Inspiradora i reflexiva clausura del Curs 15x15 de l’Escola d’Empresaris EDEM en el Palau de les Arts de València. La ponència central, a càrrec del president executiu de Telefónica, José María Álvarez-Pallete ha fet un recorregut per la història de la companyia que dirigeix, i que és, al mateix temps, la trajectòria de la humanitat i dels seus canvis tecnològics. Allunyant-se del discurs de la por, de la tecnofòbia, ha volgut llançar un al·legat a favor de què la tecnologia servisca a les persones –i no a l’inrevés- i ha apel·lat a la necessitat de “redactar una Constitució digital”. També el president d’honor d’EDEM y president de Mercadona, Juan Roig, ha subratllat la importància dels emprenedors en el context de canvi: “Un país depèn dels seus empresaris honestos”.
En el seu discurs de clausura, Pallete ha destacat que la revolució tecnològica multiplica per quatre la “ruptura” que va suposar la revolució industrial, i que ha augurat que revolucionarà “des dels models de negoci, fins a l’oci o a participació electoral”. “Entrem en terreny inexplorat, totes les facetes estan canviant”, ha afirmat. Un exemple molt visual és el “ritme d’adopció” de les tecnologies: si el telèfon va tardar 75 anys a estendre’s per les llars, Pokémon Go va arribar als seus consumidors potencials en 25 dies.
Un altre canvi social. “Hem aconseguit que el dia tinga més de 24 hores, ara té 31”, ha dit, al mateix temps que projectava una diapositiva amb les hores que dediquem al dia a diferents dispositius. “Això significa que hui som multitasca. Els meus fills veuen la tele, responen els WhatsApps i interactuen amb la tablet. La productivitat està canviant. I hi ha riscos d’aprenentatge i de perdre l’atenció als quals ens hem d’afrontar”, ha advertit.
Sobre el futur professional, no ha dit res de nou: “Els xiquets de hui treballaran en feines que hui no existeixen. I les persones que estan treballant s’hauran d’adaptar a una altra ocupació, perquè no podem deixar a ningú enrere”. En aquest sentit, ha defensat la importància de “la formació”, però “no solo la universitària”, sinó “la formació continua i la professional”.
En 2012 el 28% dels ingressos de Telefónica procedien de la venda de dades; el primer trimestre de 2019 van representar el 59%
Acumulació de tecnologia “sense precedents”, explosió d’informació, robòtica, fake news, dades personals... Tot això, ha explicat Pallete, genera reptes i oportunitats. “En Telefónica hem de preparar les nostres xarxes per tenir un volum d’entre un 50 i un 60% més d’ús a l’any de tràfic de dades. Les xarxes de telecomunicacions han de ser diferents. El client ja no paga per la veu; després de 95 anys venent veu, ara volen pagar per les dades”, ha assenyalat. Una molt reveladora: si en 2012 el 28% dels ingressos de Telefónica procedien de la venda de dades, el primer trimestre de 2019 van representar el 59%.
El director general ha admés que a la companyia l’està “costant” adaptar-se als canvis, s’ha hagut de “reinventar” i fer “un esforç tremend”. Tot i això, ha tret pit pel fet que l’Estat espanyol és “líder mundial en desplegament de fibra”, només per darrere del Japó i Corea del Sud.
Un últim missatge per advertir dels perills de la revolució digital. “Les dades no és que siguen el petroli del segle XXI, és que són un dret essencial de les persones. És com el meu dret a un salari digne: no m’ho poden expropiar per unes condicions que no m’he volgut llegir. Estan generant molt de valor, però no s’està repartint. Hem de fer que tota la societat avance conjuntament, no només les grans corporacions”, ha defensat Pallete.
“No és el moment de la tecnologia, és el moment dels valors. Hem de redactar una Constitució digital. És el moment de l’humanisme, les persones són les que donen sentit a la tecnologia, i no a l’inrevés”, ha resolt el director general de Telefónica.
Roig: “Els empresaris contribuïm a la societat generant més riquesa, que si la sabem gestionar, produeix més benestar”
Per la seua banda, el president de Mercadona, Juan Roig, ha esbossat un breu discurs destacant la “raó de ser” de la Marina d’Empreses de València (“que hi haja més i millors empresaris i executius”) i ha manifestat la seua voluntat per “seguir formant i donant suport” nous emprenedors. “El més important és que tots ens sentim orgullosos de ser empresaris perquè contribuïm a la societat generant més riquesa, que si la sabem gestionar, produeix més benestar. Un país depèn dels seus empresaris honestos”.
La presidenta d’EDEM, Hortensia Roig, ha estat l’encarregada d’obrir l’acte. Ha aprofitat per demanar als futurs alumnes del Curs 15x15 que siguen “aprofitant-se” dels professors i de l’Escola. “Feu networking, de les persones aprenem i intercanviem opinions. Hui passem onze hores al dia davant d’una pantalla i els experts adverteixen dels perills de la pèrdua de les relacions interpersonals i de no llegir”, ha recomanat.
Roig ha asseverat que aquests perills poden acabar afectant el teixit empresarial: “No tindrem tant de vocabulari, ni pensament complex, i això suposarà menys competències per donar solucions a les empreses. Ara necessitem persones capaces de pensar molt i molt ràpid. Per això, hem de transmetre valors i l’amor per la lectura”.
15 líders empresarials convertits en professors
L’edició de 2019 del Curs 15x15 d’EDEM impartit en La Marina d’Empreses de València ha comptat amb quinze destacats líders empresarials: Carlos Bertomeu, president d’Air Nostrum; José Ignacio Goirigolzarri, president executiu de Bankia; Luis Aires, president de BP España; José Remohí, president d’Equipo IVI; Francisco J. Riberas, president executiu de Gestamp; Clemente González, president del Grupo Alibérico; Manuel Palma, president del Grupo Palma; Federico Michavila, president del Grupo Torrecid; Enrique Lores, president Imaging & Printing d’HP; Juvencio Maeztu, CFO & Deputy CEO d’IKE; Jean-Charles Decaux, co-CEO de JC-Decaux; Juan Roig, president de Mercadona; Pilar López, presidenta de Microsoft España; Rocío Hervella, CEO de Prosol; i Alberto C. Vollmer, president executiu de Ron Santa Teresa.
També han intervingut Juan Pedro Moreno, president d’Accenture en Espanya, Portugal i Israel i José Carlos Martínez, director mundial d’Estratègia i Planning d’Intel, entre d’altres. A més, Dionisio Campos, director de Fabricació de Ford España; Enrique Silla, CEO de Jeanología; i Anna Colonques, directora financera de Porcelanosa, van acompanyar als alumnes en les visites que es van realitzar a les instal·lacions de les seues respectives empreses.