• Arc Mediterrani
  • Linkener, la valenciana que il·lumina la despesa energètica

Linkener, la valenciana que il·lumina la despesa energètica

La startup ofereix un comptador i assessoria energètica sense cost per a les empreses que ajuda a estalviar i que segueix els principis de l'economia circular

El CEO Linkener, Sergio Ferrer | Cedida
El CEO Linkener, Sergio Ferrer | Cedida
València
19 de Març de 2019

És cert que 2011 no era el millor any per emprendre. En plena crisi econòmica, el valencià Sergio Ferrer va agafar l'ordinador i va decidir muntar la seua pròpia empresa de solucions d'enginyeria. Tot i que va arribar a facturar 160.000 euros, considerava molt dispersa la seua empresa i va decidir pegar-li la volta, afegir un soci -l'economista Javier Cervera- i oferir un servei que aprofitara la crisi ajudant a estalviar energia a les empreses. Així va néixer Linkener en 2015, que en tres anys ha multiplicat la seua facturació per deu. Ara, a més, ha rebut l'impuls econòmic de Global Omnium amb una inversió d'1,9 milions d'euros.

Linkener es dedica principalment a donar solucions d'eficiència energètica a empreses, indústries i pimes amb la instal·lació de comptadors, manteniment i assessoria energètica. Hi havia un hàndicap. "Normalment als clients no els agrada pagar per mesurar", conta Sergio Ferrer. Aleshores se les van enginyar per trobar una fórmula sense despeses per al client i que els ajudara a detectar punts de pèrdua o potencial d'estalvi. "Durant la crisi, era complicat fer alguna cosa que es poguera vendre, perquè la gent l'última que volia era invertir o gastar diners", afegeix.

"Si les empreses tenen un assessor fiscal, perquè no un assessor energètic que no implique un gran cost?"

I van donar amb la clau. Els consumidors d'energia elèctrica (des de les llars fins a la gran indústria) paguem per l'equip de mesura a la nostra companyia. Ho fem en la factura mensual. A una empresa això li pot costar entre 12 i 120 euros al mes. "Amb eixe import, a nosaltres ens dóna de sobra per substituir eixe equip i posar el nostre, homologat per la indústria i per la companyia elèctrica i totalment legal, i poder monitorar el consum amb el nostre sistema. El client deixa de pagar el lloguer a la companyia i passa a pagar-nos a nosaltres", explica Ferrer.

El servei de Linkener no queda aquí. Conscients que "l'energia és una gran desconeguda" i que "el sabater ha de dedicar-se a fer sabates i no a aprendre a interpretar comptadors", també actuen com una mena d'assessors: "El nostre model de negoci és donar un servei al client. Igual que tenen un assessor fiscal, perquè no poden tenir un assessor energètic que no implique un gran cost?". De fet, el comptador va acompanyat d'un software, una plataforma web "intuïtiva i fàcil d'usar" on l'usuari pot configurar alarmes i accedir a informes i gràfics "molt mastegadets".

Linkener startup

Un exemple d'estalvi de 15.000 euros

La crisi va ajudar aquesta empresa a créixer perquè l'eficiència energètica ajuda a la butxaca de les empreses. Ferrer en posa un exemple: en un edifici de cambres frigorífiques de València (molt habituals pel fort sector hortofructícola) van detectar un consum dels motors anòmal. Amb uns controls secundaris van descobrir que la central que comandava els motors estava desprogramada i arrancaven quan volien, consumint el doble. Solucionat el problema, l'empresa va reduir el seu consum en un 60% i va estalviar 15.000 euros a l'any "sense inversió".

Economia circular i sostenibilitat

Però no és només una qüestió de diners. L'altre pilar de Linkener, subratlla el CEO, és que es basa en els conceptes "d'economia circular i sostenibilitat": "Vendre un comptador és generar un residu. Quan s'espatlla, el client el llença al fem. Nosaltres preferim donar un servei, i que en lloc de gastar-se 600 en l'aparell, pague 6 euros al mes amb tot inclòs, manteniment i reposició. Després nosaltres reparem i tornem a posar els comptadors en funcionament. Busquem reduir la generació de residus i ser més sostenibles".

"El sabater ha de dedicar-se a fer sabates i no a aprendre a interpretar comptadors"

Avançar-se a la normativa europea per ser els primers

Linkener treballa amb 2.500 partners (consultories energètiques, enginyeries o comercialitzadores elèctriques) que contracten els seus serveis "per fidelitzar clients" i distribueixen les seues ferramentes a escala estatal i internacional. Així han aconseguit entrar en Portugal o Itàlia, però aspiren a molt més: "Busquem posicionar-nos en Europa". Ferrer conta que en un "mercat comú on totes les normatives tendeixen a estandarditzar-se", la seua estratègia per aconseguir entrar és "avançar-se, anar un pas per davant de la normativa". Explica que hi ha "milers" d'empreses en Europa que fan mesura i gestió de l'eficiència energètica, però assegura que "totes se centren en la venda del producte". Linkener, en canvi, destaca que ho fa en el servei d'informació, assessoria i atenció.

L'impuls de Global Omnium

L'empresa ha tingut un creixement espectacular. Si en 2015 -primer any després de la reformulació de l'empresa amb una aturada important en la comercialització- va facturar 60.000 euros, en 2017 va arribar als 350.000. Els últims comptes parlen de 600.000 euros en 2018, és a dir, la xifra s'ha multiplicat per deu en tres anys. I la previsió per 2019 és duplicar-la i arribar al milió i mig. Hui té 16 treballadors (programadors, electrònics, enginyers, economistes i comercials) i volen contractar cinc més els pròxims mesos.

Sergio Ferrer va començar a soles i pràcticament amb res: un capital de 3.000 ("el necessari per a poder crear la societat") i moltes, "moltíssimes" hores de feina. Després va obtenir una ajuda de 75.000 euros de la plataforma europea Kick InnoEnergy i un préstec formatiu de València Global de l'IVACE. El gran impuls ha arribat enguany amb la forta aposta per part d'un dels seus clients, Global Omnium, que ha invertit 1,9 milions d'euros en la companyia.

Linkener ja monitorava alguns subministraments elèctrics de la multinacional en Espanya (des de sistemes de bombeig fins a depuradores, edificis d'oficines o punts de recàrrega de cotxes elèctrics). La seua feina ha ajudat a reduir un 15% les despeses energètiques de Global Omnium i ara aquesta li ha obert la porta de l'acceleradora Go Hub per entrar en les administracions públiques i avançar en el seu procés d'internacionalització.