Lanzadera en una fase en què, assegura: "No érem sostenibles, cap persona de l'equip estava remunerada. Teníem 100 serveis actius i necessitàvem créixer".

 

Aiudo busca cuidadors adaptant-se a les necessitats de la família i sempre evitant l'economia submergida del sector

Ibiza agraeix la formació en lideratge i gestió d'equips que li ha proporcionat l'acceleradora de Juan Roig, a més de l'espai per treballar i compartir experiències i contactes amb altres emprenedors. També han accedit a un préstec de 40.000 euros amb el que han incrementat la plantilla: van contractar dues psicòlogues i una persona de recursos humans i han format un equip de 8 persones. Amb tot això han aconseguit tenir 9.000 cuidadors registrats i passar d'un volum de negoci d'un milió d'euros en 2017 a dos milions en 2018. Esperen tancar 2019 quadruplicant la xifra.

Com funciona Aiudo?

El CEO de l'empresa revela que quan va muntar el negoci no tenia clar el model del servei per generar confiança entre la família que contracta i el treballador. S'havien de registrar els cuidadors, Aiudo validar-los i que la gent els contractara directament o fer ells la selecció? Finalment es va decantar per aquesta última opció.

La plataforma per a trobar cuidador de persones majors o amb dependència escolta primer les necessitats de les famílies: perfil desitjat, horari de feina, tasques a realitzar, freqüència... amb aquesta informació, el personal d'Aiudo fa entrevistes específiques als treballadors que tenen en la seua base de dades. Es tracta d'un test de 200 preguntes, comprovació de referències anteriors i entrevista telefònica. Fet el sedàs, envien més d'un candidat a la família per què trie. És a dir, les entrevistes estan enfocades a peticions concretes, "són personalitzades i a mida".

A partir d'aquí, Aiudo dóna d'alta en la Seguretat Social totes les treballadores que comencen un servei per evitar "l'economia submergida", tan habitual en aquest sector. "Supervisem tant la qualitat del servei per a la família com el respecte als drets dels treballadors, un problema molt estés a Espanya. En Aiudo cap persona treballa sense els seus drets reconeguts", afirma Ibiza. El pagament ha de ser acord, per tant, al Salari Mínim Interprofessional i "les famílies poden fer alguna millora" si ho consideren.

La borsa de treball de la plataforma va augmentant amb persones que es registren individualment i, a més, tenen acords amb associacions com Creu Roja o Càritas que "ajuden a la inserció laboral" de persones en risc d'exclusió social.

Operen en tot l'Estat espanyol, inclús en municipis rurals

Aiudo opera en tot l'Estat espanyol, "tant en les capitals com en poblacions xicotetes i rurals". Allà és on més costa trobar personal "perquè la borsa de treball és menys extensa". Per això, Ibiza diu que "els terminis de resposta" a les demandes "són un poc més llargs" i sovint només poden proposar un candidat després de fer les entrevistes. En tot cas, assegura que en tractar-se d'una "selecció específica", els serveis donats a "l'entorn rural no tenen uns pitjors resultats que els de les capitals".

Les famílies no puntuen el cuidador mitjançant opinions, sinó que el control es fa internament, a diferència d'altres aplicacions

Quant als problemes que es troben, el més habitual és que la persona "no encaixi" amb el cuidador. "Hi ha un període de prova. Si no el superen, nosaltres ens encarreguem d'acomiadar el treballador i fer la substitució", explica Ibiza, i afegeix que el percentatge de serveis que no funcionen "no és molt representatiu" i estaria al voltant del 4%.

Els cuidadors no tenen perfil públic, però estan sotmesos a un control intern

Els cuidadors no tenen un perfil públic, de manera que les famílies no valoren el cuidador mitjançant opinions, com passa en altres plataformes. En Aiudo fan el control de qualitat intern: fan un seguiment dels primers dies, després passa a ser setmanal, i per últim, quinzenal. "Busquem un cuidador de llarga durada, que no rote i que transmeta l'estabilitat que necessita la família", subratlla Ibiza.

Implantar-se en més països i fomentar l'envelliment actiu

Perspectives de futur? Acaben de tancar una ronda de finançament de 225.000 euros (150.000 euros per la plataforma d'equity crowdfunding Fellow Funders i 75.000 euros dels inversors Plyzerd) amb els que esperen augmentar l'equip a deu treballadors i aconseguir una presència més gran "en totes les províncies i créixer". Ibiza també marca 2020 com a data per a internacionalitzar-se i "fer una prova" en un altre país.

Un altre repte és posicionar-se com a empresa que ofereix serveis d'atenció no només a persones que ho necessiten per problemes de salut o de mobilitat, sinó també a aquelles sanes que prefereixen "descarregar-se de les tasques que no volen realitzar i tenir més activitat" en la línia del "foment de l'oci, de l'envelliment actiu i de l'autonomia".