• Arc Mediterrani
  • The Handmade Tour: viatjar per l'artesania local sense eixir de casa

The Handmade Tour: viatjar per l'artesania local sense eixir de casa

Els artesans Debosc (Girona) i Promise Designs (El Campello) participen en aquesta iniciativa d'Amazon i agraeixen la seua visibilitat

Els artesans Debosc, de Girona | Cedida
Els artesans Debosc, de Girona | Cedida
Alacant
14 d'Agost de 2020

El confinament ha empentat a moltes persones a retrobar-se amb el comerç de barri, amb els venedors de tota la vida, amb eixa passió i estima de qui busca més que beneficis al seu negoci. Això s'ha unit a la tendència que cada dia guanya més força de consumir local, de donar suport als productors més pròxims i de fugir d'alguns costosos processos industrials. Però no estem educats per fer-ho, és a dir, no sempre tenim el coneixement d'on comprar alternatives locals a determinats productes que adquirim per inèrcia i que vénen de milers de kilòmetres de distància. Una ferramenta que visibilitza la preciosa feina dels artesans més propers és The Handmade Tour d'Amazon. A més, ho fa en format de viatge. Anem-hi?

 

The Handmade Tour és una proposta d'Amazon on qualsevol persona pot comprar els productes elaborats per més de 50.000 artesans de 80 països. En tots els articles d'aquest tipus apareix una icona de localització que indica on està ubicat l'artesà i un enllaç al seu perfil. A l'estat espanyol hi ha un total de 2.000 artesans venent més de 80.000 productes, encara que el viatge fotogràfic del marketplace només abasta, de moment, a sis. Entre ells està Debosc, una xicoteta empresa familiar de mobles d'Anglès (Girona), i Promise Designs, de joies personalitzades a El Campello (Alacant). Ens conten les seues experiències.

Debosc: solucions boniques de fusta per a xicotets problemes de la llar

Lluís Bosch només va haver de fer una adaptació del seu cognom per batejar l'empresa: Debosc. Curiosament, la seua dona es diu Teia Roura, així que la fusta la porten pràcticament a la sang. Van decidir muntar el seu propi negoci de mobles després de dedicar-se dècades com a comercial de parquets, tarimes, bigues i altres elements de fusta. Era l'octubre de 2014, quan la crisi de la bombolla immobiliària encara cuejava i tot eren maldecaps: "Vaig arribar al punt de dir: estic fins als nassos de tot i de reclamar impagats!". D'aquesta manera, i com a divertiment, muntaren un web amb ajuda de la seua filla, dissenyadora gràfica, i a poc a poc anaren llançant nous productes.

 

Dissenyen els productes i els fabriquen amb fusta, d'inspiració nòrdica i estètica senzilla i minimalista. Tots estan "pensats per resoldre un problema" a casa: des de posar un ordinador fins a un got al sofà. Solucions boniques i artesanes per a xicotets problemes. Hui dia, Bosch encara compagina aquesta feina amb la de comercial, però "cada vegada menys", ja que els està funcionant prou bé. Facturen entre 50.000 i 60.000 euros anuals i assegura que "el producte estrela" és una safata que es posa al braç del sofà per deixar la tassa de té o la cervesa i del que venen cada any unes mil unitats a 35 euros a l'estat espanyol i a 40 euros a la resta d'Europa. Els principals clients són, en aquest ordre, d'Alemanya, del Regne Unit i d'Espanya. Bosch explica que amb el coronavirus "han augmentat una mica les vendes perquè molta gent ha teletreballat" i els seus productes "quadren amb això", amb fer més fàcil i còmoda la vida diària a la llar.

