Hem viscut el major experiment de teletreball de la història, diuen els cracks de Mind the Gap. Aquesta setmana han llançant una enquesta perquè els qui vivim en la Comunitat Valenciana expliquem com hem portat aquest temps de treball a casa. Busquen les claus per a millorar el teletreball. Les preguntes, enfocades sobretot a com ens hem sentit, què trobem a faltar, quines ha millorat i què voldríem fer en el futur.
Alguna cosa semblant publiquen aquesta setmana en Visual Capitalist. Com se senten les persones i les companyies sobre el treball en remot? Als Estats Units, al 98% de la població li agradaria treballar des de casa, almenys, una part del seu temps i valoren sobretot l'horari flexible, poder treballar des de qualsevol lloc i sense haver de desplaçar-se per obligació. I encara que és clar que hi ha molts inconvenients en el teletreball implementat sense saber com fer-lo, com ja han explicat David Blay i altres experts en el tema, si s'implementa bé i s'ensenya a les empreses a treballar per objectius, sense horaris lineals i amb la confiança en les persones com a bandera, els beneficis són innombrables.
Google i Facebook van anunciar a principis de maig que anaven a prolongar el teletreball fins a finals de 2020. No els falten eines i cultura d'empresa. Twitter, que de moment ha prolongat el treball des de casa fins a setembre, proporcionarà un xec de 1.000 dòlars a cadascun dels seus empleats perquè puguen comprar el material necessari i condicionar les seues cases com a espai de treball. Taules, cadires, equipament tècnic… podran ser adquirits per a muntar-se "l'oficina a casa".
Sempre posem a les grans tecnològiques com a exemple de bones pràctiques digitals, de cultura digital en definitiva. Però no fa falta anar-se tan lluny. Ací, a casa, empreses d'activitat molt diferent estan canviant radicalment la seua opinió i acció referent al teletreball.
Quan torneu a l'oficina?, he preguntat diverses vegades aquesta setmana. I la resposta no em pot agradar més. “Per què estem preguntant-nos si és necessari tornar”, em diu el gerent d'un dels estudis d'arquitectura més prestigiosos de València. Durant el confinament han tingut a tot l'equip de tope, han tancat dos projectes internacionals molt potents i l'estudi no sols no ha fet ERTO sinó que han treballat més que mai. La responsable de comunicació, amb qui treballe mà a mà em conta que “he estat més concentrada, productiva i resolutiva que mai”. Curiosament, aquest client va ser dels primers a demanar-me ajuda perquè treballar des de casa era un caos i “semblava una plaça de poble, tots parlant alhora i durant hores en les videotrucades". No obstant això, han aconseguit implementar un sistema de treball eficaç i eficient, tant, que de moment no tornaran tots a l'estudi, es plantegen reduir les jornades als matins únicament i fer reunions només quan siguen estrictament necessàries. Sona boig, però aquesta pandèmia ha sigut un revulsiu per a moltes empreses en les quals calfar la cadira i eixir l'últim era sinònim de treballador implicat. Quan els empresaris han vist que no sols s'ha mantingut el negoci, sinó que s'ha aconseguit millorar i créixer, han entés, per fi, que la confiança és la base de les seues empreses. I no les hores dedicades.
Per a una tecnològica com Belike Software és molt més fàcil. De fet, el dijous abans del decret d'alarma ja estaven tots a casa, treballant com si res. Són un equip gran, de 25 persones i el CEO, Bienve Sielva, el té clar. “Farem com Twitter. De moment, fins a setembre no tornem. I després ja veurem. L'equip està de gom a gom, a ple rendiment i treballant per a grans clients. A més, aquesta experiència ens ha fet millorar alguns punts que créiem que teníem interioritzats quant al teletreball, com la comunicació. Hem entés que hem de ser molt més clars i concisos en la comunicació amb l'equip i entre l'equip”.
Al març parlàrem i escrivirem molt sobre teletreball. Molt. Em preguntava llavors si era un pegat, un arranjament, un arranjament d'urgència. No obstant això, han passat les suficients setmanes com perquè el treball remot es faça un forat en aquelles empreses que, de debò, estan disposades a acceptar els canvis, a créixer i a adquirir cultura digital. I jo que m'alegre. Molt.