• Arc Mediterrani
  • L'acord amb els pilots obre la porta a una filial 'low cost' d'Air Europa

L'acord amb els pilots obre la porta a una filial 'low cost' d'Air Europa

El seu llançament crearà entre 400 i 500 llocs de treball durant els pròxims dos anys

La seu d'Air Europa a l'Estat està a Mallorca
La seu d'Air Europa a l'Estat està a Mallorca
Europa Press
20 de Març de 2017
Act. 20 de Març de 2017
Air Europa i els seus pilots signaran aquest dilluns un acord que assentarà les bases del IV Conveni Col·lectiu, després de cinc anys de bloqueig i que permetrà el desenvolupament de la nova filial de baix cost de l'aerolinia del grup Globalia, que operarà amb 11 avions d'Embraer i limitarà al 25% la seva producció anual pel que fa a la seva matriu. Per al llançament de la filial, la companyia ha anunciat que crearà entre 400 i 500 llocs de treball a Air Europa Express, personal que incorporarà progressivament durant dos anys.

Els pilots de l'aerolínia han ratificat la proposta de la companyia que va ser pactada fa mesos amb el sindicat Sepla, amb una participació històrica -el 87% del gairebé 600 pilots de l'aerolínia-. El sí va obtenir un 55% dels vots, enfront del 45% que el va rebutjar, segons el Sepla.

Una vegada que Air Europa traspassi els 11 avions Embraer190 a la seva filial, tot el creixement per a rutes de curt i mig radi es realitzarà conjuntament, mentre que els 20 avions de llarg radi es quedaran en la matriu. D'aquesta forma, el desenvolupament d'Air Europa Express es limitarà al curt i mig radi.

Air Europa s'ha compromès a compensar els perjudicis que l'aplicació selectiva de l'anterior conveni hagi pogut causar a alguns pilots i copilots durant el temps en el qual la companyia no ha aplicat certs aspectes, després d'expirar la ultra activitat de l'III Conveni Col·lectiu al juliol de 2013.

L'acord s'aplicarà a la totalitat dels pilots de la companyia durant un període de cinc anys. "Es tracta d'una aposta de futur i d'un acord que per fi obre una nova etapa per a una bona relació laboral per ambdues parts", segons subratllen fonts del Sepla.

Compensacions i actualitzacions salarials 
L'acord implica una actualització dels nivells salarials dels pilots i una regularització davant certes desigualtats dins del col·lectiu per la inaplicació del conveni per la via de compensacions, que s'aplicaran de forma gradual, segons han pactat ambdues parts.

D'aquesta forma, els copilots que hagin vist paralitzada la seva progressió seran compensats amb 600 euros bruts a partir de març de 2017 fins a ser adscrits a la nova flota, mentre que s'indemnitzarà amb 10.000 euros bruts a aquells que es van veure obligats a canviar de base o centre de treball per poder progressar a comandants.

Els copilots de Air Europa tindran, a més, preferència per ordre d'antiguitat tècnica a l'accés de places vacants que es produeixin per a la solta de comandants dins d'Air Europa Express.

Després del ERO de 2012 a Air Europa, el qual va afectar a 129 treballadors, d'ells 44 pilots, la companyia ha contractat a nou personal per a la flota de l'A330 de llarg radi, l'entrada del qual ha produït un perjudici en els copilots que portaven anys en la companyia en quedar bloquejada la seva progressió.

El Sepla ha denunciat que el traspàs dels 11 Embraer impedia tant a pilots com a copilots ascendir d'escalafó -suposava 55 promocions i 110 pilots menys en la matriu-.

Al febrer de 2016 el Tribunal Suprem ha obligat a la companyia a admetre a 29 pilots per no aplicar un clàusula del conveni que prohibeix començar un ERO en l'escalafó sense acord amb la representació sindical.

Una nova etapa
"Aquest acord assenta les bases per a una nova etapa en el si d'Air Europa, basada en l'enteniment i el respecte entre les parts", destaca el Sepla en un comunicat, en el qual agraeix l'esforç realitzat per la nova adreça de la companyia per treure endavant "un conveni imprescindible" per al seu futur.

Fi a cinc anys de bloqueig 
Després de més de cinc anys d'enfrontament, Air Europa i els seus pilots segellen la pau amb un acord que permetrà negociar un nou conveni després d'anys d'àrdues negociacions. Les relacions entre els seus pilots i la direcció d'Air Europa han empitjorat arran de la creació de la seva filial low cost davant l'externalització de producció i flota que anava en contra del conveni en vigor, segons el Sepla.