Soocial Distance és la solució guanyadora del Repte Aules Covid Free convocat per la Fundació Prosegur aquest darrer mes de juny i aquest dijous s'ha iniciat la seua prova pilot al Col·legi Liceu Hispà de Paterna (València). El projecte és la solució guanyadora entre les més de 85 startups diferents, procedents de 20 nacionalitats que es van presentar i suposa la instal·lació d'uns localitzadors que, juntament amb els tags en forma wearables, permeten controlar que els alumnes d'Infantil mantenen la distància de seguretat entre els grups “bombolla” tant a les aules com al pati d'esbarjo.
L'eina, desenvolupada per la startup valenciana Nothingbutnet, nascuda al Parc Científic de la Universitat de València, permet detectar i posicionar a cada alumne en temps real amb un sistema de localització d'alta precisió. D'aquesta manera és possible determinar el manteniment del “espai de seguretat” de cada alumne. Tal com expliquen els creadors, en cas que la distància de seguretat entre els usuaris de dos grups diferents siga menor de 1,5 metres, els dispositius emeten vibracions d'avís. "D'altra banda, si un alumne es contagiara, es podria traçar, de manera anònima, amb quins dispositius ha mantingut contacte estret, permetent al col·legi realitzar les comunicacions pertinents als pares d'aquests contactes", apunta l'organització.
Les dades de posicionament són analitzades posteriorment per a extraure mapes de calor d'ocupació de les aules i el pati. Aquestes dades permeten planificar l'ús dels espais i les tasques de desinfecció de manera més eficient. Finalment, amb el projecte pilot es pretén validar si aquesta tecnologia és d'utilitat a l'hora d'ensenyar a xiquets preescolars a identificar el seu grup bombolla i respectar la distància de seguretat amb els altres grups.
La startup Nothingbutnet, nascuda al Parc Científic de la UV, té experiència en tecnologia de 'tracking' en el bàsquet i en la natació
En paraules de Javier Bosch, CEO de Soocial Distance, “amb la nostra experiència en la tecnologia de tracking en el bàsquet i en la natació, hem desenvolupat una solució que no sols augmentarà la seguretat dels espais, sinó que a més permetrà dotar al col·legi de múltiples avantatges que el convertiran en un espai intel·ligent”. Nothingbutnet, l'empresa creadora del projecte, es dedica al desenvolupament de noves tecnologies i aplicacions que milloren el rendiment dels jugadors i optimitzen també l'eficiència de les federacions i els clubs esportius.
Per a José Daniel García Espinel, director d'Innovació de Prosegur, “la tecnologia és un dels grans aliats per a recuperar la interacció social en espais d'afluència massiva com els col·legis i universitats. Una vegada més, l'ecosistema innovador ens ha donat la millor resposta enfront d'aquest desafiament social. Un repte tan important com la tornada al col·le requereix una solució integral que pose a l'abast de tots els agents involucrats les eines necessàries per a garantir la seguretat en la tornada presencial a les aules”. Per part seua, la directora del centre, Nieves Garrido, ha assenyalat que "aquest projecte és una mesura de prevenció sanitària; contribueix, promou i permet l'aprenentatge d'aquestes mesures, per això estarà inclòs en el Pla de Contingència elaborat pel col·legi".
El director d'Innovació de Prosegur destaca que "una vegada més, l'ecosistema innovador ens ha donat la millor resposta enfront d'aquest desafiament social"
El projecte inicia la fase de prova aquesta setmana i, si els resultats són positius podrà ser implementat posteriorment en qualsevol centre educatiu. El Repte Aules Covid Free és una iniciativa conjunta de la Fundació Prosegur i l'àrea d'Innovació de la companyia dins del programa d'innovació oberta COME IN. Amb aquest programa es busca desenvolupar solucions que ajuden a restablir l'educació presencial, creant espais segurs i lliures de la Covid-19.