• Arc Mediterrani
  • La pandèmia com a motor per a la digitalització del calçat valencià

La pandèmia com a motor per a la digitalització del calçat valencià

Els 'showrooms' virtuals permeten mantindre el contacte directe entre les empreses productores i les sabateries en l’era covid

Mostra del 'showroom' virtual implantat pel calçat valencià. AVECAL
Mostra del 'showroom' virtual implantat pel calçat valencià. AVECAL
València
25 de Febrer de 2021

Etimològicament, crisi significa oportunitat. I, veient la incidència de la pandèmia en l’ocupació, sembla que no es pot afrontar més que com això, una oportunitat per innovar, millorar i tractar que la següent crisi ens agafe amb millor preparació. El calçat valencià, motor durant anys de les comarques del sud valencià, va entrar en crisi fa anys, però, en aquesta ocasió, han decidit posar-se mans a l’obra, o, millor dit, a l’ordinador, per garantir la seua supervivència.

Tant és així que, quan encara no s’ha complit un any de la irrupció de la covid-19, les empreses del calçat valencianes han començat a introduir en la seua estratègia comercial noves eines per mantindre les vendes. I s’han focalitzat en la digitalització, principalment introduint els showrooms virtuals per afavorir les vendes en línia amb el canal B2B i esquivar els problemes de mobilitat internacional que ha ocasionat la pandèmia, i que ha afectat seriosament el flux de visitants de les fires del sector, lloc tradicional on el calçat mostra les seues col·leccions de temporada i estableix relacions amb empreses compradores.

La cancel·lació de fires a causa de la pandèmia ha tingut com a conseqüència l'acceleració de l'ús d’eines com aquesta, que abans de la covid-19, les empreses tenien previstes per d'ací a uns 10 anys. La secretària general de l'Asociació Valenciana d’Empresaris del Calçat (Avecal), Marián Cano, va remarcar en un comunicat “la importància dels showrooms en un moment com aquest, en el qual, a causa de les restriccions de mobilitat a escala mundial, el contacte presencial amb els clients és més complicat”.

Igualment, la directiva ha recordat que “el showroom permet tindre interacció amb els clients, quasi com si estiguérem en el mateix estand de la fira” i ha concretat que “aquestes eines han arribat per quedar-se”.

El responsable TIC d'Indústria 4.0 de l’empresa creadora d’aquesta ferramenta, Clavei, José Luis Costa, explica al mateix comunicat que el showroom està especialitzat en solucions per al calçat i que “naix de les reunions mantingudes amb el sector”. “Hem estat treballant en aquesta idea nou mesos”, assegura. Aquest showroom està integrat totalment amb la plataforma B2B de les empreses, ja que segons apunten els creadors, “si el showroom no interactua amb la venda perd un gran potencial”. L'especialista va donar a conéixer el funcionament de la plataforma durant la celebració la setmana passada d'un seminari en línia promogut per l'Associació Valenciana d'Empresaris del Calçat, en col·laboració amb l’empresa Clavei.

“El 'showroom' permet tindre interacció amb els clients, quasi com si estiguérem en el mateix estand de la fira”

La plataforma, segons van explicar al seminari, arranca amb una presentació automàtica dels productes, en la qual es realitza un recorregut guiat a través del showroom perquè el client puga veure tots els productes. La interacció és essencial en aquesta experiència, per això l'eina permet fer vistes generals, allunyar-se o focalitzar-se sobre algun producte específic. El disseny d'aquesta plataforma digital afavoreix la interacció del client amb el showroom perquè puga comprar en aquest. La idea és que tots els productes del showroom siguen interactius perquè el client puga "visitar" en línia els productes de l'empresa sense la necessitat de desplaçar-se fins a la central.

I és que aquesta eina naix amb vocació de suplir la venda física i la participació en fires, tot mantenint d’alguna manera el contacte directe entre les empreses venedores i els comercials i sabateries. Tant és així que la presidenta d’Avecal considera que “els showrooms virtuals es quedaran al llarg de l'etapa postcovid”.

Mantenir el contacte amb seguretat

De moment, la plataforma ha tingut una gran acceptació entre el clúster sabater valencià. Almenys així ho assegura María José Antón, codirectora de Calzados Marian, una de les primeres empreses valencianes que han pujat al carro de la digitalització. De moment, aquesta empresa ha engegat un pla pilot, bastant satisfactori, en paraules d’Antón.

“La covid-19 ens ha animat a provar aquesta ferramenta i a accelerar la digitalització de la nostra empresa”, assegura la directiva, que creu que el seu no és un cas aïllat, i que la modernització és una tendència en el sector. Entre els principals avantatges que troba als showrooms virtuals hi ha el fet que permeten mantindre un cert tracte personal i personalitzat amb la clientela en un moment on les fires i els showrooms físics semblen una utopia.

Antón assegura que qui ha desenvolupat aquesta tecnologia ha aconseguit que la clientela puga “quasi tocar” la sabata, perquè s’ha aconseguit una gran resolució en les imatges, que permeten distingir bé els teixits i tots els detalls del calçat que es vol adquirir. “Hui dia és molt important el contacte, tocar la sabata, i amb aquest showroom pràcticament s’ha aconseguit això”.

 “Hem fet en menys d’un any el que pensàvem que ens en costaria 10 i hem dotat la nostra feina de valor afegit.”

Tant és així que l’empresària està convençuda que aquesta tecnologia ofereix una experiència que permet suplir les fires i, per tant, que sobreviurà a la pandèmia i que podrà conviure amb altres alternatives de venda tradicionals. Tot i que considera que ja no arriben a salvar aquesta temporada, els showrooms virtuals sí que salvaran la que ve, la primavera estiu 2021-2022. 

El que també té clar Antón és que el clúster sabater valencià ha sabut, dins del que cap, traure el costat positiu a la pandèmia i s’ha posat les piles en matèria de digitalització i innovació. Aquests showrooms són un bon exemple, però no l’únic. Amb la covid-19 s’ha accelerat la modernització del sector en molts aspectes. El teletreball és una realitat, s’han elaborat mostraris i catàlegs completament en vídeo, fet que ha comportat la contractació de fotògrafs i altres professionals per fer-ho possible. “Hem fet en menys d’un any el que pensàvem que ens en costaria 10 i hem dotat la nostra feina de valor afegit”, assegura la directiva.

L’estratègia engegada pel sector sabater valencià és la defensada pels especialistes, com l’economista i professor de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Josep Lladós, que considera que la digitalització i la innovació són l’antiviral contra la destrucció de l’ocupació. “Hem de ser capaços de transformar les ocupacions perquè tinguen més valor afegit”, remarca. A parer seu, no cal fer coses diferents, sinó fer millor les que ja fem, i això és, justament, el que està tractant de fer el clúster sabater valencià.