Després d'analitzar la digitalització de les empreses valencianes, l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques (IVIE) fa una contundent advertència en el nou report L'equipament digital de les empreses valencianes i els reptes de la COVID-19: "Les empreses que encara no contemplen la urgència de digitalitzar-se han de canviar de perspectiva i posar-se a la tasca per a ser més resilients, igual que moltes unitats de l'Administració Pública també haurien de fer-se aquesta reflexió, ja que en alguns àmbits el teletreball a penes està implantat". En dies de telefeina o tancament, qui està treballant gràcies a internet ho està agraint, però no totes les empreses han arribat a aquesta situació en les mateixes condicions.
És el que ha analitzat el nou estudi de l'IVIE de la sèrie sobre els efectes de la COVID-19 en l'economia valenciana. L'informe d'aquest dijous que signen els economistes Joaquín Maudos i Consuelo Mínguez adverteix que tot i que la connectivitat a internet està garantida pràcticament un 99% de les companyies, una cosa és disposar d'ordinadors i altra utilitzar-los per a millorar la capacitat productiva.
I ací radica un dels problemes que situa els valencians en pitjor situació respecte a la comparativa nacional, ja que el percentatge del personal que utilitza ordinador amb connexió a internet és més reduït que la resta de l'Estat (44%, amb 9,5% punts de diferència). "En aquest cas les empreses valencianes ixen mal parades en la comparativa nacional, ja que el percentatge és 9,5 punts inferior al d'Espanya, i això condiciona les possibilitats de fer teletreball, com també ho condiciona que només el 25,6% (4,4 punts menys que a Espanya) del personal dispose d'equips portàtils de les empreses".
Obstacles a l'e-commerce
La venda online també s'està veient dificultada a algunes empreses per les condicions de digitalització. Segons apunta l'IVIE, la meitat de les empreses valencianes que disposen de pàgina web permeten accedir als catàlegs de productes, però només el 20% permeten rebre comandes o reserves i a penes el 12,8% de les empreses empren els seus webs per a fer seguiment de les comandes. Percentatges, adverteixen els autors, similars a la resta de l'Estat.
Tot i que la meitat d'empreses tenen web pròpia, només el 20% permeten rebre comandes o reserves
Tampoc estan la majoria d'empreses valencianes preparades per a aprofitar les bondats del màrqueting digital, ja que l'informe també adverteix que només el 25% de les empreses valencianes (26,7% a Espanya) fan publicitat per Internet i un percentatge similar (26%, tres punts menys que a Espanya) canalitzen les reclamacions a través de la web.
Una de cada cinc empreses fa formació TIC
La formació també és pedra en la sabata per a aquesta ràpida digitalització a la qual moltes s'han vist abocades. Segons el mateix document de l'IVIE, les activitats formatives en Tecnologies de la informació i les comunicacions són mínimes i només una de cada cinc empreses les realitza.
La manca de professionals TIC també és un apunt de l'informe, un fet que ja havia assenyalat fa uns mesos el sector empresarial, ja que l'estudi Previsió d'ocupació i contractació i necessitats de formació 2020 de la Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana (CEV) evidenciava que les empreses del País Valencià necessiten més perfils digitals.