Tot i que la moda foodie ha fet que cada cop hi hagi més mans a la cuina, és ben cert que posar-se davant dels fogons no està fet per a tots. Altres prefereixen el postureig healthy de la foto a Instagram i fer queixalada al plat sense trepitjar la cuina. I com que això surt car, la startup Fotawa ho posa fàcil amb un servei de menjar sa a domicili.
El seu CEO és l’Ivan Cayuela, enginyer industrial que va ajuntar-se amb la Virgínia Tortosa, amb coneixements en màrqueting, i en Javier Macias, xef, per posar ulls i cara a la seva idea. “Vam néixer a València, on vam veure que hi havia una necessitat molt gran de plats equilibrats, a bon preu i ràpids a l’oficina”, explica. Després de fer una prova pilot, es van traslladar a Barcelona, on assegura que hi ha “més facilitats per emprendre”.
El repartidor, la peça clau
Des de fa ja un any, la startup ofereix cada dia tres receptes: carn, peix i vegetarià. El preu és de 6,95 euros i vigilen coses com que no se superin els 500 grams o les 650 kcal. Quan ho tenen fet, es posen en contenidors isotèrmics i cap a la furgoneta per repartir-ho.
La clau del seu èxit no és tant el model d’alimentació saludable per al dia a dia, sinó la logística. “Posicionem el producte en punts estratègics de les ciutats. Diem que el nostre menjar està en moviment, que són plats flotants perquè estan esperant en un lloc determinat que els reclami un client. Nosaltres només ens apropem a la demanda”, detalla. Perquè la seva estratègia és portar els repartidors amb el seu vehicle a punts on saben que hi ha moviment, així no perden temps en desplaçaments.
Per descomptat, abans d’embarcar-se en la startup van indagar sobre la competència. Sabien que als Estats Units hi havia alguna empresa de recent creació que facturava molt, com també van veure que altres havien hagut de tancar al cap de poc per una mala organització logística. “No eren rendibles”, afirma, “la clau és que cada vehicle faci el màxim de repartiments possibles en el seu desplaçament”. Per això van apostar per les localitzacions clau i un target més d’oficina, “on en una comanda poden arribar a servir-se plats per a més de 20 persones”.
De fet, saben que ara mateix les seves despeses logístiques es troben un 35% de Glovo o Just Eat. I tot amb un equip de 40 persones, 19 dels quals són repartidors.
Coure la idea a foc lent
La inversió no ha estat només monetària, també en forma de temps. Cayuela calcula que van dedicar els primers nou mesos a investigar el mercat amb un MVP a València. “Aquesta va ser la nostra inversió en temps, més important que els diners”, insisteix.
Posteriorment van tancar una ronda de finançament de 70.000 euros, quan van entrar inversors com Carlos Blanco o Juan Zamora de Signaturit, que van complementar amb un crèdit Enisa de 50.000 euros. Així es van poder finançar i sostenir al llarg del primer any i fins a tancar una segona ampliació de capital de 300.000 euros a principis d’aquest 2018. La clau, reconeix el CEO, ha estat “rodejar-se de gent amb potencial que pot ajudar a ser ràpid i flexible a l’hora de créixer”.
Fotawa va tancar el 2017 amb una facturació de 115.000 euros i com a startup consolidada a Barcelona. Recentment han entrat en un programa d’acceleració del Grupo Ebro a Madrid, el que volen aprofitar per llançar el servei a la capital espanyola.