"Abans de la Covid nosaltres ja havíem començat a canviar. Busquem el nostre nínxol, models diferents perquè creiem que és possible canviar el model de sol i platja", explica, en resposta a una pregunta de VIA Empresa, Mayte Botella. Empresària alacantina, regenta l'hotel rural Bellevall en el paratge del Penó de l'Ofra a Agost (Alacantí). La seua idea sorgeix del projecte Agrotur-labs, orientat a turistes interessats en experiències a la seua finca de producció agroecològica. Ho ha explicat aquests dies en un seminari web organitzat pel CEEI València i de la mà de Turisme Emprén de la Generalitat Valenciana.
L'hotel de Botella està dins d'una finca agrícola en què es produeix raïm de taula, un sector molt important al sud d'Alacant. Amb la Covid, explica que han reorientat el seu projecte, canviant fins i tot el turista al qual es dirigien. "Pensàvem inaugurar amb un esdeveniment però hem generat idees noves, buscant sinergies amb els companys. Finalment hem obert aquesta setmana amb els primers clients que, sorprenentment són alemanys i buscaven el contacte amb la natura", explica l'hostalera. Ara, en aquesta segona fase, demana ajuda a les Administracions, perquè "en la primera hem posat molta il·lusió, però necessitem compartir i llevar-li les penes a la gent", considera.
Botella: "Finalment hem obert aquesta setmana amb els primers clients que, sorprenentment són alemanys i buscaven el contacte amb la natura"
Com explica Maria José Portalés, de Turisme Emprén, moderadora del seminari, els plans que s'havien dissenyat per a altres temps s'han avançat. El ritme ha canviat. Així també ho ha vist la tecnològica Bubble, com explica la seua responsable Eva Pascual. Especialitzada en el B2B, la companyia ha desenvolupat durant el confinament dues eines que "han arribat per a quedar-se" en el sector turístic: MiCuit, plataforma de carta digital per a la restauració, que evita els contactes i garanteix la higiene, i SIA, un projecte de vídeos immersius enfocats al turisme rural.
"Vam veure que calia adaptar-se i reinventar-nos. Seguim unes pautes i en principi el que vam fer és analitzar, parlar molt amb clients d'agències de viatge, d'hostaleria. Quins problemes tenien ells i vam anar a buscar solucions. Així, hem creat aquest parell de productes que pensem que podrien ser útils, ja que nosaltres volíem productes útils a llarg termini, que existiren per a quedar-se i ajudar a les empreses perquè tot i que la tecnologia sempre sona molt cara, intentem que siga assequible", explica Pascual.
Pascual: "La tecnologia sempre sona molt cara, però intentem que siga assequible"
Un altre exemple és el de Tourism Health Mediterranean, radicada a Novelda. David Torreblanca, el seu CEO, explica que han treballat per focalitzar la seua proposta en la necessitat actual del sector. "Nosaltres vam fer un estudi i també la Generalitat Valenciana va fer un altre sobre com anaven a vindre els turistes i tots dos estudis van mostrar que creixerà el turisme familiar o entre amics amb un màxim de dues unitats familiars. I això ens va vindre molt bé i ens ha permés fer un conveni amb l'Ajuntament d'Alfàs del Pi, Naturalesa i salut, en el qual es potencia l'activació del turisme nacional perquè accedisca a espais amplis, amb distància social", explica Torreblanca.
El seu projecte treballa l'oferta de turisme wellness al continent europeu: reproducció assistida, estètica i salut són motius per a viatjar al País Valencià, principalment a la Costa Blanca, per a molts europeus.
Canvis necessaris
Tot i que en turisme les generalitats "són impossibles", com adverteix Portalés, la tècnica explica que des de Turisme CV durant la Covid s'ha buscat pautes per a cada tipus d'empresa. Entre els aspectes comuns, les tendències apunten que en 2021 arribarà la nova era de creixement ètic perquè ja s'està passant del transhumanisme al transturisme: "L'oferta turística ha sabut adaptar-se al que estava passant, l'Administració s'ha sabut adaptar també", manté Portalés.
Ara, a banda de potenciar les platges segures, l'Administració valenciana està posant el focus també en el turisme d'interior, "on ens havíem enfocat menys a la Comunitat Valenciana. Ara s'ha revalorat més el slow tourism, on el storytelling és súper important, buscant la marca personal. Perquè això és el que es transmet al client final".