Un Corredor "verd i digital" que connecte amb Madrid?

La fundació Conexus, que promou les relacions valenciano-madrilenyes, defensa una nova infraestructura central de connexió amb el País Valencià aprofitant la transformació que impulsaran els fons europeus

Viaducte de Buñol en l'autovía A-3 direcció a València | iStock
Viaducte de Buñol en l'autovía A-3 direcció a València | iStock
Neus Navarro | VIA Empresa
Exdirectora de VIA Empresa
València
04 de Novembre de 2020
Act. 04 de Novembre de 2020

"Crec que és compatible defensar l'Espanya no radial amb enfortir un eix corredor". El Corredor del qual parla l'exministre Jordi Sevilla és "el primer Corredor verd i innovador d'Europa", que la Fundació Conexus Madrid-Comunitat Valenciana ha anunciat que vol presentar als governs autonòmics d'ambdós territoris en uns dies. Una proposta que buscarà el finançament dels fons europeus per a la recuperació post-Covid i que implica una mirada transversal de les deficiències en connectivitat que registren el transport de mercaderies i la logística entre Madrid i València.

 

Sevilla, que aquest dimecres ha participat en la presentació en streaming de l'estudi elaborat per l'Institut Valencià d'Investigacions Econòmiques (IVIE) sobre les relacions d'ambdós territoris (encarregat per Conexus), opina que un Corredor verd no competeix amb altres corredors europeus. "Crec que si s'aconsegueix també atrau atenció i es generen altres relacions; les relacions econòmiques i socials seran molt més intenses en altres regions com més intens siga el grau d'avançament d'aquest corredor. No només no es competeix, sinó que generarà altres situacions".

Sevilla, valencià, comparteix espai al Consell assessor amb el també exministre alacantí Pedro Solbes, l'actual director del Museu Reina Sofía, el borrianenc Manuel Borja-Villel; o l'historiador valencià Felipe Garín, que també va dirigir el Museu del Prado. Poder valencià a la capital.

 

Competència d'infraestructures al Mediterrani?

Planeja sobre la proposta la incidència (negativa o no) que aquesta proposta podria tenir sobre el Corredor Mediterrani, la gran reivindicació que els empresaris valencians han fet seua aquests anys, amb especial impuls de l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) a través del moviment civil #VullCorredor, creant una sintonia evident entre Barcelona i València, les dues competidores.

La proposa del Corredor amb Madrid busca reforçar el lideratge comercial entre País Valencià i Madrid, que deixa en segon lloc les relacions comercials amb Catalunya

Francisco Pérez, economista i director d'investigació de l'IVIE, ha participat en la presentació ha valorat que "no han de ser objectius contraposats, en cap cas. L'aposta del Corredor Madrid-València prioritzarà també la urgència de completar el Mediterrani amb unes connexions eficients", ha valorat.

Per la seua part, Rafael Doménech, responsable d'anàlisi econòmica del BBVA, ha valorat com a positiva la proposta de Conexus -i dels empresaris que hi formen part- d'aliar-se amb Madrid, "com una estratègia d'aprofitar les relacions econòmiques, socials i culturals per a convergir amb regions de més gran nivell de benestar".

Pérez (IVIE): "L'aposta del Corredor Madrid-València prioritzarà també la urgència de completar el Mediterrani amb unes connexions eficients"

El fet de finançar-ho amb les ajudes europees post-Covid és per a Pérez una bona idea perquè "el reforç verd i digital del Mediterrani encaixa amb la filosofia dels fons europeus que volen apostar tant per la recuperació com per la transformació del model". Doménech, en aquest aspecte ha afegit que la proposta hauria de comptar amb l'actuació publicoprivada perquè les empreses són les que han d'executar aquests projectes i rendibilitzar-los".

La proposta de Conexus ha anat refrendada amb l'estudi de l'IVIE que, entre altres, revela que els principals accionistes de les empreses valencianes són accionistes madrilenys, i viceversa. A més, "en un país que mou les seues mercaderies principalment per carretera -ha explicat l'economista responsable de l'estudi Joaquín Maudos-, el ferrocarril només representa un 5% en el transport de mercaderies espanyoles però entre Madrid i València és d'un 30%", han afegit com a argument.

En la presentació inicial, el president de Conexus, l'empresari valencià Manuel Broseta, ja ha advertit que l'eix és una realitat que "uneix dues comunitats complementàries, entre les quals l'entramat de ports permet que el València siga el port de Madrid, la seua porta a la mar, sense oblidar els intensos enllaços". En la seua proposta, Broseta també ha fet referència l'ampliació i digitalització del Port de València i a la plataforma intel·ligent d'intercanvi de mercaderies en l'A-3, la principal carretera que connecta amb Madrid, com a elements dinamitzadors del nou Corredor que preveuen impulsar.

'Madrilenyofòbia' i altres rivalitats

A banda de l'estudi, que evidencia amb xifres les excel·lents relacions comercials i demogràfiques entre la capital espanyola i el País Valencià, els ponents han reflexionat sobre la competència que a escala fiscal està produint-se entre territoris. El recent estudi de l'Agència Tributària Valenciana que xifra en 60 els grans patrimonis valencians que han simulat trasllats de domicili a Madrid és la base de l'acusació de dúmping fiscal que s'enarbora des de la Generalitat Valenciana, com ja va deixar clar la seua directora general Sònia Díaz en una recent entrevista amb VIA Empresa.

"Llegint la premsa escoltava a (Isabel) Ayuso parlar que es fomentava una certa 'madrilenyofòbia', i a la Generalitat que si Madrid era aspiradora fiscal i estava fent competència. Creieu en això?", ha preguntat als ponents Sevilla. Doménech ha sigut prudent contestant que "el disseny del sistema fiscal dóna capacitat a les comunitats autònomes a competir entre elles. Crec que tota la competència queda exclusivament en la provisió".

Per la seua banda, Pérez, més rotund amb la resta de reivindicacions valencianes, ha afirmat que "no es pot negar que tot i que l'impost de societats no està descentralitzat, sí que hi ha dos impostos, el de successions i patrimonis, que són sobre els quals Madrid ha actuat amb fermesa". Amb tot, ha continuat, "el sistema de finançament està deslegitimat per les seues asimetries, i no abordar-lo té conseqüències. Si pensem que és una bona idea tindre un Estat descentralitzat, també hem d'estar disposats a pensar que hi ha diferències en el pla fiscal".

Francisco Pérez també ha constatat la "falta de visibilitat valenciana en Madrid. Crec que hem de fer un esforç per mostrar simplement la realitat de les coses. Per a molts madrilenys és una sorpresa que diguem que la renda per càpita dels valencians està 12 punts per sota, però ho està i ho hem de dir", ha explicat.