Els 110 milions d'euros que reclama València

L'executiu valencià aconsegueix una quita de 350 milions d'euros pel deute de la Marina però l'alcalde exigeix el total: 460 milions d'euros

La Marina de València
La Marina de València
Redacción VÍA Emprendida
València
24 d'Agost de 2018

El Consorci València 2007 gestiona l'àrea de la Marina de València, on durant els anys de gestió del Partit Popular es va celebrar la ja desapareguda prova de Fórmula 1 valenciana i, sobretot, l'America's Cup, la competició nàutica que va modificar el front marítim de la ciutat valenciana. El consorci arrossega un important deute des d'aleshores i ara l'executiu valencià ha arribat a un acord amb el Govern espanyol per condonar part d'aquest deute: 350 milions d'euros. Però, sembla insuficient per a l'alcalde valencià, Joan Ribó, qui demana la condonació total.

Com informava la Generalitat Valenciana aquest dimecres, l'executiu de Pedro Sánchez assumirà a través de l'Institut de Crèdit Oficial (ICO) el deute de 350 milions d'euros del Consorci València 2007 arran d'un crèdit amb què es van finançar les obres de l'America's Cup. Per al Govern valencià és "una reivindicació històrica que l'anterior Govern mai va voler atendre i que ara es farà realitat gràcies a les negociacions entre el Consell i l'executiu de Sánchez.

En total, el president Ximo Puig ha assegurat que el País Valencià comptarà amb 850 milions d'euros més després dels acords aconseguits amb el Govern en el marc de les negociacions sobre la senda d'estabilitat per al període 2019-2021. És el motiu que ha fet canviar d'opinió al conseller d'Hisenda, Vicent Soler, qui ha votat a favor de la proposta del Govern espanyol per a flexibilitzar el límit de dèficit del 0,1% al 0,3% del PIB en 2019 durant la reunió del Consell de Política Fiscal i Financera d'aquest dimecres.

Però, l'alcalde de València ha reivindicat aquest dijous que l'Estat assumisca el total del deute que Consorci València 2007 manté amb diferents institucions estatals, tot i que ha celebrat l'anunci que el Govern espanyol assumirà el 77% del deute reconegut, uns 350 milions d'euros. "És un fet que avala la gestió realitzada a la Marina durant els dos últims anys, un temps en el qual ha registrat, entre altres indicadors econòmics positius, un increment d'un 62% dels ingressos". El deute reconegut del consorci és de 454 milions d'euros, però en total aquest ascendeix a 477,38 milions d'euros, per la qual cosa, per a Ribó "el pas que ha donat el Govern central és important, però insuficient" i hi ha que aquesta no ha sigut una concessió gratuïta: "Ha sigut el fruit d'un bon treball realitzat a la Marina i en eixa direcció avançarem".

El deute reconegut del consorci és de 454 milions d'euros, però en total aquest ascendeix a 477,38 milions d'euros 

Ribó s'ha reunit amb el director general i el director estratègic del Consorci València 2007, Vicent Llorens i Ramón Marrades, respectivament. En la trobada, els responsables municipals han valorat "positivament" la notícia, però consideren que "s'ha de seguir negociant amb l'Estat", ha reiterat l'alcalde, qui ha volgut concretar que els 350 milions d'euros suposen quasi tres quartes parts del deute reconegut del Consorci València 2007. "En aquests moments -ha afegit- aquesta entitat deu l'ICO 369,19 milions d'euros; al Banc Santander, una pòlissa de 6,06 milions d'euros i un deute derivat de 60,69 milions; també manté un altre deute amb l'Autoritat Portuària de València, de 18,15 milions d'euros, i un altre no reconegut amb uns costos de reposició de 23,9 milions".

Mateix tracte que Barcelona

Finalment, Ribó ha recordat la seua reivindicació "constant" perquè València siga "tractada exactament igual que ciutats com Barcelona, Sevilla o Saragossa, i els seus deutes contrets amb motiu de la celebració de diferents esdeveniments".

Per la seua banda, Vicent Llorens, qui ha assegurat que l'assumpció de l'Estat de part del deute d'aquesta entitat és una notícia "magnífica", ha afirmat que aquest gest "valida el pla estratègic que va presentar l'entitat el maig de 2016. Pensem que si fins ara amb aquestes restriccions estem en un grau d'execució del 35% aproximadament d'aquest pla, ara és el moment de l'eclosió. La Marina ja no és un problema per a València, ara forma part de les coses que solucionen i posicionen la ciutat en matèria d'innovació, empresarial, economia de coneixement, nàutica i gestió de l'espai públic obert a la ciutadania i per a la ciutadania. Ara és el moment dels grans reptes, com per exemple els coberts 4 i 5. I sobretot, de posicionar la Marina com un gran referent en matèria de gestió de fons".