• Arc Mediterrani
  • Vandellòs-Tarragona, en funcionament al primer trimestre de 2019

Vandellòs-Tarragona, en funcionament al primer trimestre de 2019

L'Alt Comissionat pel Corredor Mediterrani avança les millores que afecten la infraestructura entre les quals es troba la licitació d'obres d'ample estàndard entre València i la factoria d'Almussafes

El Corredor Mediterrani connecta l'Arc Mediterrani amb Europa | iStock
El Corredor Mediterrani connecta l'Arc Mediterrani amb Europa | iStock
Neus Navarro | VIA Empresa
Exdirectora de VIA Empresa
València
06 de Novembre de 2018

A falta de l'aprovació per part del Consell de Ministres, l'Agència de Seguretat ferroviària ja estudia els informes del tram Vandellòs- Tarragona, que estarà operatiu a principis i Adif ja treballa en la licitació de les obres per incorporar l'ample estàndard entre València, Font de Sant Lluís i Almussafes, on s'ubica la factoria Ford. Un total de 18 quilòmetres, on estava la plataforma però no l'ample internacional, que suposarà un avanç per a les grans empreses valencianes.

 

Ho ha avançat aquest dimarts a València el recentment nomenat Alt Comissionat pel Corredor Mediterrani, Josep V. Boira, durant l'últim Fòrum Valencià pel Corredor Mediterrani de la present legislatura. La trobada forma part de la celebració del Corredor Mediterrani al País Valencià en què es ret homenatge a la figura d'Ignasi Villalonga, qui ja pel 1918 demanava una realitat ferroviària que encara es reclama hui en dia.

 

La posada en marxa del tram tarragoní que connecta amb Castelló "reduirà en mitja hora el viatge d'Alacant a Barcelona i ens permetrà guanyar en fiabilitat", ha apuntat Boira, conscient de la 'mala imatge' que tenen les connexions ferroviàries per a passatgers entre Catalunya i el País Valencià. Les novetats de la infraestructura que coordina les ha volgut explicar en València, dies abans de marxar cap a Brussel·les, on entre els dies 19 i 22 es decidirà la inclusió del Corredor Cantàbric-Mediterrani entre les línies ferroviàries prioritàries per a Europa. "És una fase interessant en què anem a tindre contactes bilaterals. Serà una cita important", ha destacat Boira, qui participarà en representació de l'Executiu espanyol.

corredor mediterrani vicent boira

Boira, Salvador i Ferrando a l'acte pel Corredor Mediterrani a València | Neus Navarro

També ha anunciat que es farà la licitació de la reordenació de l'estació de Font de Sant Lluís i la compra de les travesses per convertir la via de Castelló a Vinaròs.

Nou càrrec institucional

Entre les altres novetats que Boira, exsecretari autonòmic d'infraestructures valencià i bon coneixedor de l'anhelada infraestructura, ha conformat un equip d'11 persones i que en "esta etapa nova en què portem dos mesos de treball anem més enllà de la senzilla coordinació de les obres. Tanmateix, ha destacat que la figura de l'anterior coordinador, càrrec que ocupava Juan Barios, era "insuficient".

Boira s'ha reunit amb els grans operadors ferroviaris per a conéixer la seua opinió, mensualment amb Adif i el Ministeri de Foment –"hem fet una reunió on plantegem els problemes que hem vist". En aquest sentit, i malgrat els avenços que s'estan produint, Boira considera que hem d'apostar per una inauguració progressiva del Corredor Mediterrani: "No tindrem mai un dia en què s'inaugure tot el Corredor, sinó que tenim posat l'ull en l'obra i l'altre en el servei per veure com es pot donar servei a empreses i persones".

En l'acte, la consellera valenciana d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, Maria José Salvador, ha remarcat que amb el recent nomenament de Josep V. Boira és que "d'alguna manera ens dóna la centralitat a València, és ara o mai el moment, ara o mai hem d'apostar per eixos pressupostos de l'Estat del 2019, espere que vegem reflectit. Nosaltres hem fet els deures però la infraestructura també necessitarà plataformes intermodals per a l'intercanvi de mercaderies", ha recordat. En el seu discurs hi ha demanat que "es reconega el 10% del PIB que representem els valencians, perquè nosaltres no volem menys avantatge que la resta de competidors europeus".

D'altra banda, l'actual secretari autonòmic, Lluís Ferrando, ha estat molt eloqüent en la descripció de per què el País Valencià necessita la infraestructura: "El Govern valencià està apostant per un nou model social i econòmicament sostenible i per això necessitem un nou impuls a la indústria, una agricultura que supere les dificultats i que siga capaç d'utilitzar el territori i el clima perquè tornem a ser la millor agricultura d'Europa".