Quan fa uns dies la multinacional Nissan anunciava el tancament de les plantes de Barcelona, a València miràrem què pensava AVIA, el clúster valencià de l'automoció, ja que el sector dóna feina al 10,3% de l'ocupació industrial valenciana. Però en plena crisi, AVIA va deixar clar que respirava tranquil·la tot i que lamentava profundament la notícia que arribava des de Catalunya. En aquest paisatge, la seua presidenta, l'enginyera i directora comercial de Industrias Alegre, Mónica Alegre, aprofitava per recordar que el sector està en un escenari que "requereix una activació del mercat". Ara VIA Empresa li ha preguntat la situació del sector valencià més enllà de les males notícies per Nissan i, tot i que les actuals circumstàncies han obligat a una entrevista telemàtica (per qüestionari), Alegre no rebutja cap pregunta, planteja solucions a l'automoció i és crítica amb el poder: "El que es necessita és que que les autoritats no facen declaracions gratuïtes sobre el tipus de motor que es pot comprar".
Una setmana després d'aquestes declaracions el Govern espanyol ha presentat el seu pla de suport a la indústria i des d'AVIA es valora positivament la mesura. Per als proveïdors valencians el fet més rellevant és que la dotació econòmica està dirigida a la cadena de valor i a l'adquisició de nous vehicles, siga com siga la seua motorització.
Fa poc s'han reunit amb la Generalitat Valenciana i han insistit en la necessitat que hi haja una estratègia conjunta entre el govern i tots els agents que intervenen en la mobilitat. Quines són les seues primeres reclamacions?
La primera de totes és un pla d'acció que estimule la demanda i que ajude els consumidors a comprar un vehicle. La indústria té una gran capacitat de producció, però si no es venen cotxes, les empreses rebaixaran la seua producció. En aquest sentit, l'impuls a la demanda no ha d'excloure cap mena de vehicle, perquè, encara que estem compromesos amb la descarbonització del sector i la transició ecològica, hem de fer-lo de manera progressiva. És a dir, que ara un consumidor ha de poder triar en funció de les seues necessitats. I cal recordar que els vehicles actuals de combustió han evolucionat fins al punt que són menys contaminants que altres vehicles de fa més anys. És important retirar de les carreteres espanyols els vehicles de més de 10 anys. Mentrestant, demandem que s'aprofundisca en la xarxa de recàrrega de vehicles elèctrics, ja que mentre no hi haja un subministrament assegurat, els consumidors no es fiaran.
Necessitem un pla d'impuls a l'R+D+i per a aprofundir en la cerca de nous motors menys contaminants. I una política energètica que permeta assegurar el subministrament a tots els vehicles.
En la Comunitat Valenciana hem demanat que es treballe per a atraure la instal·lació d'una fàbrica de bateries que seria una inversió per a tot el territori. També hem traslladat la necessitat que, des de l'Administració, es faça costat al Valencian *Innovation Movility HUB, com una marca que posicione a la Comunitat Valenciana com un referent en mobilitat en tota Europa.
Hi ha altres demandes històriques de AVIA com és la flexibilitat laboral, la revisió dels costos energètics i l'ajuda a les empreses per a mantindre la liquiditat.
"L'impuls a la demanda no ha d'excloure cap mena de vehicle, perquè, encara que estem compromesos amb la descarbonització i la transició ecològica, hem de fer-lo de manera progressiva"
De quina manera ha perjudicat l'aturada pel confinament al sector? Han fet estimacions?
La crisi de la COVID 19 ha afectat profundament el sector. En total es van presentar 52 ERTO que han afectat 17.000 treballadors. Una vegada que Ford i la resta de fabricants s'han posat en marxa al llarg d'abril i maig, els proveïdors han anat recuperant activitat. És clar que aquells amb sectors diversificats han pogut treballar. Ara el que és imprescindible és que es recupere la demanda de vehicles per part dels consumidors. Com comentava anteriorment, si nosaltres fabriquem, però ningú compra, la situació es tornarà insostenible.
"Una vegada que Ford i la resta de fabricants s'han posat en marxa al llarg d'abril i maig, els proveïdors han anat recuperant activitat, però hi ha 52 ERTO presentats"
Una altra qüestió important, l'exigida distància social i la resta de mesures higièniques incideixen d'alguna manera en el seu treball, els dificulta el treball per exemple en les cadenes de producció, etc.?
Les empreses d'automoció són ja un exemple de mesures de prevenció de riscos laborals i de seguretat i salut. Ara les empreses han invertit en sistemes per a mantindre la distància social i per a mantindre els llocs de treball nets i desinfectats. En moltes empreses, el personal d'administració continua fent teletreball i en les plantes, cada empresa ha anat implantant els seus sistemes. Però no ha afectat la línia de producció.
A grans trets, què necessita el sector de l'automòbil valencià?
Com ja he comentat abans, una reactivació de la demanda i que les autoritats no facen declaracions gratuïtes sobre el tipus de motor que es pot comprar. Fins a 2050 que és la data que remena l'executiu per a prohibir els vehicles de combustibles fòssils, un consumidor pot canviar diverses vegades de vehicle. A més, també un suport per a atraure inversions estrangeres i que es veja a la Comunitat Valenciana com un pol innovador. D'ací el Valencian Innovation Mobilty HUB.
Ford és el tractor de l'automòbil valencià, en quina situació està? S'estan analitzant ‘amb altres ulls’ la realitat després de l'anunci de Nissan?
Nosaltres no podem parlar de com està Ford. Però la veritat és que l'empresa està treballant a tres torns, que està en ple llançament i amb la inversió compromesa en execució.
En qualsevol cas, els proveïdors valencians porten molts anys treballant per a diferents fabricadors i diferents sectors.
Els concessionaris estan demanant incentius a la compra però què necessita el sector en els primers passos de la cadena productiva?
Perquè això mateix, que es reactive la demanda i que es done suport a l'R+D+i perquè les empreses treballen en motors ecològics.
"Necessitem que es done suport a l'R+D+i perquè les empreses treballen en motors ecològics"
Arran de Nissan i també en el context COVID s'està parlant molt de la desindustrialització i de la necessitat de recuperar el teixit industrial. Què opina AVIA d'aquesta idea?
En realitat, en la Comunitat Valenciana sí que hi ha indústria i molt potent. El que s'ha deslocalitzat han sigut processos per a abaratir-ho i ser més competitius. Però s'ha demostrat que això pot provocar problemes de desproveïment. En el cas de AVIA el que volem és apostar per ser una regió innovadora. Industrial, sí però que compte en la presa de decisions. El problema de la indústria de la Comunitat és que executa el que les empreses decideixen fora d'ací. És important que la Comunitat tinga un pes real e la innovació i en la presa de decisions.
El cotxe elèctric és l'amenaça o l'oportunitat de futur per al seu sector?
A hores d'ara, el sector no es fa aquesta reflexió ja que és una realitat que és ací. El que hem de fer és adaptar-nos als canvis que això suposa. És el mateix que el cotxe autònom i connectat. El vehicle elèctric obri oportunitats per a alleugerir materials, ja que ha de pesar menys i es tracta d'una major innovació tecnològica i permet a un altre tipus d'empreses integrar-se en el sector d'automoció. El vehicle autònom permet fer interiors més confortables que són una oportunitat per als fabricants d'interiors i el connectat permetrà reduir accidents, optimitzar els itineraris… és a dir, es tracta d'adaptar-nos i de buscar les noves oportunitats.