• De l'automoció a la mobilitat, dissenyant el futur

De l'automoció a la mobilitat, dissenyant el futur

29 d'Octubre de 2021
Act. 30 de Desembre de 2022
Isabel Perea

La reflexió global sobre la sostenibilitat del nostre planeta va començar durant el passat mil·lenni. Des d'aquell moment, vam assistir a esdeveniments que van culminar amb acords i normatives orientades a la restricció d'emissions dels gasos d'efecte hivernacle. El primer esdeveniment internacional més rellevant i conegut va ser el protocol de Kyoto, que va posar en funcionament la Convenció Marc de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic, comprometent els països industrialitzats a limitar i reduir les emissions contaminants de conformitat amb la capacitat productiva de cada un.

No obstant això, la falta de rigor en el compliment d'aquells acords de caràcter voluntari va fer que les autoritats competents endurissin encara més les seves polítiques, culminant l'any 2017 amb l'aprovació a Europa d'un nou protocol d'emissions (WLTP), que tenia com a objectiu establir un estàndard global per determinar els nivells de contaminants, emissions de CO₂ i consum de combustible dels cotxes tradicionals, híbrids, i automòbils elèctrics purs.

Els Objectius Mundials de Desenvolupament Sostenible (ODS) són una crida universal a l'adopció de mesures que posin fi a la pobresa, protegeixin el planeta i garanteixin que totes les persones gaudeixin de pau i prosperitat. Aquest entorn crea, sense cap dubte, noves oportunitats, però també amenaces, que afecten tots els sectors de manera general, però d'una manera molt rellevant l'àmbit de la mobilitat.

La pandèmia ha obligat a dotar d'una major rellevància les tecnologies digitals i les plataformes virtuals que fomentaran una major automatització de les línies de producció

Acabada d'iniciar una nova dècada, res feia preveure en aquells moments el que viuríem; el món paralitzava la seva activitat a conseqüència de la pandèmia ocasionada per la covid-19, sent el sector de l'automoció un dels més afectats, i a llarg termini. Els impactes en termes de mobilitat, que es recuperen tímidament als països més immunitzats, podrien portar com a conseqüència uns nous usos, costums i comportaments quant a les nostres necessitats de mobilitat. De fet, els ciutadans estan transformant les seves preferències per desplaçar-se, modificant hàbits de consum. La primera opció d'una jove urbanita no és ja comprar un automòbil en propietat, sinó llogar o subscriure's a un servei de mobilitat que mescla diferents tecnologies. Però no és clar que aquesta tendència sigui definitiva o perduri en el temps.

El sector de l'automoció s'està enfrontant a grans desafiaments derivats dels impactes de la covid-19, i entre altres implicacions, aquest període ha obligat a dotar d'una major rellevància les tecnologies digitals i les plataformes virtuals que fomentaran una major automatització de les línies de producció. Malgrat la crisi sanitària actual, el compromís de la indústria amb la mobilitat del futur passa per continuar invertint en desenvolupaments tecnològics de zero i baixes emissions.

Si hi ha un sector implicat amb les noves tecnologies és el de la mobilitat sostenible

Amb el ràpid desenvolupament de solucions tecnològiques dels últims anys, estem presenciant el sorgiment d'un nou ecosistema de solucions de mobilitat urbana que són més eficients, netes i sostenibles i les aliances estratègiques entre diferents sectors estan marcant des de fa anys el desenvolupament de la mobilitat sostenible a Espanya. Parlem d'un sector de significativa rellevància econòmica i social, i que és tractor de diverses activitats complementàries de la nostra economia. En xifres, representa el 10% del PIB , gairebé dos milions de llocs de treball i un sector que exporta més del 80% de la seva producció, arriba a facturar un 2% en R+D+i i aporta un 15% de la recaptació fiscal.

El futur és digital, les aplicacions mòbils, la hiperconectivitat i les TIC són clau per al desenvolupament del sector de la mobilitat, que aposta pel 5G per crear cotxes i ciutats connectades més segures i sostenibles, tot això impulsat per la intel·ligència artificial (IA), la computació quàntica i l'intercanvi de dades. Si hi ha un sector directament implicat amb les noves tecnologies aquest és el de la mobilitat sostenible, que necessitarà formar en noves competències els empleats i fer front a altres desafiaments relacionats amb la seguretat de les dades i els seus costos d'implementació.

Per un altre costat, la introducció dels sistemes de transport intel·ligents a les grans ciutats presenta un gran repte de caràcter normatiu, ja que la tecnologia avança més ràpidament que els legisladors, per la qual cosa la seva adopció requereix un compromís molt fort per part de les autoritats i l'exploració conjunta de les oportunitats entre tots els actors cridats a construir el sector, amb una col·laboració publicoprivada constant.

La indústria de l'automòbil s'ha transformat en la indústria de la mobilitat intel·ligent, connectada, sostenible i segura que redissenya les nostres ciutats

Aquests són alguns dels immensos desafiaments als quals s'enfronta el sector. L'aposta és de gran importància, com ha quedat clar en veure els primers projectes estratègics de país que finançaran els pròxims fons europeus: el cotxe connectat i elèctric és un dels que compta amb una major partida pressupostària. En definitiva, l'automoció, tal com l'hem compresa en aquest últim segle, evoluciona a passes de gegant. La indústria de l'automòbil s'ha transformat en la indústria de la mobilitat intel·ligent, connectada, sostenible i segura que redissenya les nostres ciutats, amb un urbanisme intel·ligent que és ja realitat. El grat repte passa ara per trobar un equilibri entre tots els agents i usuaris de les ciutats, atès que les mateixes compleixen funcions socials, econòmiques i recreatives; en definitiva, ciutats que ens facilitin la vida.

Per tant, la millor opció és mirar el futur. Parafrasejant John F. Kennedy: “El canvi és llei de vida. Aquells que veuen només el passat i el present, segur que es perdran el futur”. I aquest futur és ja present i requereix una col·laboració entre empreses i administracions públiques que sigui prou eficient com per aconseguir un model de mobilitat guanyador. És hora de moure'ns tots en una mateixa direcció per aconseguir-ho.