Quan no et prenen seriosament el millor és prendre-s'ho a riure. És el que han fet des de la plataforma #VullCorredor que impulsa l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), ja que aquest dijous el seu macro-acte pro Corredor Mediterrani s'ha traduït en un late-show estil Andreu Buenafuente conduït per la periodista Mónica Carrillo.
L'humor i els acudits sobre la velocitat de les obres de la infraestructura han estat una constant: "Són seriosos ells, eh? Solteu-vos, home!", increpa la humorista Maria Juan al públic des de l'escenari que simula un plató. En primera fila, Juan Roig, Vicente Boluda, Antonio Garamendi, José Ignacio Gorigolzarri, Josep Sánchez-Llibre... primeres espases de l'empresariat mediterrani somriuen amb timidesa.
Butaques de pell marró, taula de fusta robusta, la típica tassa de café per a la presentadora i micròfons sense fils per a tots els ponents participants que han pujat a l'escenari a cop de música en directe. Un show en tota regla.
"Treballem pel benestar de tota Espanya"
El primer round d'entrevistes d'aquesta mena de programa televisiu en què s'ha convertit l'acte l'han protagonitzat mà a mà Vicent Boluda, president d'AVE, i Federico Félix, president de ProAVE. Aquest últim ha destacat que "quan nosaltres defensem l'Arc Mediterrani estem defenent els interessos de tota Espanya, no només els de la nostra regió, perquè el que és bo per a nosaltres, és el benestar per a tots".
Boluda: "Tot va nàixer davant del 'bochornoso' ridícul quan ens van fer creure en 2011 que en 2015 estaria llest"
Boluda, cara visible d'AVE –a la qual ha volgut acreditar el mèrit de l'èxit de convocatòria de l'acte, amb 1.500 assistents-, ha recordat com va iniciar la plataforma les seues reivindicacions allà pel 2016. "Va nàixer davant del 'bochornoso' ridícul quan ens van fer creure en 2011 que en 2015 estaria llest i encara no s'havien posat ni els botons del tren. Per això vam decidir fer alguna cosa perquè els nostres polítics veieren que s'havia de fer alguna cosa ja".
"Els objectius de competitivitat no funcionen sense el Corredor"
Pedro Saura, secretari d'Estat d'Infraestructures, ha participat en la segona entrevista conjunta (amb Boluda), en substitució del ministre José Luis Ábalos, que finalment no ha assistit. "Per al Govern d'Espanya és una prioritat perquè és una palanca fonamental per a aconseguir alguns objectius. El primer és que és si no funciona, la política de transports d'aquest país no funcionarà, perquè és la connexió que té amb la resta d'Europa; i tampoc els objectius de competitivitat no s'aconseguiran si no funciona el Corredor mediterrani, perquè ací està el 50% de la població, del PIB, dels turistes...", ha reconegut Saura.
Tot i que sense fer política, Saura ha assenyalat l'estabilitat que donaria la formació de Govern per avançar en la infraestructura i ha xifrat en "2.000 milions d'euros la quantitat licitada en un any i mig per al Corredor Mediterrani", el que suposa "tres vegades més el que s'havia invertit darrerament".
Saura ha anunciat que aquest desembre es podria posar en servei la variant de Vandellòs, que estalviarà mitja hora la connexió entre Barcelona i València, però donades les festes nadalenques, ho farem en els primers dies de gener". Saura ha dit que l'objectiu del Govern espanyol és invertir 4.000 milions d'euros per arribar al termini de 2025.
"La gent necessita anar davant, no ser follower"
Destinia, Zeleros Hyperloop i Goi, les dues primeres amb seu a València. Tres empreses vinculades al transport que també se senten implicades en la demanda que aquest dijous s'ha posat sobre la taula. Yaiza Canosa, CEO de Goi, operador logístic nacional, ha refusat pensar en futur però sí matisar el que ha de ser present: "El transport ha de ser molt més eficient i més sostenible. A Espanya el 85% del transport és terrestre, una cosa impensable a Europa on no s'arriba al 60%, i per a tindre alternatives, necessitem estar més connectats. És una cosa massa tangible per a tindre altres idees".
"És una oportunitat de passar d'una Espanya connectada centralment a una Espanya connectada radialment, és una oportunitat de donar un impuls per a molts altres àmbits", ha destacat David Pistoni, CEO de Zeleros. "Tot el que és comunicació és rendible", ha destacat el cofundador de Destinia, Amouda Goueli, qui també ha anotat que falten programadors en el sector i que la connectivitat de ciutats com València perjudica aquest accés al talent.
La frase de l'entrevista coral (i de l'acte, amb el permís de tots) ha estat la de Yaiza Canosa que ha afirmat que el Corredor Mediterrani és clau perquè "la gent necessita que les coses passen, que passen ja, no anar darrere sinó anar per davant. No ser followers".
"Des de Castellbisbal comença la buleria"
Presentadora i humorista han repassat a través de diferents vídeos l'estat de les obres, l'anomenat 'Chequeo' del Corredor que han explicat al vídeo-wall l'enginyer Xavier Lluch i el tècnic ferroviari Francisco García Calvo. Tram a tram han analitzat com estan les variants. Castellbisbal, per exemple, ha estat centre de les bromes perquè actualment en aquest tram hi ha doble via d'ample ibèric amb un tercer carril de Mollet-Figueres/Castellbisbal i Port de Barcelona. "Des de Castellbisbal comença la buleria", reia Maria Juan.
La humorista valenciana va participar en el show Es de risa que va programar AVE durant aquesta campanya per sales de teatre de diferents ciutats amb els també actors Santi Millán, José Corbacho i Javi Sancho, els quals han intervingut en directe per continuar fent show.