Artesania de Debosc | Cedida
Artesania de Debosc | Cedida

Bosch admet que participar en The Handmade Tour d'Amazon els "ha vingut de perles" i els "està suposant un 30% més de vendes que l'any passat": "Muntar una pàgina web està molt bé. Però si no fas res més, ningú et coneix, ningú et mira. Has de fer més coses perquè et busquen. Nosaltres podem saber de fusta i tenir un poc d'imaginació, però no tenim ni idea de màrqueting. Per a això, Amazon és fantàstic". Ja fa dos anys que estan en aquest projecte i diu que els ha aportat, bàsicament, "visibilitat": "Hem anat a fires a donar a conéixer els productes... però un senyor alemany no ens hauria conegut mai si no és per Amazon. Sense ells, ara no podria dir que venem més fora que a Espanya. Hauria d'haver-hi dedicat uns diners que no tinc".

Promise Designs: joies personalitzades, de qualitat i "per a tota la vida"

Per altra banda, l'alacantí Raúl Espinosa va conéixer a la seua dona, Roxane Johnson, a una empresa de disseny i elaboració de joies personalitzades de Londres. Allà treballaren junts uns anys fins que en 2014 van decidir emprendre un projecte propi de joieria personalitzada; totes les peces són úniques i estan fetes a mà. La venda és online, així que si no importava on estar físicament, "per què no fer el mateix amb el solet d'Alacant i no amb la pluja diària de Londres?", va plantejar Espinosa. Pensat i fet. Començaren a un local dels seus pares a Villena i prompte es mudaren a l'anhelada costa, a El Campello.
Espinosa admet que encara són "molt xicotets", però estan contents perquè creixen any rere any: "Començàrem des de zero i hem crescut un 100% anual. Ara fem uns 50.000 euros a l'any de facturació". Conta que el 80% de les vendes se'n van al Regne Unit, Estats Units i Alemanya perquè a l'estat espanyol "la gent encara no coneix" el sector de les joies personalitzades, un poc més cares, però que "són per a tota la vida", de plata i or de la màxima qualitat i amb un missatge o frase al gust del client. Això, a altres països, diu que "està a l'ordre del dia, molt arrelat", i com a exemple posa l'empresa per a la qual treballaven a Londres i que facturava uns tres milions d'euros anuals i donava feina a 40 persones.

 

Artesania de Promise Designs | Cedida
Artesania de Promise Designs | Cedida 

Amb la crisi de la Covid-19, Espinosa assegura que van notar una paralització total de les comandes durant dues setmanes. Passat el xoc inicial de la pandèmia, van començar a rebre "més comandes de l'habitual": "L'estiu és prou fluix per a nosaltres. Les peticions ens arriben a partir de setembre, per Nadal, pel dia dels enamorats, pel dia de la mare i del pare... Però ara ens està anant bé". A més, observa que l'increment ve del mercat espanyol. S'ho explica perquè creu que el coronavirus ha contribuït a arrelar la compra online perquè molts "no tenien una altra opció" i per això els han descobert.
Espinosa explica que el The Handmade Tour d'Amazon els ajuda, sobretot, a fer-los "publicitat gratuïta". "Als xicotets ens costa tot moltíssim. És complicat donar-te a conéixer. Amazon té molta força i recursos i ens dóna visibilitat, que esperem que es traduïsca en beneficis!", sospira.

El projecte The Handmade Tour

Aquesta iniciativa d'Amazon permet als consumidors accedir a un llistat de productes completament artesanals, fets a mà, i buscar per zona geogràfica per apostar per les elaboracions locals. A més, ofereix una pàgina de perfil on s'explica la història personal de l'empresa i apropar-se a la creació de les seues peces. Per als artesans, com diuen els consultats, és una bona eina de visibilització on tenen assistència personalitzada, ferramentes per especificar quins elements dels productes és possible personalitzar-los i accés a informes per millorar la gestió dels seus negocis.

La directora de màrqueting d'Amazon Handmade d'Europa, Elena Lucon, explica que aquesta iniciativa "té com a objectiu donar visibilitat a l'artesania i promoure la tenda" del marketplace "mitjançant els artesans locals i l'objectiu del fotògraf Paco Marín". Diu que els negocis s'han triat buscant la diversitat dels productes, les diferents localitzacions geogràfiques per simular un viatge i aquells que venen peces pensades per regalar als seus éssers estimats en una època a la qual els hem trobat molt a faltar.