La Generalitat estima que la implantació d'un model de gestió de la xarxa viària catalana basat en la vinyeta generaria uns ingressos de prop de 1.000 milions d'euros l'any i estalviar més de 700 milions als pressupostos, segons informa la Conselleria de Territori i Sostenibilitat d'acord amb l'últim esborrany lliurat al Ministeri de Foment
La vinyeta anual costaria entre 60 i 80 euros més IVA, i el projecte preveu que tots els vehicles amb domicili fiscal a Catalunya l'abonin, encara que els que acreditin haver recorregut menys de 3.000 quilòmetres l'any i no haver fet servir vies d'alta capacitat se'ls retornaria aquest import, segons detalla La Vanguardia.
El document xifra els ingressos del sistema en 930 milions anuals en el període 2019-2021, on encara seguiran vigents les principals concessions amb peatge explícit (AP-7 i AP-2, propietat de l'Estat, i C-32 nord i C-33 de la Generalitat), i a partir del 2022 i fins al 2031, la xifra s'eleva a 1.100 milions a causa dels menors costos després de la reversió d'aquestes vies.
A l'estil austríac
L'Executiu català va donar a conèixer la seva proposta l'any passat, un sistema semblant a l'austríac i el qual té previst implementar Alemanya, amb la intenció de posar-la en marxa a partir del gener del 2019. La previsió inicial del Govern era tramitar la llei durant el 2018 perquè entrés en vigor l'1 de gener del 2019 i materialitzar així la vinyeta en una tarifa plana per a vehicles matriculats a Catalunya i que es pogués adquirir per setmanes, mesos o també anual per als vehicles de pas.
Amb aquest model, el Govern calcula que s'alliberarien més de 300 milions d'euros anuals de recursos pressupostaris, que actualment es destinen a pagar peatges a l'ombra (200 milions), manteniment de carreteres (70) i bonificacions de peatges (45) i que es podran invertir en millores del transport públic, de la xarxa viària i en la renovació del parc de vehicles.
Entre 2019 i 2021
Es dona la circumstància que entre finals del 2019 i intervinguts del 2021 finalitzen les concessions de les principals vies de peatge explícit a Catalunya: el 31 de desembre del 2019 finalitza el tram entre Vila-seca i Castelló, de l'AP-7, i el 31 d'agost del 2021 vencen les concessions també de l'AP-7 entre Vila-seca i la frontera francesa, de l'AP-2 entre el Vendrell i Saragossa, de la C-32 al Maresme i la C-33 entre Barcelona i Montmeló amb peatge a la Llagosta.
Finalment, el 2037 culminen les del Túnel del Cadí i també les del Túnel de Vallvidrera i el 2039 les concessions de la C-32 Autopista Pau Casals i C-16, tram Sant Cugat-Terrassa-Manresa.
Actualment, la xarxa viària catalana està integrada per 1.719 quilòmetres, dels quals 676 corresponen a vies de peatge explícit (39%), 346 a vies amb peatges a l'ombra (20%) i 697 a vies no concessionadas (41%); el 46% és titularitat de la Generalitat i el 54% de l'Estat.