Joves, valencians i àmpliament 'foodies'

Malferida, Borakas i Koroko són les marques darrere les quals treballen joves emprenedors, projectes innovadors que s'exposen al Food Market del FTalks'20

Malferida
Malferida
Neus Navarro | VIA Empresa
Exdirectora de VIA Empresa
València
15 d'Octubre de 2020

Un refresc de cola sense sucre amb ingredients naturals, uns snacks fets amb les restes del cacau del collaret i ous amb sabors a pernil o formatge blau. Són tres exemples, made in València, de les novetats que aquest dijous es presenten al Food Market del FTalks'20, l'esdeveniment sobre innovació alimentària que reuneix aquest dijous emprenedors i experts en la Marina de València. Parlem de les marques Malferida, Borakas i Koroko, que de la mà dels seus impulsors volen renovar els lineals de supermercat i, sobretot, els paladars dels consumidors.

 

Lucía Mompó té només vint-i-tres anys i ja en fa dos que treballa per enlairar el seu refresc Malferida. Una beguda de cola sense sucre, que neix dels orígens familiars a Aielo de Malferit, i que ella gestiona, sola, des de Lanzadera, la incubadora de Juan Roig en què va entrar després de finalitzar els seus estudis a EDEM. Aquest dijous exposa la seua beguda al FTalks i participa en les ponències amb l'objectiu, conta a VIA Empresa, "de conéixer gent que està fent el mateix i ensenyar-me, d'aprendre de la seua visió".

Snaks de cacau de l'horta valenciana

Per a Gema Aragón, relacions públiques de Bokaras i coordinadora de Fornejant Ciència, participar-hi és "un somni". Estudiant de 3r curs de Ciències i tecnologia dels aliments a la Universitat Politècnica de València, Aragón comparteix projecte emprenedor amb altres quatre companyes de carrera amb les quals ha ideat un producte sostenible, de quilòmetre zero, que es conrea a l'horta de València.

 

El cacau del collaret és un fruit sec molt popular a València, habitual als bars de la ciutat, com les olives o altres aperitius. La proposta de Bokaras és reaprofitar la seua polpa, que usen com a matèria primera per a produir snacks, un de dolç i un altre de salt, i una beguda vegetal.

 

L'equip de Bokaras presenta el seu snack
L'equip de Bokaras presenta el seu snack | Cedida

Aragón també estarà aquest dijous al Food Market del FTalks'20 amb l'objectiu de conéixer gent del seu sector i donar a tastar les seues innovacions. Ara per ara no tenen capacitat per produir a gran escala, però recentment van ser finalistes dels Premis Ecotrophelia que organitza la Fundació Alícia a Manresa i les perspectives són positives. "El cacau del collaret és valencià i a més és un cultiu en decadència; amb ell està passant el que passava amb l'orxata i un dels nostres objectius és que aquest cultiu torne, que deixe, d'importar-lo, perquè si mires l'etiqueta , molt ve dels EUA".

Per últim, els ous de sabors de Koroko tornen per segon any consecutiu al FTalks, però en aquest cas només al Food Market. Cayetano Belso, el seu CEO, explica que l'esdeveniment és "una font d'inspiració per veure què s'està fent en altres mercats, alhora que una oportunitat per donar-se a conéixer dins de la comunitat". Koroko, amb seu a Torrent i en actiu des de 2016, està en ple procés de reinvenció, buscant nous productes de valor afegit en què l'ou siga la matèria primera. "Encara no podem contar el que tenim al cap però estem en el desenvolupament d'aquests productes que l'any que ve ja podrem treure al mercat", explica. La firma ja venut des de la seua creació més de mig milió d'ous de sabors i entre els que més triomfen, els de trufa.

La investigació i la transferència tecnològica és una constant en els projectes innovadors. De fet, les impulsores de Bokaras apliquen tot allò que aprenen a l'aula de la Politècnica per millorar el seu snack. D'aquesta il·lusió emprenedora es nodreix el hub KM ZERO, que dirigeix Raúl Martín, creador i impulsor de la trobada alimentària d'aquest dijous a València. "Nosaltres estem convençuts que al final la solució la tindràs per a detectar què és el que està passant està en la innovació oberta, en trobar aquells serveis i productes als quals tu no pots arribar per a desenvolupar des de dins. La indústria alimentària no té una altra manera d'evolucionar", explica.

Raúl Martín: "La indústria alimentària no té una altra manera d'evolucionar que des de la innovació oberta"

Amb l'objectiu de posicionar el FTalks com una referència a escala europea, la cita amb la carn reinventada i les discussions sobre alimentació del futur arrenca a les 9.30 h amb un café vora mar.