Quan en Guillermo Marcet va veure les vambes Salomon que el trailrunner Kilian Jornet duia en una foto a Instagram, va voler comprar-les. Va ser impossible. Aquesta frustració va ser l'espurna que el va motivar a emprendre i crear Athlepic, una aplicació des d'on comprar els productes esportius que es veuen a les xarxes socials. Una bareja entre xarxa social, ecommerce i comparador de preus que facilita la vida a influencers i marques.
Aquesta aplicació soluciona la "frustració" de no trobar informació sobre la roba que duen esportistes i instagramers a les xarxes socials, de manera que proporciona els noms dels models, preus, botigues online on es poden adquirir, etc. "El procés des que veus alguna cosa en una xarxa social fins que ho compres és dispers i complicat i molta gent desisteix", explica Marcet, fundador de la startup. Athlepic vol resoldre la frustració dels usuaris i recuperar les vendes potencials "mastodòntiques" que perden les marques.
El procés és fàcil. Quan un usuari obre l'aplicació pot escollir quines fotos d'instagram apareixen a Athlepic o pujar fotos a l'aplicació directament i després compartir-les a les seves xarxes. El pas següent és etiquetar els productes amb uns hexàgons a mode d'etiqueta "i de manera molt fàcil". L'usuari només ha de seleccionar el producte, l'equip de l'aplicació ja ha fet prèviament la feina de recerca d'informació sobre cada peça de roba, complement o sabates en una base de dades de més d'un milió de productes. Per cada compra realitzada, Athlepic s'apunta una comissió.
"Athlepic mostra de quin model es tracta, quant costa" i dóna informació de l'estil: "Característiques tècniques de les sabatilles, on comprar-les, comparador de preus i quant costa a cada botiga, reviews d'altres usuaris i altres fotos d'usuaris que han penjat aquelles sabatilles, per exemple", detalla l'emprenedor.
"Tenim dos tipus d'usuaris, els influencers que publicaran moltes fotos però no comprarn i els usuaris que no pujaran fotos però són compradors potencials", detalla Marcet. Per promoure l'us de l'aplicació, Athlepic ha començat a col·laborar amb atletes famosos i populars a les xarxes socials, com ara Joan Pedrero, Jaume Leiva, Jordi Garcia i MiriamCasillas, que s'enduen una comissió per cada venda a través del seu perfil. "Fem molt més fàcil i directa la seva activitat, perquè els influencers només monetitzen mitjançant acords i patrocinis amb marques", afirma.
Amb Athlepic les marques poden mesurar amb dades el retorn de la seva inversió en influencers
Athlepic, que de moment està disponible per a Android, ofereix, també, un panell d'estadístiques "molt interessants per a influencers i marques" per millorar el seu rendiment: amb Athlepic les marques poden mesurar amb dades el retorn de la seva inversió en influencers. Si fins ara l'única manera de saber l'impacte de l'activitat d'un influencer amb una marca eren els likes, amb Athlepic es pot saber quantes compres ha provocat una foto.
Marcet es va plantejar l'aplicació com un plug-in d'Instagram en un principi, però quan Facebook la va comprar, va complicar aquesta via. Posteriorment Athlepic ha esdevingut una aplicació que ofereix més valor afegit per si mateixa que com a complement d'una altra aplicació.
Una fustració compartida
La idea va sorgir el 2016: "Jo sóc molt esportista i segueixo a molts esportistes amb influència, m'encanta Kilian Jornet", recorda. Marcet volia comprar unes vambes que duia l'alpinista i va viure en primera persona la frustració de no trobar un producte que desitjava. Altres amics també tenien el mateix problema. Marcet, que va estudiar dret i es dedicava a assessorar legalment startups, va decidir fer el salt i emprendre.
El primer pas va ser muntar un equip: "És el més important i el més difícil". Va començar amb dos amics, però no va funcionar: "A vegades per salvar l'amistat enfonses el projecte". Actualment l'equip d'Athlepic compta amb 6 persones i estan incubats a Barcelona Activa.
La primera versió de l'aplicació va veure la llum a l'octubre del 2017. En una primera tanda de 1.500 descàrregues han provat el funcionament, après i corregit errors. El llançament definitiu, que inclourà iOS, serà a principis d'abril. L'objectiu per enguany és afegir més esports al portafoli: "Hem començat amb triatló, són els que més comparteixen en xarxes socials, els que més diners gasten i els més entusiastes amb la tecnologia". El segon és tancar una ronda de finançament d'entre 200.000 i 300.000 euros.