Seguisc en mode pandèmia

L'alerta al meu mòbil confirma que Espanya no registra cap mort per coronavirus. I em continua impactant

La COVID-19, al mòbil | iStock
La COVID-19, al mòbil | iStock
Susana Lluna
Periodista i experta en tendències digitals
València
09 de Juny de 2020

“Espanya no registra cap mort per coronavirus en les últimes 24 hores”. Són les 8.14 hores del segon dilluns de fase 2 a València i aquesta és la primera informació que processa el meu cervell. Fins i tot des del llit, mentre Bowie em recorda que és hora d'alçar-nos, una notificació push en el meu mòbil em dóna la bona notícia. Durant les últimes setmanes, he llegit cada dia aquest missatge en la pantalla bloquejada del meu telèfon intel·ligent i em preguntava quan arribaria el dia en què el comptador estaria a zero. És cert que hi ha discrepàncies entre les xifres del Govern central i les autonomies, però em quede amb la dada de zero morts.

 

No obstant això, tinc la sensació que ens hem fet immunes a la xifra de morts, que forma part de la desescalada i que, fins i tot sent gravíssim, ara ens preocupa més el problema de racisme endèmic dels Estats Units que l'eixida d'aquesta crisi que ens ha sumit en la distòpia més absoluta.

Ha de ser que seguisc en mode pandèmia i que fins i tot no m'he recuperat, perquè em crida molt l'atenció el ràpid que abracem moviments llunyans –ull, no dic que el racisme no siga universal- i el veloços que som per a oblidar el que fins i tot hem de superar. Potser és un mecanisme de defensa.

 

"Em crida molt l'atenció el ràpid que abracem moviments llunyans i el veloços que som per a oblidar el que fins i tot hem de superar"

Fins i tot ens queda camí per recórrer per a igualar a Nova Zelanda, que anunciava aquest dilluns el seu últim cas de coronavirus i la tornada a la normalitat a partir de la seua mitjanit. “La Primera Ministra, Jacinda Ardern, ha confessat que es va posar a ballar enfront de la seua filla en assabentar-se. La seua gestió de l'epidèmia ha sigut modèlica”, escrivia el director de cinema, Jose Antonio Baiona, en el seu compte de Twitter explicant en un fil les claus d'aquella gestió impecable de la qual ja parlem ací destacant el lideratge femení de Jacinda Ardern.

Celebrar la fi de la pandèmia, deia Baiona. Mentre aquest moment arriba –si arriba-, jo continue vivint en una sèrie distòpica. El divendres vaig ser amb la meua filla a comprar a un centre comercial. S'ha quedat sense roba i volia eixir de casa i fer una cosa normal. Però va ser tot el contrari. Ens freguem les mans amb gel hidroalcohòlic 15 vegades, una per cada vegada que entràvem en una zona o botiga diferent de l'anterior. Control d'aforament, senyalística pertot arreu per a marcar les distàncies de seguretat en les cues. Un ambient estrany i un matí de compres fallida perquè l'experiència de compra va ser desastrosa.

El resultat és que hem omplit el carret online des del sofa, es provarà a casa i retornarem online. La nostra manera de comprar canviarà per complet i això és el que aprendrà la meua filla de 12 anys. L'experiència educa i aquells negocis que no estiguen online, perdran una gran quota de mercat.

Em pregunte què farà ara Primark que ha reobert 35 de les seues botigues a Espanya i ha anunciat que ja ha venut el 50% del seu estoc amb només un terç de la seua superfície de venda. Alguns experts asseguren que la seua recuperació marca el camí, no obstant això, no llig en el seu full de ruta que els canals de venda online estiguen en els seus plans a futur. 

"Primark ha anunciat que ja ha venut el 50% del seu estoc amb només un terç de la seua superfície de venda" 

Tot el contrari que algunes iniciatives de comerç local que estan apostant per la digitalització completa dels seus negocis. Comprar en el comerç de proximitat durant la pandèmia és una tendència que ja confirmava l'últim Baròmetre del CIS. Un 18,8% dels espanyols va comprar en negocis locals enfront d'un 12,3% que ja ho feia abans de l'Estat d'alarma. 

Des de la iniciativa Social WOW que impulsa Ismael Teijón, alguns municipis ja han decidit crear un marketplace per a fomentar les vendes dels comerços de la zona i impulsar la seua economia després de la crisi del coronavirus. És el cas de Fabero, a Lleó, on l'Ajuntament ha subvencionat la iniciativa en la qual participen 120 pimes de la regió, com a manera d'ajudar al comerç local. Aquest xicotet Amazon local començarà a operar l'1 de juliol, difonent els productes i activitats dels locals, tant en la pròpia aplicació com en xarxes socials que seran l'altaveu de tot el que succeïsca en el municipi i els seus comerços.

Global o local, local o global, l'experiència de compra futura serà online. I la pandèmia no ha fet més que confirmar-ho.