La continuïtat és l'èxit en una via ferroviària. Un tall de via és una parada obligada i això, traduït al llenguatge de les empreses, és un augment dels costos i de les dificultats per arribar als mercats en què s'estan esperant les mercaderies, d'importació i d'exportació. Una anàlisi del mapa del futur Corredor Mediterrani revela que, a juliol de 2020, només hi ha aquesta continuïtat des de Tarragona, passant per Martorell, Barcelona, La Llagosta, Sant Celoni, Girona, Vilamalla, Figueres i, finalment, Perpignan Le Perthus. La resta encara presenta un recorregut irregular, que impedeix al tren eixir des d'Algesires per connectar-se amb França.
La Primera Parada por Chequeo d'aquest 2020 del moviment que encapçala l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) ha comptat amb la supervisió dels tècnics ferroviaris Francisco García Calvo i Xavier Lluch. Per la seua part, Vicente Boluda, president d'AVE, ha assegurat que "aquesta primera meitat d'any, i malgrat la situació viscuda al nostre país, ha transcorregut molt més activa sobretot quant a adjudicacions es refereix, però ara cal veure si aquestes adjudicacions es transformen en realitats".
Els tècnics ferroviaris García Calvo i Lluch han analitzat la situació de les obres aquest juliol, que segons l'associació AVE ha comptat amb noves adjudicacions a pesar de la crisi sanitària
El context de la crisi per la Covid espenta, segons el lobby valencià, a impulsar les obres pendents: "En moments com ara és quan més necessitem una infraestructura que contribuïsca a millorar la mobilitat de les persones i la competitivitat del nostre model productiu", alerta Boluda.
Pam a pam, tram a tram
El xifrat com a Tram 4 està en funcionament, però també té una part en obres. És el tram de Barcelona-Mollet-Castellbisbal, en què el moviment #VullCorredor recorda que fa 10 anys que estan esperant l'estació de la Sagrera. L'avaluació dels tècnics enumera tres fets contrastats: hi ha doble via d'ample internacional de Mollet a Barcelona, ample ibèric amb tercer carril (mesura provisional) de Castellbisbal al Port de Barcelona i s'han représ les obres paralitzades a la Sagrera, ja que el compromís del Ministeri d'infraestructures és, segons apunten, que l'estació estiga en funcionament aquest 2020. Amb tot, apunten que no hi ha data per connectar amb la doble via d'ample internacional tots els trams.
El cinqué Tram, de Castellbisbal cap a Tarragona, es troba en la mateixa situació executiva amb un deadline concret: l'any 2021. Segons l'anàlisi dels tècnics, el pròxim 25 de juliol arrenquen les obres de millora del gàlib del túnel de Martorell-Castellbisbal.
També en obres, amb alguns objectius encara en projecte, es troba el Tram 8, Castelló-València. En aquesta àrea s'està treballant per a la implantació del Tercer Carril en la segona via i està en "projecte avançat" la nova plataforma doble via AVE. Però adverteixen que encara no hi ha informació pública.
A falta de senyalització, el Chequeo del moviment #VullCorredor apunta a la finalització de les obres per la col·locació de la doble via d'ample internacional (AVE) entre València i Xàtiva. En aquest Tram 10, el Ministeri que dirigeix el valencià José Luis Ábalos s'ha compromés a connectar amb ample ibèric amb un tercer carril amb la terminal de la factoria Ford, el que esgrimeixen és un canvi respecte a novembre de 2019.
Al Tram 11, entre Xàtiva i La Encina, els operaris treballen en la nova via única d'Ample ibèric entre Moixent i La Encina i en les obres d'alta velocitat que unirien la capital valenciana amb La Encina. L'objectiu és arribar al 2025 amb ample internacional de doble via en tota la connexió.
Per últim pel que fa als trams afectats al País Valencià, l'anàlisi dels tècnics recorda que les connexions entre La Encina, Alacant i Múrcia registren molt de trànsit. La situació actual és que hi ha doble via d'ample Internacional (AVE) entre La Encina i Alacant però via única d'Ample Ibèric entre Alacant i Múrcia.
La resta de trams mediterranis cap a Andalusia presenten desigual situació. Per exemple, el Tram 14.1 entre Almeria, Màlaga i Algesires no té ni plan traçat per connectar-se per la costa i tampoc hi ha cap compromís de les Administracions d'avançar en aquests treballs. Pel nord sí que s'ha avançat més quant a les connexions amb la frontera francesa, però un tren que circul·le pel Mediterrani com demana aquest Moviment necessita continuïtat. Una via tallada pot ser un precipici per al trànsit ferroviari.