Avui dia la intel·ligència artificial té un problema: escaneja dades, però no les entén. Pot portar el registre dels canvis de temperatura d'una habitació, però no pot predir quan s'hi estarà bé i quan no; o no pot analitzar els documents que entren al banc, només digitalitzar el text.
O potser caldria dir que la IA tenia aquest problema, perquè la startup Atomian, amb seu a Sant Cugat del Vallès, ha creat uns sistemes basats en coneixement amb la capacitat d'entendre el llenguatge natural. Més concretament, "un conjunt d'estructures de dades i algoritmes que repliquen les funcions cognitives", apunta el CEO i cofundador, Miquel Montero, que assegura que es tracta d'una tecnologia que també permet a les persones preguntar-los sobre el coneixement adquirit.
A més de tractar-se d'un sistema que fa una passa endavant en l'anàlisi de dades, es presenta també com un salt més cap a l'automatització de processos: "Com que som capaços d'entendre els documents i informacions que arriben, podem ampliar les possibilitats que ja existeixen al voltant de l'automatització".
La companyia, que va néixer el 2011, presenta aquest dimecres tots els avenços fets en aquests sis anys d'investigació i feina. O el que seria el mateix, una tecnologia que ha demostrat tenir una aplicació transversal.
Aplicacions a mida per a cada sector
El soci majoritari és Montero, però compta amb prop de 26 partners entre els altres set fundadors, fons d'inversió i treballadors amb participació en la companyia. Sobre aquests últims, el CEO reconeix que no és una estratègia habitual a Europa, però que considera beneficiosa per a la implicació de l'equip i adequada pel tipus de producte: "Per a una empresa com la nostra que partia de zero com a projecte empresarial i com a tecnologia, sabem que hi ha molts riscos, però també molts guanys i volem que tothom hi participi". També han tancat tres rondes de finançament que els han permès obtenir un milió i mig d'euros de finançament.
Les aplicacions es van desenvolupar després de visitar més de 300 empreses a qui explicaven la tecnologia. "Buscàvem parlar directament amb les persones, presentar-los el sistema i preguntar què es podria fer amb tot això", assenyala Montero, "veure que hi havia arguments que es repetien ens va fer identificar que hi ha un gran problema de gestió".
D'una banda, les grans organitzacions tenen massa dades emmagatzemades en els sistemes informàtics que no s'utilitzen. De l'altra, extreure-les per analitzar-les pot suposar mesos. Amb tot això, van decidir que la primera aplicació seria agilitzar l'obtenció de les dades per tenir-ho en dies i donar accés al coneixement sense haver de passar per l'informàtic, que es pugui preguntar directament a la màquina.
El primer producte va ser Atomian Medical Records, destinat a hospitals i centres d'investigació biomèdica. "Entenem que allà tenen un problema encara més gros que a les organitzacions perquè gran part de la informació que contenen és text, són dades no estructurades, perquè és el que escriu el metge", apunta Montero. Un símptoma o patologia es pot explicar de diverses maneres o una paraula clau pot estar inclosa en diversos estudis. Amb l'eina de la startup, els professionals poden preguntar directament al sistema i amb més rapidesa quants pacients tenen un símptoma determinat, quants han seguit un tractament concret o altres qüestions. Ja treballen amb els hospitals de Granollers, Sant Pau i el Clínic, entre altres, i també han guanyat un contracte menor del Departament de Salut.
La segona aplicació està destinada al sector bancari i té un ús similar: agilitzar l'obtenció de dades. També han rebut peticions d'empreses, però n'han desestimat algunes i altres formen part dels objectius del 2018.
Per al CEO, el fet de treballar directament sector per sector els permet modelar una tecnologia que s'adapta perfectament a les necessitats de cadascun.
Treballar bé el producte per créixer
Aquest 2017 la companyia tancarà els prop de sis o set projectes que el CEO assegura que tenen entre mans, mentre que la consolidació ha d'arribar el pròxim any amb la finalització dels prop de 40 programes que tenen a l'espera. "El que estem fent és construir les eines que automatitzen tot el procés d'ingesta de dades aprofitant els projectes inicials", detalla, i recorda que ara s'estan dedicant sobretot a testejar les eines desenvolupades per oferir a les consultores un producte eficaç per implantar.
Malgrat que Montero sap que no hi ha cap empresa amb una tecnologia capaç de cobrir totes les necessitats, sí que és conscient que en el mercat hi ha competidors sectorials: "Hi ha gent que intenta resoldre els mateixos problemes amb altres tecnologies. Si no tinguéssim competidors, significaria que no hi ha mercat, però els tenim. Per sort, nosaltres ho cobrim tot".
El seu sistema és fàcilment exportable, però l'objectiu inicial és consolidar el mercat local. Ja compten amb alguns clients a Madrid i una plataforma traduïda a l'anglès, l'espanyol i el català, de manera que els països de parla anglesa serien els primers. No obstant això, un cop s'abordi la internacionalització, Montero sap que caldrà fer grans inversions per oferir noves llengües, "el que no només suposa paraules, sinó també fer que el sistema aprengui i entengui unes estructures gramaticals molt diferents", explica per fer entendre que el cost és molt elevat.