• El Big Data català triomfa a Europa

El Big Data català triomfa a Europa

L’ecosistema de les dades a Catalunya s’ha gairebé duplicat en dos anys, passant de 57 a 113 empreses

L'aplicació 'IoT & Big Data' a la prova pilot de la Sagrada Família durant el MWC | Víctor Costa
L'aplicació 'IoT & Big Data' a la prova pilot de la Sagrada Família durant el MWC | Víctor Costa
Redacció VIA Empresa
Barcelona
30 d'Abril de 2018
Act. 30 d'Abril de 2018

Catalunya se situa com a segona economia de dades a Europa, amb un total de 113 empreses del sector, segons l'enquesta Big Data Catalonia elaborada conjuntament pel centre d'excel·lència en Big Data COE i el Clúster Digital amb el suport de la Generalitat i la seva estratègia SmartCAT. Només la supera el Regne Unit amb 114.

 

El millor de tot no és la posició que també sinó la tendència i és que el volum de l'ecosistema del Big Data català s'ha pràcticament duplicat en dos anys, passant de 57 empreses el 2016 a la xifra actual de 113. A tall de comparació, la resta d'Espanya tenia 42 empreses dedicades a les dades durant el 2016 i ara en té 78 gràcies principalment a Madrid i la seva àrea metropolitana. 

 

El lideratge català difícilment es podria entendre sense el hub de Barcelona on hi ha 95 empreses de Big Data, una xifra superior a grans capitals com Londres (92), Madrid (53) i París (50). Així doncs, amb les dades de l'enquesta a la mà, la capital catalana repeteix com a principal hub europeu de dades. 

Dades sobre dades

La iniciativa Big Data Catalonia té com a objectiu identificar tots els agents que hi ha a la cadena de valor de l’economia de les dades i crear així sinergies entre ells. Només així es pot aconseguir que Catalunya segueixi sent un dels principals pols d’activitat del sector a Europa. Precisament per això, tant l'enquesta com el mapeig real de proveïdors, consumidors i dinamitzadors segueixen oberts. 

La indústria, la mobilitat i el retail són els sectors que més utilitzen el Big Data i l’analítica avançada a Catalunya. Així ho reflecteixen els resultats d’una enquesta realitzada dins Big Data Catalonia, que determina que un 36% de les empreses catalanes tenen l’anàlisi de dades com a valor estratègic per augmentar la seva competitivitat des de fa més de 10 anys. D’acord amb l’enquesta, la meitat de les companyies s’hi han sumat dins dels últims 5 anys.

Segons explica el director del Centre d’Excel·lència en Big data de Barcelona i de la Unitat de Big Data Analytics del centre tecnològic Eurecat, Marc Torrent, en un comunicat, “tots els àmbits d’activitat econòmica es beneficien de l’anàlisi de grans volums de dades”, un fet que “demostra que és una aposta estratègica per part de les empreses”.

Big Data a tot arreu

Així mateix, per darrere de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC), que concentra el 58% de les empreses, els sectors on hi ha més empreses que inverteixen en Big Data i analítica avançada són l’educació, la recerca, les finances i assegurances, la salut i les indústries culturals i creatives, que junts suposen un 24% de les empreses.

Per a Torrent, “tot i que la major part dels equips de Big Data i Data Analítics estan concentrats al sector TIC, podem veure com ja hi ha representativitat en tots els àmbits econòmics d’empreses usuàries creant els seus propis equips”.

Torrent: “Tots els àmbits d’activitat econòmica es beneficien de l’anàlisi de grans volums de dades”

D’altra banda, l’estudi determina que un 43% de les empreses consultades proveeixen serveis d’analítica avançada. Així, el 51% són proveïdores d’eines i de serveis basats en dades a tercers, seguides de les que exploten les seves pròpies dades per a ús intern (25%) i les que exploten les dades per a ús intern i són també alhora proveïdores d’eines i de serveis basats en dades a tercers (19%).

Quant a la seva dimensió, l’enquesta reflecteix que set de cada 10 equips de dades, dins de les empreses que generen la demanda, tenen menys de 10 professionals.

A més, una de les principals mancances pel 52% dels enquestats en relació a l’ús i l’explotació de dades és l’escassa cultura de les dades i la manca d’alineament entre els diferents departaments involucrats dins de les organitzacions. Així mateix, el 34% apunta com la manca de perfils tècnics i experts com un dels problemes.