Un negoci molt golós: ruscos, mel i abelles a domicili

LaTiendaDelApicultor.com descobreix en un sector geogràficament molt dispers un nínxol de mercat per a l'ecommerce'

LaTiendaDelApicultor.com envia ruscos, mel i abelles a domicili | Cedida
LaTiendaDelApicultor.com envia ruscos, mel i abelles a domicili | Cedida
València
15 de Gener de 2019

Qui s'anava a imaginar que la venda online de productes d'un sector rural tan específic com l'apicultura seria una idea d'èxit que acabaria facturant 2 milions d'euros en el cinquè any de vida del negoci? La resposta és: una persona amb ull clínic, passió i ganes d'aprendre com Joshua Ivars, de 27 anys i nadiu de Gandia (La Safor, València), que va crear LaTiendaDelApicultor.com.

No s'imaginen al descendent d'una família acostumada a treballar entre abelles. És el fill de l'amo d'una empresa relacionada amb la fusteria, qui entre els seus clients comptava amb un fabricant de ruscos amb un "sorprenent volum de negoci", recorda l'emprenedor. En eixos moments estava pensant idees per al projecte de fi de carrera d'Enginyeria Informàtica i, amant de l'ecommerce, va inspirar-se en el comprador del seu pare per buscar un nínxol de mercat.

Després de cinc anys, tanca 2018 facturant dos milions d'euros i es prepara per a l'expansió a Portugal, França i Sud-àmèrica

Així es va adonar que feia falta una solució online per fer més còmodes les compres del material apícola. És una activitat present en tot el mapa de l'Estat espanyol, però es distribueix geogràficament de forma molt dispersa. Va descobrir que les botigues físiques es concentraven en zones amb molta activitat, com ara Montroi o Aiora al País Valencià, i moltes persones havien de fer 100 quilòmetres per arribar a elles. "Una empresa funciona quan és capaç d'entendre les necessitats del client i les hi resol", afirma Ivars.

Una escola i un bloc amb consells

L'aventura no va ser fàcil, el jove va haver de posar-li moltes ganes perquè partia de zero. Sense conéixer el sector, va viatjar per fires internacionals i va buscar proveïdors per a formar un catàleg que hui té més de 1.300 referències. Ara ven productes de països com els Estats Units, Turquia, Canadà, Corea del Sud i Pakistan, a més de fabricació pròpia.

La nau de LaTiendaDelApicultor

La nau de LaTiendaDelApicultor

Però no només era complicat l'accés al material per als nous apicultors, també ho era la formació. Per això en paral·lel a la botiga online va posar en marxa dues potes més al web: un bloc on donen trucs i consells per iniciar-se en l'apicultura (el perfil d'autoconsum i per afició està creixent) i una escola amb cursos d'iniciació i d'altres específics d'alimentació, sanitat, cria de reina i de maneig.

Ivars recorda que ell va ser el primer alumne i que la seua manca de coneixement el va ajudar a posar-se en la pell dels que s'inicien. "L'apicultura era un sector molt tancat que s'ha ensenyat de pares a fills i ara és difícil arribar als coneixements. Pots comprar un llibre, però la majoria estan escrits fa 20 anys", conta, i va omplir el web amb "contingut fresc i en petites píndoles". Imparteixen uns sis cursos anuals d'iniciació i uns cinc de cada matèria específica els caps de setmana. Els limiten a 20 alumnes i "se solen omplir".

Sobre l'alumnat, diu que cada cop hi ha més dones interessades, tot i que encara continua sent un món "molt masculí": el 85% són homes, i el 15%, dones. En les explotacions d'abelles professionals assegura que les dones acostumen a encarregar-se de les tasques administratives, mentre que els homes són els que passen més temps en el camp.

Després de l'èxit, camí a la internacionalització

D'aquesta manera, LaTiendaDelApicultor.com ha passat de dos treballadors amb què van arrencar en 2013 als huit que tenen en l'actualitat. El creixement és exponencial, l'any 2017 el van tancar amb 1,5 milions facturats, i 2018, amb vora els 2 milions; té 15.000 clients i més de mig milió de visites anuals.

El magatzem de LaTiendaDelApicultor

El magatzem de LaTiendaDelApicultor

Pròxima parada: la internacionalització del negoci cap a França, Portugal i Sud-àmèrica. Amb eixe objectiu van passar a formar part, el passat mes de setembre, dels projectes que acull l'acceleradora d'empreses Lanzadera, en València. Els han ajudat en formació i, sobretot, networking.

Ara ja exporten, però Ivars admet que ho fan "de rebot": el web està només en castellà perquè la seua intenció era només fer enviaments a l'Estat espanyol, però va afegir una tarifa full price per guardar-se les espatlles, per si feia una comanda "algun despistat". "No tenia cap esperança en vendre a l'estranger, però cada dia fan alguna compra. Ara farem una solució més a mida, en el seu idioma i amb unes despeses més ajustats", assegura l'emprenedor.

Una errada de la qual van aprendre

Com en tota empresa que comença, no totes les decisions preses en LaTiendaDelApicultor.com han estat encerts. Van detectar que a molts aficionats els costava trobar eixams, de manera que van començar a vendre per internet material viu. Introduïren paquets amb caixes de fusta i forats amb 15.000 abelles i una reina que, complementat amb el material inert, oferia la possibilitat de tindre-ho tot per a arrancar.

Però a vegades detalls externs fan inviable una bona idea. En aquest cas, l'obstacle va ser una logística que no estava preparada per a enviaments d'eixe tipus. "Molts repartidors tenien por perquè hi ha molt desconeixement; tapaven els respiradors i mataven moltes abelles. Fou un èxit agredolç: es va vendre tota la producció i el feedback dels compradors era genial, però ens va suposar molt d'esforç solucionar els problemes de reposició d'abelles", explica Ivars.

A bon començament, bon acabament. Van aprofitar l'experiència per a una plataforma en què estan treballant ara que serà com un "Wallapop de l'apicultura": d'una banda es podran registrar persones que busquen abelles, i de l'altra, productors que les venen per localització geogràfica. De moment, LaTiendaDelApicultor.com no rebrà cap contraprestació econòmica pel servei, però sí que aprofitarà per a agafar dades de productors i futurs apicultors per a llistes de mailing.

L'obstacle de la competència xinesa

Fa un mes un centenar d'apicultors de la coordinadora d'Agricultors i Ramaders de la Comunitat Valenciana (COAG-CV) es va concentrar per exigir al Ministeri d'Agricultura un canvi en l'etiquetatge de la mel perquè la pressió de la xinesa estava abaixant els preus de la local i obligant a vendre-la per sota dels costos de producció. Van denunciar que el 80% de la mel produïda al País Valencià en 2018 no s'ha venut per aquest motiu.

Això també afecta, com és obvi, empreses del sector com LaTiendaDelApicultor.com. No tant al client que té bucs com a afició, però sí al professional, que depén del mercat. "Enguany hem crescut, però podíem haver-ho fet més si les dades del sector hagueren sigut millors", sospira Ivars.

L'emprenedor lamenta que als lineals dels supermercats no hi haja diferències entre una mel forana i una local i demana treballar en la manca transparència de l'etiquetatge per "defensar el producte": "El consumidor no sap distingir-les i tampoc tenim una cultura de mels, que sí que s'ha treballat en altres productes com el vi o la cervesa".