Tot i que a València estem en fase 1 –l'únic privilegi de gran ciutat que ens ha concedit el Govern espanyol, sense entrar en política i menys encara en la política de distribució dels recursos financers- i que el soroll que cita Susana Lluna comença a protagonitzar l'ambient urbà, tinc la sensació que la dèria de bolcar informació a la web no s'ha aturat. I amb ella, la percepció que m'estic perdent oportunitats, reciclatges professionals, debats i webinars. He seguit només alguns sobre periodisme, recomanacions literàries i/o economia feminista. També algun sobre alimentació infantil i ioga, que l'equilibri mental es fa precís en aquests dies de mala conciliació. Però igualment, desitjaria que l'inabastable contingut enriquidor que tothom està exposant a la xarxa es quedés. Per sempre més.
Entre els que he pogut seguir està la conversa que aquest dimecres ha mantingut el meu company i director, Victor Costa, a través d'Instagram amb Claudia Giraldo, fundadora de l'agència de publicitat Bambu PR, sobre la paradoxa del periodisme. "No em serveix l'excusa que la gent ja no vol llegir. Sí, la gent sí que vol llegir però el que vol són continguts de qualitat", ha explicat Victor en la seua intervenció. És el mateix que defensava Ignacio Escolar, director de Eldiario.es, en el seu debat amb Javier Alfonso, director de ValenciaPlaza.com, en la trobada que va organitzar la Unió de Periodistes Valencians de la mà de la seua presidenta, Noa de la Torre. "Fem titulars per als ciutadans, no per als algorismes de Google", va afirmar Escolar. Una declaració que és tot un titular.
"Fem titulars per als ciutadans, no per als algorismes de Google", afirma Ignacio Escolar. Totalment d'acord
De qualitat també parlen (i són) els desdejunis que s'ha pres Susana Lluna amb alguns potents entrevistats des del compte de BeLike Software. De quasi tots ha parlat en el seu diari d'Autònoma en quarantena i d'alguns he vist pinzellades entre edició nocturna i reportatge per rematar.
Altre dels debats que sí que he pogut seguir és el que aquest dijous ha organitzat el servei d'ocupació valencià Labora i que ha connectat l'expert en canvi climàtic Andreu Escrivà, Noa de la Torre i l'investigador Adrian Todolí, en una conversa moderada per Violeta Tena sobre el futur del treball. Todolí, professor de Dret del Treball a la UV, fa uns mesos participava en la presentació d'un estudi sobre el teletreball que podeu llegir ací i ara reconeix la pausa que suposa l'impacte de la Covid-19 en el mercat laboral actual. "Què va a passar? Depén de com serà l'eixida, però l'eixida no depén de raons econòmiques, dependrà de qüestions mèdiques", ha exposat. "El 90% dels periodistes autònoms valencians ha perdut clients", esgrimeix De la Torre sobre una enquesta que la Unió ha fet circular sobre els seus socis en aquests dies. "No, no pinta bé, perquè tampoc tenim redefinit el nou model de negoci del periodisme", explica la mateixa periodista.
El llistat de webinars disponibles, gratuïts i accessibles és immens avui dia. Podem aprendre de tot. Només mirant el correu d'aquest dijous, en una mateixa jornada s'ha presentat en un webinar un estudi d'empleabilitat i talent digital; en altre, un informe sobre societat digital a càrrec de Telefònica -que manté que és necessària una acceleració de la digitalització de la indústria-; per a dimecres pròxim hi ha un programat per Sant Cugat Empresarial sobre els nous reptes de les indústries tecnològiques sanitàries; dimecres, altre sobre el 22@ Challenge i un tercer el mateix dia que tractarà sobre protecció de dades empresarials. Però no són els únics als quals hi podem accedir: arriben propostes per Twitter, LinkedIn, per WhatsApp o Telegram, una xarxa per exemple que està utilitzant molt la Cecot per promocionar els seus, com el que ha impartit amb gran èxit la col·laboradora de VIA Empresa Montse Soler sobre vendes.
"El 90% dels periodistes autònoms valencians ha perdut clients", esgrimeix Noa De la Torre sobre una enquesta que la Unió de Periodistes ha fet circular aquests dies
En què quedarà tot això quan les fases es culminen? Seguirem connectant-nos online per aprendre? Per informar-nos? Les rodes de premsa del Govern valencià són un webinar en si mateix: es poden seguir des del canal GVA, també des de la televisió autonòmica À punt, sense moure'ns de casa. El Cercle d'Economia, que té una seu magnífica al costat de la Pedrera de Barcelona, ha celebrat també la seua reflexió online, que Victor Costa ha explicat ací. Què passarà després? Convocar-nos, acreditar-nos, veure'ns perdrà sentit? Serà menys important que tot allò que s'ha de dir? On queda la gestualitat de les mans, la posada en escena, l'ambient... eixe color que pinta les millors cròniques? Ara, a la barra de Google.
On queda la gestualitat de les mans, la posada en escena, l'ambient... eixe color que pinta les millors cròniques?
Haurem de tornar. A les rodes de premsa amb mascareta, com les que han fet ja, avançant-se a tots, l'Alqueria del Bàsquet i a la Lanzadera de Juan Roig, l'Ajuntament d'Alacant per presentar el seu pla turístic segur, al Consorci de la Zona Franca de Barcelona... a les conferències presencials, a les converses i els aprenentatges en persona. Però ho farem convivint amb el virus i amb la por, els dos enemics més deslleials que tenim ara. Mentrestant, seguiré preguntant-me si tots els webinars que m'he perdut els podré recuperar algun dia però el (des)teletreball amb nens que no van a escola també m'està ensenyant molt. Ja veurem fins a quan.