València, el cul de sac del Corredor Mediterrani

El pas de l'Alta Velocitat per la ciutat del Túria és l'únic tram del País Valencià que encara no està en obres

L'Estació del Nord de València és un punt crític del Corredor Mediterrani
L'Estació del Nord de València és un punt crític del Corredor Mediterrani
València
27 d'Agost de 2019

Fins a l'any 1990, el gran nus del transport per carretera d'Europa a Algesires estava a l'entrada nord de València. Li deien "el semàfor d'Europa" perquè era l'únic que es trobava un viatger danés en tot el seu trajecte per la costa; també va ser conegut com "la senda dels elefants" per un motiu obvi: a penes cinc quilòmetres es podien recórrer en 10 minuts, amb sort, o es podien convertir en una infernal processió amb trànsit. Trenta anys després ens trobem que el Corredor Mediterrani ferroviari també compta amb un obstacle a la capital del Túria. El gran cul de sac, l'únic tram que encara no està en obres al territori valencià, és el pas per València. Per a assolir-lo és necessari el reclamat túnel passant a l'estació central de la ciutat, un projecte que en l'actualitat està en estudi i informació pública.

 

Segons les dades de l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), el Ministeri de Foment s'ha compromés a iniciar les obres del túnel passant de doble via i ample ibèric amb tercer carril en 2020 i terminar-les en 2025. La reconversió a ample internacional hauria d'arribar eixe any. Ja va tard: va superar la declaració d'impacte ambiental fa anys, però la crisi va aturar la licitació.

València té hui dia una peculiaritat ferroviària. Té dues estacions de tren i molt a prop l'una de l'altra: l'estació del Nord i l'estació provisional Joaquin Sorolla, punt d'eixida i arribada dels trens d'Alta Velocitat (AVE i Euromed). Aquesta última es va inaugurar en desembre de 2010 i hui pocs recorden que la intenció era que fos temporal.

 

L'Estació de Joaquin Sorolla a València havia de ser provisional

L'Estació de Joaquin Sorolla a València havia de ser provisional

Francisco Garcia Calvo, exferroviari, enginyer industrial i assessor tècnic d'AVE, explica que el túnel passant "pot esperar, però no massa" i "és molt important" des del punt de vista de la intensitat del trànsit ferroviari. Ara hi ha un túnel (de Serreria) pel qual passen tots els trens procedents del sud i centre de l'estat espanyol que es dirigeixen cap al nord des de València; si deixara de funcionar per problemes tècnics o per inundació, els trens que van al Port de Sagunt, per exemple, haurien d'anar a Madrid i tornar a baixar per Saragossa. "Tot passa pel túnel de Serreria, de dues vies, i està a la vora del col·lapse", denuncia Garcia.

La previsió és que l'actual túnel es dedique en exclusiva al transport de mercaderies i que el túnel passant assumisca els trajectes amb passatgers. "Amb això, l'estació del Nord deixaria de ser una estació-terme i passaria a ser estació de pas", afegeix el tècnic.

El no-AVE de Castelló a València

Actualment cap quilòmetre del traçat ferroviari per la costa al País Valencià permet el pas de l'Alta Velocitat. Com és possible, doncs, que hi haja AVE entre Castelló i València? Perquè el continent, el tren, és AVE, però no la velocitat. Procedent de Madrid, arriba a velocitats de 350 km/h fins a la capital de La Plana; des d'allà, però, ha de reduir la velocitat perquè passa a circular per un carril d'ample mixt que només té capacitat per a 160 km/h.

L'AVE triga més entre Castelló i València que l'Euromed i es triga gairebé el mateix de Madrid a Alacant, que d'Alacant a la capital del Túria

La realitat és que hui molts trens AVE tarden més que l'Euromed en traslladar els viatgers de Castelló a València i a un preu més car. Qualsevol persona pot consultar al web de Renfe que els Euromed direcció sud necessiten entre 42 i 50 minuts (depenent de l'hora d'eixida), mentre que els AVE tarden de 45 a 48 minuts. Cap al nord, la connexió entre les capitals valencianes es fa en 38 minuts, mentre que l'Alta Velocitat requereix entre 42 i 50 minuts. Els preus de l'Euromed oscil·len entre els 16,45 i els 19,60 euros, mentre que l'AVE costa 28,40 euros.

Alacant, més a prop de Madrid que de València

I com és (i serà) la connexió entre les dues grans capitals valencianes, Alacant i València? Ací trobem tres trams que actualment estan en obres. En el primer, de València a Xàtiva, s'està treballant la doble via d'ample internacional ("només li falta la senyalització des de fa dos anys") i el Ministeri s'ha compromés a fer l'enllaç d'ample ibèric amb tercer carril amb la factoria Ford en Almussafes, tot previst per al 2022. AVE reclama, a més, una nova doble via per la costa, actualment no projectada.

Seguim viatjant cap al sud. El segon tram, Xàtiva-La Encina, té una doble via d'ample ibèric i està en obres una nova via similar per a reconvertir l'altra en internacional. És considerat per AVE com "el nus que vertebra nord i sud"; Garcia assegura que "quan estiga fet" els valencians tindran "l'anhelat AVE regional de Castelló a Alacant", que "fa dos anys que hauria d'estar acabat". El Ministeri preveu que la conversió a l'ample internacional s'assolirà en 2022.

L'últim tram "té molt de trànsit de trens sense bones connexions" i és La Encina-Alacant-Múrcia, un important corredor agrícola. Hui ja funciona la doble via d'ample internacional entre La Encina i Alacant (per allà passen els trens de Madrid cap a la capital alacantina), però d'Alacant a Múrcia la connexió és precària: hi ha via única d'ample ibèric. Entre els compromisos del Ministeri està la posada en marxa de la doble via d'ample internacional Monforte-San Isidre, via única d'ample internacional San Isidre-Múrcia i la connexió Elx-Aeroport d'Alacant amb via d'ample internacional.

Hui la connexió en tren entre els dos pols urbans més importants del País Valencià, València i Alacant (a 160 quilòmetres de distància), tarden entre 1 hora i 35 minuts (Euromed) i 2 hores i 10 minuts (Talgo). En canvi, en només 10 minuts més (2 hores i 21 minuts) pot arribar un viatger d'Alacant a Madrid, ciutats separades per 420 quilòmetres, més del doble de distància. Per això, enfront de les infraestructures radials, els empresaris valencians reclamen el seu "AVE regional".