Qui ven un producte en molts països i espais diferents (diverses webs, catàlegs en paper, botigues de clients, Amazon, etc.) sap com de tediós que és haver de canviar alguna part de la informació en tots els llocs: la imatge, la descripció, algun detallet… La solució a aquest problema és utilitzar un sistema de gestió de la informació del producte (PIM, de l’anglés Product Information Management), que sincronitza els continguts en temps real. L’única empresa que facilita aquest tipus de software en l’Estat espanyol es diu Sales Layer i és valenciana.
Darrere estan els castellonencs Álvaro Verdoy (CEO) i Iban Borràs (CTO), que van començar a soles en 2013 i ara lideren un equip de 25 persones que no para de créixer. Vénen del món de la consultoria, i exercint la seua feina, van descobrir que moltes tenien el problema de gestionar milers d’imatges, descripcions i especificacions dels productes, que havien de publicar en diversos espais. Ja no funcionen només amb un catàleg en paper, sinó que tenen un web, sites de clients, marketplaces... “Vam veure que cada vegada hi havia més necessitats en la gestió, però en el mercat no hi havia solucions”, observa Verdoy.
“Ajudem les empreses a digitalitzar la seua informació de producte, pujar-la al núvol i allà connectar-la de manera automàtica amb tots els seus canals de venda”
Es van llançar a la piscina, doncs, amb la primera PIM de l’estat; però no estava buida: van començar amb 120.000 euros procedents de business angels i d’estalvis propis. En 2017 van aconseguir una altra ampliació de capital d’1,2 milions d’euros per multiplicar el nombre d’empreses amb què treballen i augmentar l’equip, que esperen duplicar enguany. Ha passat per acceleradores com Plug and Play i ha rebut inversió de companyies com Global Omnium.
“Ajudem les empreses a digitalitzar la seua informació de producte, pujar-la al núvol i allà connectar-la de manera automàtica amb tots els seus canals de venda. A més, s’unifica en un sol suport i facilita que tots els departaments de l’empresa treballen sobre una mateixa font de dades”, explica el CEO de Sales Layer.
Entre els seus clients està Porcelanosa, Teka o Columbia
El seu client, afegeix, “són els departaments de màrqueting” de les empreses que volen gestionar d’una forma més eficient els seus continguts i presència online. Generalment són del sector industrial, amb un catàleg molt extens de productes molt tècnics (electricitat, fontaneria, climatització o peces per a la indústria) i que factura entre 50 i 150 milions d’euros a l’any. Molts dels seus clients no són coneguts pel consumidor final, però en la seua cartera també hi ha noms populars com ara Porcelanosa, Teka, Columbia, New Era o Le coq sportif.
És l’únic sistema de gestió de la informació del producte que dóna servei en castellà i això li ha permés tenir connexió oficial exclusiva en MercadoLibre, l’Amazon de Sud-amèrica
Com dèiem, en l’Estat espanyol no n’hi ha més PIMs; els seus competidors van néixer al mateix temps en França, Estats Units o Suècia. Això els dóna l’avantatge en Espanya i Sud-amèrica de ser l’únic fabricant i equip tècnic que dóna el servei en castellà. A més, només Sales Layer té connexió oficial amb MercadoLibre, l’Amazon que triomfa en Llatinoamèrica. Sobre l’aparició de més PIMs arreu del món, Verdoy veu el costat positiu: “Això significa que hi ha mercat”.
El futur passa pels Estats Units
Quan van aterrar en 2013, conta que en Espanya les empreses estaven “molt endarrerides” en ecommerce: “No coneixien el PIM i ens va tocar evangelitzar molt. Les coses han canviat molt, ara són les empreses les que venen al nostre web i ens demanen una demo del producte perquè busquen actívament una solució”.
Ara tenen la mirada posada en els Estats Units, on volen obrir una filial perquè és “el mercat més gran” del seu sector; a més, busquen enfortir la seua presència en països molt industrials com Alemanya i Regne Unit, a més de consolidar-se en Espanya i Llatinoamèrica. Ja poden plantejar-se projectes ambiciosos perquè tenen un creixement anual del 300%: van tancar 2017 amb una facturació de 160.000 euros; 2018, amb 650.000 i tenen la previsió de superar enguany el milió i mig.
Bona part de l’èxit de Sales Layer és de Connext, la primera agència de màrqueting industrial d’Europa que guanya el premi Impact Awards de Hubspot per la seua feina amb l’startup valenciana en l’últim trimestre de 2018. Segons les dades facilitades per aquesta empresa, Sales Layer ha obtingut el 87% de les seues vendes gràcies a l’Inbound Marqueting. Un bon exemple que la unió fa la força i que, a vegades, cal delegar responsabilitats.