Més pomes i menys maduixes

La normalització del confinament canvia hàbits de compra, rellança productes i manté en l'oblit alguns altres que tenien sortida en el circuit del canal HORECA

Una compradora en el lineal dels productes frescos | iStock
Una compradora en el lineal dels productes frescos | iStock
Neus Navarro | VIA Empresa
Exdirectora de VIA Empresa
València
15 d'Abril de 2020

"S'està normalitzant aquesta situació anormal". Parla Ignacio García Magarzo, director general d'ASEDAS, l'associació espanyola de distribuïdors, autoserveis i supermercats, de la qual formen part algunes empreses com Condis, Dia, Mas y Mas, Consum o Mercadona; de fet Juan Roig és un dels seus vicepresidents. El conjunt de les empreses associades ací donen feina a 260.000 persones (de 400.000 del sector) i estan polsant aquests dies l'actitud del consumidor amb una doble càrrega: feina i responsabilitat. "Les nostres empreses van haver d'adoptar decisions molt importants per a assegurar que no anava a haver-hi cap problema de proveïment, i els primers dies que la gent es va llançar en massa a les botigues va suposar el desafiament més gran", recorda García Magarzo d'un passat que sembla llunyà.

 

Insisteix el directiu en què en molt pocs dies s'ha aconseguit "una normalitat entre l'anormalitat". Opina que "els consumidors estan tranquils perquè no falten productes bàsics, per la qual cosa l'alimentació no és un problema", i felicita el sector pel sobreesforç: "Ja sabíem que a Espanya hi havia una distribució d'aliments molt bona però ara ho hem pogut comprovar, portàvem temps explicant que l'esforç de les cadenes havia anat dirigit a això, i ara veiem els avantatges: què hauríem fet sense un model de proximitat? Això ha permés que les autoritats sanitàries hagen pogut reduir els desplaçaments", argumenta García Magarzo.

García Magarzo: "Ja sabíem que a Espanya hi havia una distribució d'aliments molt bona però ara ho hem pogut comprovar"

En aquesta nova normalitat que s'ha dissenyat en un mes, estan canviant els productes que els consumidors, abillats amb mascareta i guants, porten fins a la caixa blindada de metacrilat del supermercat. L'últim estudi de mercat de l'auditora Kantar mostra que amb el confinament s'han alterat els hàbits de consum i comportament a casa. L'estudi, publicat fa una setmana, apunta que després de les compres d'aprovisionament de les primeres setmanes de la crisi del coronavirus, amb el paper higiènic en el top ten, "les categories de frescos no peribles, perfumeria i higiene i productes per al bebé són les que més han vist reduït el seu ritme de compra". Una altra anàlisi de Kantar, aquesta de fa només cinc dies, assenyala als lineals de perfumeria i higiene com els més interessants per al comprador.

 

Des d'ASEDAS, explica el directiu, sí que estan notant una distribució de la freqüència de compra i, fins i tot, un augment de la despesa. "En condicions normals el tiquet mitjà s'ha duplicat, com a mínim. I una altra tendència és que es compren productes menys peribles. Es ven més poma que abans i, per exemple, tenen problemes de sortida els fruits vermells com les maduixes, i és trist perquè en Huelva ho estan passant malament".

Fruites a casa però cerveses, al bar?

En la mateixa línia ho expliquen des d'AVA-ASAJA, l'associació d'agricultors valencians, que assenyalen que els cítrics estan tenint molt bona acollida per la vitamina C i també per l'oratge, plujós i gris, d'aquestes setmanes. També són un imprescindible en les compres domèstiques les creïlles o patates, el pa i altres fruites, còmodes de pelar, com el plàtan o la poma.

En canvi des d'AVA-ASAJA asseguren que hi ha algunes verdures i hortalisses, com les carxofes, les faves o les verdures orientals –que a València es conreen al Perelló, per exemple- que estan quedant-se al camp perquè la seua destinació principal era el canal HORECA. També li està passant a productes carnis com el boví, ja que tenien més consum a bars i restaurants, per això des de l'associació valenciana apunten que han comentat amb els supermercats la necessitat de fer promoció d'aquests productes als establiments. I és que no només es menja diferent de casa que al bar, és que també es beu d'una altra manera.

Imprescindible en les compres: productes d'higiene, perfumeria i fruites i verdures com patates, plàtans i pomes

L'anàlisi de Kantar també apunta que en la categoria de begudes, cerveses és la que més creix (+23%), seguida de les begudes d'alta graduació (+17%). El consumidor manté alguns hàbits, com la fer vermuts digitals amb els amics, però el consum de bar, on queda? García Magarzo apunta que "els espanyols fan el 30% de l'alimentació fora de la llar. Avui dia les vendes dins de la llar no han augmentat un 30%, com a molt un 15%". Ho explica quan parla de com serà el consum postCOVID-19 però apunta que "si tota aquesta crisi ha de canviar els modes de consum, només ho veurem quan torne l'hostaleria".

Esforç empresarial i canvis als lineals

Per garantir el proveïment les empreses estan fent un esforç. Des d'ASEDAS, el seu director general, explica que "en terme de costos, es diu que el nostre sector és el que més està venent, aproximadament un 15% més de mitjana d'un dia comparable a l'any anterior, però a canvi les empreses han incorregut en una sèrie de costos. El logístic és el primer, per a poder proveir les botigues sotmeses a aquesta pressió tan gran, hi ha hagut que fer un esforç per a augmentar la freqüència del transport". 

El president d'ASEDAS apunta que "si tota aquesta crisi ha de canviar els modes de consum, només ho veurem quan torne l'hostaleria" 

García Magarzo explica com el camió ha d'anar més vegades, suposa una nova ruta i organitzar. "Això és un cost important. L'altra mesura són els canvis en botiga, els que es veuen són les mesures de protecció però també hi ha hagut que reestructurar els lineals a favor d'altres productes que no s'estan venent o girant tant. És un canvi que han hagut de fer que suposa eficiència, cost i tecnologia", reconeix. I sobretot, agraeix l'esforç dels treballadors: "Ho estan fent amb orgull i servei", afegeix.